כ"ח ניסן התשפ"ד
06.05.2024

שערוריה • מדוע מאות משפחות לא מקבלות מפתח לדירה שרכשו בביתר עלית

למרות שהקבלנים אומרים ש"הדירות מוכנות מזמן", מאות משפחות שרכשו דירה בביתר עלית נאלצות לשלם משכנתה וגם שכירות • והכל בגלל שהעירייה דורשת שימתינו לרמפות עבור עגלות • העירייה: "לא מעכבים" • משרד השיכון: "אנו נגד התניה בין 'טופס אכלוס' לגמר העבודות של הרמפות"

בקדמת התמונה: הפרויקט החדש. צילום: ישראל ברדוגו
בקדמת התמונה: הפרויקט החדש. צילום: ישראל ברדוגו



כ-200 אברכים סופרים, כמו בטבלת יאוש, את הרגעים עד לרגע המיוחל בו יקבלו לידיהם מפתח, כדי שיוכלו להיכנס אל דירתם החדשה, אותה רכשו בפרויקט שהוקם ברחוב הרב שך בביתר עילית, עיר התורה והחסידות בהרי יהודה.

חודשים שהם מחכים. תחילה ספגו עיכובים שנגרמו בשל החלטת הממשלה להקפיא את הבניה ביהודה ושומרון. אחר-כך התעוררו סיבות טכניות. אבל גם לאחר שכבר הסתיימה הבנייה, יש מי שהחליט לעכב את כניסתם לדירותיהם במסגרת מלחמה שמטרתה: אילוץ משרד הבינוי והשיכון לפתוח ארנק ולממן הקמת רמפות לעגלות, שיוליכו בנוחות את הרוכשים החדשים מרחוב הרב שך עד לרחוב קדושת לוי, הממוקם במעלה ההר, שם שוכנים מרבית מוסדות הציבור.

לפני כחמישה חודשים חל תאריך האכלוס של חלק מהרוכשים (מספר קבלנים בונים בפרויקט, כאשר לכל אחד מהם תאריך יעד שונה לסיום העבודות). עבור אחרים יחול התאריך הנכסף בעוד שבוע, כשחלומם המקורי היה דירה חדשה ונקיה לכבוד חג הפסח.

אלא שאלו גם אלו יכולים לגנוז את החלום, לשלב ידיים - ולהמתין. שילוב הידיים הזה, אגב, עולה לכל אברך כ-2000 (או יותר) שקלים לחודש, תרומתו הצנועה (בעל כורחו) למאבק המתנהל בין עיריית ביתר עלית למשרד הבינוי והשיכון.

בכירי משרד השיכון בשכונה החדשה, לפני שנהצילום: בכירי משרד השיכון בשכונה החדשה, לפני שנה
בכירי משרד השיכון בשכונה החדשה, לפני שנה


התרגיל המבריק של מאיר רובינשטיין

לפני כמעט שנה (04/2011) שיגרה מחלקת הדוברות של עיריית ביתר עלית דיווח על סיור של בכירי משרד הבינוי והשיכון בעיר.

לקראת הסיור בשכונה החדשה, הגה ראש העיר, מאיר רובינשטיין, תרגיל מבריק: הוא החליט להוליך את האורחים דרך העלייה הקשה, מרחוב הרב שך לרחוב קדושת לוי, כדי להדגים להם עד כמה קשה יהיה לתושבים החדשים להגיע אל מוסדות הציבור הקרובים ביותר, כמו גם אל קופות החולים, עם עגלות, אם לא יממן משרד השיכון והבינוי את הראמפות הנדרשות.

"משפחות המתאכלסים העתידיים, יתקשו ללכת למוסדות הציבור בשכונה ויהיה עליהם לצעוד בעליה תלולה במיוחד כדי להגיע לקופת חולים, לבית כנסת, לגני הילדים, למרכולים ולשאר השירותים. עלינו לזכור כי מדובר במשפחות על טפם שיאלצו לעלות רגלית עם עגלות התינוקות למפלס שגובהו יותר מ-30 מטרים", אמר רובינשטיין לצועדים, בניסיון לשכנעם.

וזה עבד.

במהלך הדרך 'נשרו' חלקם, נוחתים מעולפים אל תוך רכבם. הם, כמובן, הבטיחו כי כאשר יחזרו אל המשרד ישכנעו את השר בדבר חשיבות הקמת הראמפות. אך ברור היה לכולם כי ארוכה הדרך מרצון טוב של שר חרדי, עד לשפיכת מזומנים - כשני מיליון שקלים - מצד משרד האוצר.

"נעביר את התרשמותנו לשר, שאין ספק שיאשר את הפרויקט ונמשיך במאמץ לאישור התקציב הנדרש", הבטיח מנהל מחוז ירושלים במשרד הבינוי והשיכון, משה מרחביה, בתום הסיור וישיבת העבודה שנערכה בעקבותיו בעירייה.

"פרק תהילים, אגב, לא יזיק, כי בדרך להשגת התקציב יהא על השר אטיאס לשכנע את עמיתו ממשרד האוצר, השר יובל שטיניץ, לפתוח את הארנק של המדינה. וזה, כידוע, אחת מהמשימות הקשות ביותר עלי אדמות", כתבתי אז בידיעה.

השר אריאל אטיאס בביתר עליתצילום: השר אריאל אטיאס בביתר עלית
השר אריאל אטיאס בביתר עלית


מדוע לשלם גם משכנתא וגם שכירות

קצת לפני חג סוכות פניתי אל גורמים במשרד השיכון וניסיתי לברר מתי, מבחינתם, יהיה הכביש העובר בשכונה סלול. תשובתם הייתה כחודש לאחר החג. העברתי את התשובה לרוכשים. אגב, כבר במהלך חודש אב, כשביקרתי במקום, היו רוב הדירות ברחוב מוכנות לגמרי. רק כביש עדיין לא נסלל ואל תשאלו איך נראה היה הרכב אחרי התענוג.

חודשי החורף חלפו, והכביש עדיין לא נסלל. רק לפני שבוע הסתיימה, סוף-סוף, סלילתו.

מידי פעם פניתי אל השר אריאל אטיאס, גם אל ראש העיר מאיר רובינשטיין, איש מהם לא יכול היה להצביע על בעיה נקודתית מהותית המעכבת את העבודות.

לרוע מזלם של כל הנוגעים בדבר החליט לפני מספר שבועות אחד הרוכשים, אברך נמרץ, לחקור את הפרשה עד תום: מדוע עליו לשלם גם משכנתא וגם דמי שכירות במקביל, למרות שדירתו מוכנה כבר חודשים רבים?

הוא שיגר מכתב אל מנהל המחוז במשרד השיכון והבינוי, משה מרחביה, והתשובה לא איחרה להגיע:

"תודה על מכתבך! שמח לבשר שעבודות הפיתוח הנדרשות לאכלוס הסתיימו. בחודש הקרוב אנו נסיים בע"ה גם את העתקת הגדר ותאורה במינון שביקשה העירייה לאחרונה לבצע.

"בהתאם לכך כל הקבלנים שיהיו מוכנים לאכלוס יוכלו למסור לרוכשים את דירותיהם עוד לפני חג הפסח".

לשמחת התושבים לא היה קץ.

השכונה החדשה בחזית, כפי שצולמה לפני 7 חודשים צילום: השכונה החדשה בחזית, כפי שצולמה לפני 7 חודשים
השכונה החדשה בחזית, כפי שצולמה לפני 7 חודשים


הקבלנים: "הדירות מוכנות מזמן"

תחילה התקשרו לקבלנים, ושמעו: "מבחינתנו, הדירות מוכנות מזמן".

אחר-כך פנו אל העירייה, אבל שם נענו בתשובות לא ברורות. ואז הציגו בפניהם בעירייה מכתב עליו עליהם לחתום. רק אם יחתמו כולם, יקבלו את 'טופס 4' המיוחל.

וכך לשון המכתב שהציגו בעירייה:

"הנני הח"מ המתגורר ברח' הרב שך בביתר עילית, מודע לכך שהעירייה פעלה להשיג תקציב מיוחד של מיליוני ₪ ממשרד השיכון לבניית רמפות אשר תקצרנה את דרכי ההגעה מהרחוב הנ"ל, ותסייענה בידיהם להגיע אל החלק העליון של שכונת התמר (רחובות קדושת לוי, ישמח ישראל ועוד).

ידוע לי כי העירייה מצידה מעדיפה שהכניסה לדירות החדשות תתקיים בד בבד עם השלמת הרמפות (מה שעשוי גם ליצור לחץ על משרד השיכון לזירוז השלמת עבודת הרמפות).

חרף זאת אני מעדיף להיכנס לדירה, כבר עתה, ועל כן, הנני מתחייב בזאת שלא לפנות מכאן ואילך בפנייה מכל סוג שהוא אל העירייה ו/או משרד השיכון בעניין הרמפות".

אגב, תושבים שפנו לקבלנים כדי לקבל החזר שכירות (על פי חוק לאחר דיחוי של למעלה משלושה חודשים מהיעד הנקוב למסירת הדירה, על הקבלן לשלם על השכירות), נענו במכתבים שנשלחו אל כל הרוכשים: "העיכוב אינו תלוי בנו. תפנו לעירייה או משרד השיכון. מבחינתנו הדירה מוכנה".

ביתר עלית מלמעלה. צילום: ישראל ברדוגוצילום: ביתר עלית מלמעלה. צילום: ישראל ברדוגו
ביתר עלית מלמעלה. צילום: ישראל ברדוגו


ארבע קושיות קשות

וכאן מגיע תורן של השאלות הקשות:

1. מדוע במהלך כל פניותיי אל ראש העיר במהלך החורף האחרון (גם בכירים במשרד השיכון פנו אליו, לבקשתי), הוא לא הסביר, אף לא ברמז, שיש בעיה עם תקציב הרמפות, וכי בשל כך הוא מעדיף להשהות את סיום העבודות ברחוב, כולל הענקת 'טופס 4' ואכלוס?

2. מדוע לא יידע את שר הבינוי והשיכון במהלך כל החודשים האחרונים, כי הוא מתכוון להשתמש באברכים כבני ערובה: תן הכסף ובצע את עבודות הראמפה מיידית או שאיני מאפשר להם להיכנס לדירות?

3. מדוע לא שאל ראש העיר את התושבים תחילה (יכול היה לארגן אסיפת תושבים), האם מוכנים הם לתרום סכום כה גבוה למהלך (5 חודשים לחלק מהדיירים * 2000 שקל, תעשו חשבון ו/או פסח בדירה שכורה ולא בדירה נקייה ו/או תאריך הכניסה שעדיין לא נראה באופק)?

4. לפני מספר שבועות נחתה בתיבת הדואר של תושבי העיר חוברת כרומו מרשימה, ובה פירוט כל מה שהם מקבלים תמורת תשלום הארנונה. בין השאר, נכתב שם, הם מקבלים את הרמפות המדוברות.

וכי העירייה לא ידעה שהרמפות הן א. לא מכספי הארנונה ב. הם, האברכים, אמורים לשלם מכיסם שלהם כסף, והרבה, על הליך הוצאת הכסף מכיסיהם של אטיאס את שטייניץ?

מאיר רובינשטיין (מימין) ועוזריו, רגע לפני המראה צילום: מאיר רובינשטיין (מימין) ועוזריו, רגע לפני המראה
מאיר רובינשטיין (מימין) ועוזריו, רגע לפני המראה


תגובת העירייה: העירייה לא עיכבה ואינה מעכבת

"הקדמה: עלינו להבין שיש כמה וכמה גורמים באכלוס דירות מגורים בביתר עילית. בראש וראשונה; ביתר היא עיר שמשרד הבינוי והשיכון הנו המתכנן, היוזם, הבנאי, המפתח, ובל נשכח שגם גובה את דמי הפיתוח.

כך שלמעשה שלושה גורמים עיקריים הנם 'השחקנים' במגרש: א. הקבלנים, שעליהם מוטלת המשימה לסיים את הדירות מבחינת בינוי. ב. קבלני משרד השיכון (דהיינו: היזם) חייבים לסיים את התשתיות והפיתוח. ג. חב' החשמל, בזק, חברות הגז, וכדו' חייבים אף הם לסיים את התשתיות בטרם אפשר יהי' לאכלס את בתי המגורים. ותפקידה של העיריה הוא; הפיקוח על הבינוי, הפיתוח והתשתיות והנפקת האישורים הנדרשים.

ולגופו של עניין;

א. אכן משרד השיכון סירב בתחילה לממן את ביצוע המעברים (רמפות). ב"ה לאחר מאמצים מרובים והליכה רגלית של ראש העיר עם מנהל המחוז מהנדס המחוז וכל הנהלת המחוז הסכים משהב"ש לאשר את המימון בעלויות של מיליוני ₪. אנו בהחלט מודים ומוקירים את משרד השיכון על ההיענות. (בהזדמנות זו אנו מודים גם לכם על פרסום הדברים בזמנו בהיקף המתאים).

ב. משרד השיכון החליט לבצע את העבודות באמצעות קבלנים זכיינים שלו ולא באמצעות קבלני העיריה שהיו, לדעתנו, מבצעים זאת במהירות רבה יותר.

ג. העיריה לא עיכבה ואינה מעכבת. אך לצערנו, מאחר וכל הכלים הללו נמצאים בידי משרד השיכון שהוא כאמור, המשווק! היזם! והוא הקבלן המבצע בשטח (באמצעות קבלני המשנה שלו). אנו יכולים רק להמשיך ולזרז את הקבלנים הפרטיים ושל משרד השיכון כדי שיסיימו את העבודות. רה"ע וצוות העיריה אכן יוצאים לשטח כמעט מידי יום בכדי לזרזם, אך לצערנו עבודות הפיתוח והתשתיות עדיין לא הסתיימו. להערכתנו לאחר הלחצים היומיומיים שלנו יש בהחלט סיכוי שיסיימו שם את העבודות המינימליות לפני החג ע"מ לאפשר את האכלוס ברמת בטיחות סבירה.

ד. מאחר ואיננו רוצים לעכב את הקבלנים מלבצע את חיבורי החשמל. מים וכו' העירייה מנפיקה עפ"י המצב טופס 4 כדי שהקבלנים לא יתעכבו ויבצעו את החיבורים הנדרשים. כרגע המצב שמתוך 5 קבלנים, 2 קבלנים (אלי יוחנן ואלואל) כבר קיבלו טופס 4. 2 קבלנים נוספים יקבלו ככל הנראה השבוע (קוטלר עדיקא וחיים זקן) והקבלן החמישי (בונייך) עליו להשלים כמה עבודות כשבסיומם יקבל אף הוא טופס 4.

ה. לצד כל האמור לעיל; ראש העיר והגורמים המקצועיים של העירייה סבורים כי אין זה אחראי מצידה של העירייה להעניק אישור אכלוס במצב הנוכחי כשעדיין לא מוכנות תשתיות הגישה של המעברים (הרמפות) כי כל עורק החיים של התושבים שם ניזון מהקטע העליון. מדובר בסבל רב שיהיה מנת חלקם של התושבים, שכן לכל קנית מוצרים או קופ"ח או לבתי הספר וכו' ייאלצו לכתת רגליהם שעה ארוכה. אך לפנים משורת הדין העירייה מצידה הודיעה כי רק לאחר שרובם של התושבים העתידיים יחתמו כי הם מוכנים להתאכלס גם לפני סיום עבודות התשתית של המעברים (הרמפות), תסכים העיריה להעניק אישור אכלוס.

ו. יצוין, כי העירייה כבר הציבה לפני כחודש מנ"ד לבית כנסת לתושבי השכונה. כך גם העיריה כבר מצויידת בהרשאה ממשרד החינוך לבניית 4 כיתות גן ברח'. כמו כן אנו בעיצומם של עבודות תכנון למעון יום. ההרשאה מהתמ"ת לבנייתו צפויה להגיע בזמן הקרוב. בנוסף לכך; העירייה העמידה לרשות יזם מקומי שטח לפתיחת מרכול לרווחת תושבי הרחוב.

ואסיים בהבהרה; אינני מקבל את ההערות והרמיזות המיותרות, בלשון המעטה, בשאלות. ועם כל הצער והכאב אינני מוכן לקבל סגנון שכזה; אנו שומרים לעצמנו את הזכות להגיב בכל כלי משפטי על כל עבירת לשון הרע ו/או דברי שקר באם חלילה יפורסמו על ידכם".

תגובת משרד השיכון: נגד ההתניה בין טופס האכלוס לגמר העבודות

"בעקבות מורכבות הפרויקט ושיפועי הקרקע המעבר בין הרחובות יקשה על התושבים ויגרום סבל בעיקר למשפחות מרובות ילדים. בעקבות המלצת הדרג המקצועי הנחה שר הבינוי והשיכון אריאל אטיאס לאשר בתכנית המקורית ולהקצות כ-7 מיליון שקל לצורך בניית מדרגות ודרכי גישה לעגלות (רמפות) למעבר בין הרחובות. העבודה נמצאת כבר בביצוע.

איננו מקבלים את הגישה לפיה יש התניה בין טופס 4 (טופס אכלוס) לגמר העבודות של דרכי הגישה (רמפות).

כפי שהופיע במכתבו של מנהל מחוז ירושלים במשרד הבינוי והשיכון, מר משה מרחביה, הדירות מוכנות לאכלוס ודרכי הגישה למעבר בין הרחובות יסתיימו בחודשים הקרובים".

עכשיו חוזר הכדור לידיים של העירייה. מבחינת משרד הבינוי והשיכון העבודות מבוצעות, תסתיימנה, ואין כל צורך להפוך את התושבים לבני ערובה כדי 'לשמור' שהמשרד יסיים את העבודה.

ועד לפסח, למה שלא יקבלו הרוכשים את המפתחות, יחסכו את דמי השכירות כל חודש, וגם, דרך אגב, את העיסוק בו נתונים כולנו בימים אלו, קרצוף הבית?

---
גילוי נאות: בני הוא אחד הרוכשים דירה בפרויקט.

תשובת משרד השיכון ומכתב הוויתור שדרשה העירייה:





ביתר עלית אריאל אטיאס מאיר רובינשטיין דירות קבלנים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 76 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד