ט' אייר התשפ"ד
17.05.2024

האירוע שבגללו אמריקאים עומדים בתור כבר מיום שישי

בית המשפט העליון בארה"ב יתחיל לדון היום בחוקתיות של הרפורמה של אובמה במערכת הבריאות

  • ג' ניסן התשע"ב
האירוע שבגללו אמריקאים עומדים בתור כבר מיום שישי

בית המשפט העליון בארה"ב יתחיל היום לשמוע טיעונים בדבר החוקתיות של הרפורמה במערכת הבריאות שביצע נשיא ארה"ב, ברק אובמה - שנתיים לאחר שהחוק קיבל את אישור הקונגרס. בית המשפט העליון ייאלץ להכריע בסוגיה האם הרפורמה עומדת במבחן החוקה.

הרפורמה המקיפה, שנכנסה לתוקף ב-23 במארס 2010, ונועדה לשנות את פני שירותי הבריאות עבור מיליוני אמריקאים, זכתה לדיון ציבורי חריף. הרפובליקאים יצאו נגדה נחרצות והתחייבו לבטלה אם ישיגו רוב בקונגרס בבחירות בנובמבר. בין היתר, טוענים הרפובליקאים כי החוק יטיל מעמסה מיותרת על מדינות ארה"ב, על עסקים ועל אנשים פרטיים.

בבסיס החוק עומדת הדרישה כי מרבית האנשים ירכשו ביטוח בריאות עד 2014, או ישלמו קנס. המתנגדים לחוק, בהם 26 מבין 50 מדינות ארה"ב, טוענים כי הקונגרס חרג מסמכותו החוקתית לפקח על על המסחר באמצעות חובה אישית זו. הם טוענים כי הממשל אינו אמור להתערב בצורה זו בחיי הפרט, ולאלץ אותם לשלם עבור מוצר שהם בחרו שלא לרכוש. ממשל אובמה טוען כי כמעט כל אדם יזדקק לטיפול רפואי, וכי מי שאינם משלמים עבור ביטוח, מכבידים על המערכת באופן חסר פרופורציה. ההוצאות על בריאות בארה"ב מסתכמות ב-2.6 טריליון דולר בשנה - כ-18% מהתמ"ג, וכ-8,402 דולר בממוצע עבור כל אדם.

בית המשפט העליון ישמע את הטיעונים במשך 6 שעות על פני 3 ימים – שיא בעידן המודרני, מה שמעיד על מידת החשיבות שבית המשפט מייחס לנושא. הקצאת זמן שכזו אפיינה החלטות מכריעות כמו מחלוקת הבחירות בשנת 2000 שהעניקה לג'ורג' וו. בוש את כסא הנשיאות על פני אל גור, ואת החלטת ווטרגייט ב-1974 שהובילה להתפטרות הנשיא ריצ'רד ניקסון.

האווירה מחוץ לכותלי בית המשפט העליון בוושינגטון הבירה צפויה להיות דומה לזו שתתרחש בינותיהם. אנשים החלו להיעמד בתור למושבים בתוך בית המשפט כבר ביום שישי. בבית המשפט 400 מושבים, שמרביתם שמורים לאורחי בית המשפט ולבכירי הממשל והקונגרס.

ארגונים משני הצדדים צפויים להפגין אל מול בית המשפט, ותובעים כלליים רפובליקאים ממדינות שונות בארה"ב צפויים לקיים מולו מסיבות עיתונאים. שורות של מצלמות ומיקרופונים כבר הוצבו לאורך המדרכה מול בית המשפט, בהיערכות של התקשורת האמריקאית. ארגון Families USA התומך ברפורמה, אמר כי רופאים ואחיות מתכוונים להופיע היום מול בית המשפט בחלוקים לבנים ובגדי מנתחים ולהניף שלטי תמיכה.

4 נושאים חוקיים נפרדים יעמדו לדיון בבית המשפט העליון. השאלה הראשונה עימה יתמודד בית המשפט נוגעת לתזמון האפשרי של תביעה נגד חובת הביטוח הרפואי. זוהי שאלה טכנית ביותר, אך כזו שבית המשפט העריך כי היא חשובה מספיק על מנת לדון בה לפני כל היתר. רק לאחר מכן, ביום שלישי, יישמעו טיעונים בנוגע לסמכות הקונגרס לחייב אנשים פרטיים לשלם עבור ביטוח רפואי. ביום רביעי ידון בית המשפט בשאלה האם ניתן להפריד את חובת הביטוח מיתר החוק, או שאם חובה זו תיפסל, תיפסל גם הרפורמה כולה. שאלה נוספת שתידון ביום רביעי היא האם הקונגרס חרג מסמכותו כאשר הגדיל את הנטל על המדינות השונות בארה"ב.
אמריקאים רפורמה בריאות אובמה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד