כ"ו ניסן התשפ"ד
04.05.2024

ישראל ירדה למקום ה-23 בעולם במדד עליית מחירי הבתים

לפי המגזין גלובל פרופרטי גייד מחירי הבתים בישראל ירדו ב-5% ברבעון הראשון; ב-24 מתוך 36 מדינות נרשמה ירידה במחירים

  • ז' סיון התשע"ב
צילום: יעקב נחומי
צילום: יעקב נחומי



שוק הנדל"ן העולמי ממשיך להאט את הקצב ומחירי הבתים יורדים בכל העולם, ובמיוחד באירופה, כך עולה מהדירוג הרבעוני של המגזין "גלובל פרופרטי גייד". בישראל ירדו המחירים ב-5% ברבעון הראשון של 2012 לעומת הרבעון המקביל. ישראל דורגה במקום ה-23 מתוך 36 מדינות בדירוג הריאלי, אשר מבוסס על עליית או ירידת המחירים. ברבעון הרביעי של 2011 דורגה ישראל במקום ה-22.

"המחירים בישראל נפגעו בשל אי הוודאות העולמית, כמו גם אמצעים שנקטו הממשלה ובנק ישראל", כתב המגזין, אשר ציין כי הירידה התרחשה בין היתר על רקע תנועת המחאה שקמה בקיץ האחרון נגד עליית מחירי הדיור ועדיין לא דעכה.

במקום הראשון ניצבה הודו עם זינוק של 33% במחירים ברבעון הראשון, ואחריה ברזיל עם עלייה של 25.5%. מחירי הבתים בישראל ירדו לאחר שברבעון הראשון של 2011 נרשמה עלייה של 9.55%, לפי "גלובל פרופרטי גייד". בחישוב נומינלי, נרשמה ברבעון הראשון של 2012 ירידה של 3.2%.

המגזין ציין כי נרשמה האטה בשוקי הנדל"ן בעולם בשלושת החודשים הראשונים של 2012. המחירים נפלו ב-24 מדינות מתוך 36 בדירוג, ורק ב-12 נרשמה עלייה. "גלובל פרופרטי גייד" דיווח כי ההאטה היתה חמורה במיוחד באירופה, ומביא כדוגמה את אירלנד, שנמצאת בתחתית הרשימה. "הירידה במחירי הבתים באירלנד במהלך המשבר היתה קטסטרופלית", נכתב במגזין, אשר מציין כי "התמונה ממשיכה להיות מדאיגה". מחירי הבתים באירלנד נפלו ב-18.95% לעומת הרבעון הראשון של 2011 בו נרשמה ירידה של 13.12% בלבד.

המשבר השפיע על מחירי הבתים במדינות מוכות חוב נוספות, כמו יוון, שבה נרשמה ירידה של 11.68%, פורטוגל עם ירידה של 10.45% וספרד שבה ירדו המחירים ב-9%. בכל המדינות האלה נרשמה השנה ירידה חדה יותר מאשר בשנה שעברה. לעומת זאת, ישנן מדינות באירופה שחוו התאוששות.

אסטוניה למשל דורגה במקום השלישי עם עלייה של 9.13% במחירים ברבעון הראשון, ואחריה אוסטריה עם עלייה של 8.24%. שווקים נוספים באירופה שעלו הם שווייץ, נורווגיה, רוסיה ואיסלנד.

גם באסיה נרשמה האטה בחלק מהשווקים. בדרום קוריאה המחירים עלו ב-2.67% בלבד ברבעון הראשון, והונג קונג, אשר המחירים בה זינקו בשנים האחרונות, רשמה עלייה קלה של 0.19% ברבעון הראשון לאחר זינוק של 19.8% ברבעון המקביל בשנה שעברה. בסינגפור ואינדונזיה וכן בערים כמו טוקיו שביפן ושנחאי שבסין נרשמו גם כן ירידות.

בארה"ב לעומת זאת, מציין "גלובל פרופרטי גייד" כי חלה התאוששות, עם עלייה של 0.48% במחירים ברבעון הראשון לעומת הרבעון המקביל בשנה שעברה. בהתאמה לאינפלציה, המחירים בארה"ב עדיין נמוכים ב-2.27% לעומת הרבעון המקביל. ההתאוששות חלה בעקבות עלייה במידת הנגישות של הבתים וירידה במלאי הבתים למכירה, אמר למגזין הכלכלן אנדרו לוונטיס מרשות הדיור הפדרלית (FHFA).
נדלן ירידה ישראל אירלנד בתים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד