כ"ה ניסן התשפ"ד
03.05.2024

המיתוס נשבר: ההשמנה אינה מסוכנת

תשמינו מנחת • מחקר מפתיע שובר מיתוס של שנים • ההשמנה אינה בהכרח מגבירה את הסיכון למחלות לב וכלי דם • רק מטבוליזם לקוי הוא שמגביר את הסיכון למחלות

אילוסטרציה. צילום: פלאש90
אילוסטרציה. צילום: פלאש90

השמנה אינה בהכרח מסוכנת ואינה בהכרח מביאה למחלות לב וכלי הדם, כך מגלה מחקר בריטי חדש שפורסם בביטאון Journal of Clinical Endocrinology & Metabolism.

חוקרים מאוניברסיטת קולג' לונדון, גילו כי אנשים בעלי שומן רב, אך עם בריאות מטבולית טובה אינם בסיכון למחלות לב עתידיות, מה שמסוכן הינו דווקא היעדר מטבוליזם תקין ולכן אנשים שאינם סובלים מהשמנה אך בריאותם המטבולית אינה טובה, נמצאים בסיכון גבוה באותה מידה.

המחקר מתבסס על יותר מ-22,000 משתתפים בגיל העמידה שהשתתפו במחקרים בריאותיים לאומיים שבוצעו באנגליה ובסקוטלנד.

לדברי החוקרים, התוצאות מראות כי לא משקל אלא גורמים מטבוליים, כמו לחץ דם גבוה כולוסטרול גבוה ועוד, הם שחשובים בניבוי הסיכון למחלות קרדיווסקולריות.

לצורך הדוח, אספו החוקרים נתונים על אנשים שמנים והפרופיל המטבולי שלהם, ועקבו אחריהם לאורך שבע שנים בממוצע. לאחר מכן הם בדקו כמה מהם מתו במהלך תקופת המחקר ומה היו גורמי המוות.

אף אחד מהמשתתפים לא סבל ממחלת לב בתחילת המחקר. כמעט רבע מהם סבלו מהשמנה, ורק מעט מתחת לרבע מאלו נחשבו שמנים ללא בעיות מטבוליות, ללא לחץ דם חריג, רמות כולסטרול לא בריאות, רמות סוכר לא תקינות או דלקתיות בגוף.

במהלך תקופת המחקר, יותר מ-600 משתתפים מתו מגורמים הקשורים ללב ו-1,800 מגורמים אחרים.

למשתתפים שלא סבלו מהשמנה היו רמות גבוהות של לחץ דם בהשוואה לאלו שהיו בקבוצת המשתתפים השמנים שאינם בריאים בהיבט המטבולי.

עם זאת, המשתתפים השמנים עם הבריאות הטבולית הלקויה היו בסיכון גבוה ב-72% למות מגורמים שאינם קשורים ללב בהשוואה לאלו שהיו בבריאות טובה.

המחקר הדגיש את הצורך שלא להתמקד במשקל הגוף בלבד, אלא גם להיבט המטבולי, גם לגבי מי שנמצא במשקל תקין.
השמנה מחלות לב כלי דם מחקר בריאות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 6 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד