כ"ב ניסן התשפ"ד
30.04.2024

מי אשם בקנסות? עימות בין 'סיטיפס' למשרד התחבורה

קנסות פקחי חברת 'סיטיפס' מרגיזות את נוסעי הרכבת הקלה בירושלים? • סיטיפס: "המדינה מחייבת אותנו לקנוס" • משרד התחבורה: "סיטיפס מסרבת לדווח לנו על הקנסות"

מי אשם בקנסות?  עימות בין 'סיטיפס' למשרד התחבורה
יעקב נחומי

הוועדה לפניות הציבור ערכה היום (ד') דיון בנושא התקלות ברכבת הקלה בירושלים והתנהלות חברת סיטי פס.

לפני כשבועיים ערכה הוועדה סיור פתע ברכבת הקלה, לאחר שהתבררו שישנן תלונות רבות על חברת "סיטיפס" שמפעילה את הרכבת. התלונות לא מפסיקות להגיע. ואולם גם היום בדיון המסכם את הסיור התברר שהפתרון רחוק מלהגיע.

יו"ר הוועדה ח"כ דוד אזולאי (ש"ס) סיכם את הסיור באומרו כי "לאחר סיור הפתע שערכנו בשעות העומס של הרכבת הקלה, אני מוכרח לומר שאני מצדיע לכל הירושלמים שנאלצים לעבור את התלאות שאנחנו חווינו.

"באופן אישי ניסיתי במהלך הסיור לשלם על כרטיס במכונות האוטומטיות ופשוט לא הצלחתי. פקחי הרכבת נוהגים כלפי מי שטעה כאילו תפסו שלל רב. צריך לזכור שעבור מרבית הציבור אין כל אלטרנטיבה פרט לרכבת הקלה והיחס שמקבל הציבור מהרכבת ובפרט מהפקחים, גובל בהתעללות. אולם אני מסכים עם מנכ"ל סיטיפס והבעיה היא לא רק שלהם אלא גם של משרד התחבורה.

ח"כ נוסף שהשתתף בסיור ונכווה הוא ח"כ אורי מקלב (יהדות התורה) שאמר: "הגשתי למנכ"ל "סיטיפס" ספר עב כרס, מלא בתלונות שהגיעו אלי מלקוחות הרכבת. בין כל התלונות ניתן למצוא חוט מקשר. סיור הפתע שערכנו הוכיח לי שאתם מנותקים מהציבור". גם ח"כ מקלב דרש מנציגי משרד התחבורה לספק תשובות.

לא פחות כועס היה ח"כ אברהם מיכאלי (ש"ס) שטען כי "המכונות האוטומטיות לרכישת הכרטיס יוצרות תסכול רב בעיקר עבור האוכלוסייה המבוגרת. אולי צריך לפתוח קורס חדש, כמו בפסיכומטרי, איך ניתן לייעול את השימוש במכונות. אי אפשר בכל בפעם שמגיעה תלונה להעביר את האחריות לגורם אחר. אסור להגיע למצב שהרכבת הקלה תהפוך בסוף לרכבת הקללה".

לדברי ח"כ ישראל אייכלר (יהדות התורה) "ראוי היה האחראים על הדוחו"ת היו מתקשרים באופן אישי להתנצל על הבושות שהם עושים לציבור הלקוחות שלהם. יש כאן מדיניות של שלטון הפחד ומשטר אימים שחייבים לבטלו".

על מגוון הטענות של חברי הכנסת השיב מנכ"ל חברת "סיטיפס", יהודה שושני שאמר כי "קיצרנו את זמן הנסיעה ברכבת באופן משמעותי כך שהיום הרכבת עושה את הדרך מקצה לקצה ב 48 דקות. הרכבת הקלה היא כלי התחבורה הציבורי המהיר ביותר בירושלים ובכל יום משתמשים בה כ 90 אלף איש. עוד אמר מנכ"ל החברה כי "במשך חמשת השבועות הראשונים להפעלת הרכבת לא קנסנו נוסעים, גם במקרים שהחוק אפשר לנו. הפקחים שלנו לא מקבלים תגמולים על מספר הקנסות שהם גובים".

לדברי שושני "עד היום הגיעו לחברה כ 8000 ערעורים על קנסות שהתקבלו מתוך 16 אלף קנסות שהטלנו. את מרבית הערעורים קיבלנו ולכן גם ויתרנו על תשלום הקנס".

עוד הוסיף שושני כי "למרות שהחוק מתיר לנו החלטנו שלא לקנוס חיילים שעלו לרכבת ללא מדים. קיבלנו גם החלטה, לפנים משורת הדין, שלא לקנוס נשים שעלו לרכבת עם תינוקות בעגלות למרות שהחוק מתיר לנו. ישנן הנחיות ברורות של החברה לפקחים להתייחס לציבור בכבוד ובאדיבות. שיטת הבדיקה שלנו הרבה יותר רכה בהשוואה למה שקורה בצרפת. העברנו 25 פקחים מתפקידם לאחר שהתברר שהם לא פעלו באופן הנדרש מהם. על פי החוזה של המדינה מול "סיטיפס", החברה בעצמה תיקנס על ידי המדינה במידה והיא לא תגבה אחוז מסוים מהקנסות. כסף שהחברה גבתה מהקנסות עובר לידי המדינה ולא הופך להיות חלק מרווחי החברה. עוד הוסיף המנכ"ל :"שהמדינה למעשה כופה עלינו לקנוס את מי שקנה כרטיס ולא תקף. הפתרון לזה הוא שינוי שיטת ההתחשבנות של ימדדו את סיטיפסט לא על בסיס תיקופם אלא על מספר הנוסעים בפועל"

ח"כ יוליה שמאלוב ברקוביץ (קדימה), הוסיפה כי, "כל השאלות שלי זה למשרד התחבורה ולא לסיטיפס. הם האשמים בהכל. הם עומדים מאחורי זה. הם האחראים על כל הבעיות ברכבת הקלה"

נציג משרד התחבורה בדיון, דרור גנון יצא כנגד טענת מנכ"ל סיטיפס" כשטען כי "בניגוד לנאמר על ידי מנכ"ל החברה, מדינת ישראל לא דורשת מחברת "סיטיפס" להגיע לאחוז מסוים של קנסות.

"גם אנחנו, בדיוק כמו חברי הוועדה, לא קיבלנו מהחברה את כל הנתונים שביקשנו על כמות הקנסות שהוטלו, למרות שפנינו מספר רב של פעמים. על כל תלונה מוצדקת שתתקבל במשרד התחבורה כנגד "סיטיפס" החברה תיקנס על ידנו. אנחנו מתנגדים להוריד את גובה הקנסות שעומד על 180 שקל מאחר והקנס תפקידו ליצור הרתעה".
רכבת קלה קנסות משרד התחבורה אחוז ערעורים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד