ג' אייר התשפ"ד
11.05.2024

"תמונה מעציבה שמחייבת תיקון" • הצצה לדו"ח המבקר

ב-16:00 יפורסם דו"ח מבקר המדינה על אסון הכרמל • מה יש בו? החלטות ממשלה, נושאי אחריות ותגובתם • בלשכות הבכירים המואשמים לא מתרגשים

 צילום: פלאש 90
צילום: פלאש 90



הבוקר (ד') הגיש מבקר המדינה השופט מיכה לינדנשטראוס את דו"ח השריפה בכרמל לידי יו"ר הכנסת, ראובן רובי ריבלין, בלשכתו שבכנסת.

במשך כשנה ומחצה בדקו אנשי משרדו של המבקר את הכשל הגדול - איך בדיוק אירע האסון, במהלכו נספו 44 איש בדלקת הענק על הר הכרמל. הם נברו במסמכים, שוחחו עם עדים וניסו להבין את הגורם לכל שלב באסון הגדול. איך בדיוק קרה שאוטובוס הצוערים עלה לכיוון כלא דמון, היישר אל האש הבוערת? למה לא היה מערך כיבוי האש ערוך? והאם פעלו כל הגורמים כפי שהיו צריכים לפעול?

בסיכומו של דו"ח היה על המבקר לקבוע גם לפתחו של מי מוטלת האחריות והאשמה. הכתובת הייתה על הקיר, כבר חודשים ארוכים לפני האסון, באחד מהדיונים בנושא, התריע יו"ר מערך הכבאים כי "המצב היום הוא מצב של התרסקות. כבאי בשטח נדרש להחליט מי יחיה ומי ימות". אז למה לא נעשה כל מה שנדרש כדי למנוע את ה"מי ימות".

אז נכון, שר הפנים שב והתריע, שר האוצר ניסה לעשות את תפקידו ולשמור על הקופה הציבורית ועל רפורמה נאותה שתיערך רגע לפני שהוא שופך את הכסף. הכוונות היו טובות, התוצאה ממש לא.

מאשים את כולם

בדו"ח, שיתפרסם בשעה 4 אחר הצהריים, מפרט המבקר אחד לאחד את הגורמים שהיו קשורים בדרך כזו או אחרת לטיפול באסון. כוחות הביטחון, משרד הפנים, רשויות מקומיות שלא עשו די בטיפול ביד קשה באתרי פסולת בלתי חוקיים בתחומן, שרים ואפילו ראש הממשלה 'חוטף'.

בין נושאי המשרה הפוליטית הנושאים באחריות: ראש הממשלה בנימין נתניהו, אלי ישי שכיהן כשר הפנים בעת השריפה ואשר הופקד באותה עת על מערך הכבאות, השר לביטחון פנים יצחק אהרונוביץ שהיה מופקד על הטיפול במשטרת ישראל ובשירות בתי הסוהר (לאחר האסון נוסף לתחום אחריות משרדו גם מערך הכיבוי), שר האוצר הד"ר יובל שטיניץ, השר להגנת העורף מתן וילנאי ושר הביטחון אהוד ברק.

במהלך הדו"ח סוקר המבקר בהרחבה רבה את כל החלטות הממשלה הקשורות בקשר כזה או אחר לנושא מערך הכיבוי תוך שהוא מגולל אותן בפירוט על פי תאריכי התרחשותן. מסקנתו: שוב ושוב הונחו דו"חות על שולחנם של מקבלי ההחלטות במדינת ישראל, זה למעלה מ-25 שנה בהן ממשלות ישראל היו מודעות לצורך בשינוי, בפועל כמעט דבר לא נעשה לתיקון המצב הלקוי.

המבקר מצטט קטעים מתוך תשובותיהם של השרים לטיוטת הדו"ח ששוגרה אליהם, אך מתקשה לקבל את הטיעונים העולים מהם. הוא מסכים עם העובדה כי שר הפנים, לדוגמה, שב והתריע על המצב הקטסטרופאלי, אך אולי דווקא משום כך מתקשה לקבל את העובדה שבפועל לא הצליח לתקן את הליקויים עליהם עמד.

שר האוצר, מצידו, שב והדגיש בפני המבקר את אחריותו לשמירה על תקציב המדינה. לדעת המבקר דווקא משום שהנושא שעמד על הפרק היה פיקוח נפש והצלת חיי אדם היה על השר לתת את הדעת ולמצוא פתרון הולם לבעיות התקציביות, הגם שמתן תקציב ללא רפורמה מקיפה שתבוצע תחילה אינו תקין מבחינת הערך של שמירה על תקציב המדינה.

לגבי ראש הממשלה מודה המבקר כי מידת מעורבותו האישית לאחר האסון הייתה גבוהה, אם כי אין די בכך. המבקר שב ומדגיש כי חלילה אין להטיל לפתחם של מי שנושאים באחריות אישית למחדלים את אסון מותם הטראגי של 44 הנספים. הוא אף מודה כי האחריות מוטלת גם בתפקודן של מממשלת ישראל קודמות. יחד עם זה הוא שב וטוען כי הכתובת הייתה גם הייתה על הקיר, וכי האחריות רובצת בהחלט לפתחם של חברי הממשלה הנוכחית. הוא מאשים את כולם, את נתניהו, ישי, שטייניץ ואהרונוביץ', איש על פי חלקו, באחריות לליקויים ולכשלים.

ללא משמעות חוקית

עם הגשת הדו"ח לידי יו"ר הכנסת אמר לינדנשטראוס כי זהו אחד הדו"חות הקשים שהוציא ב-7 השנים האחרונות. "הדו"ח הוא תמונה מעציבה שמחייבת תיקון מיידי, על השלטונות לעשות כל דבר אפשרי כדי לבצע את המלצות המבקר מהדו"ח הקשה הזה".

המבקר והסיף ואמר כי הדו"ח מכיל עובדות "שעדיף היה שימנעו מבעוד מועד על ידי השלטון המרכזי", אך לצערו זה לא קרה, "התגלתה רשלנות גבוהה, גרירת רגלים ומחדלים. נחשפת תמונה מעציבה מאד".

יו"ר הכנסת, ראובן (רובי) ריבלין אמר כי התרשם "שאין מטרת הדו"ח לנקום או לערוף ראשים, אלא לתקן ליקויים. יש זעם ויש לתרגם את הזעם לעריכת רפורמה בטיפול באסונות טבע".

ריבלין הוסיף ואמר כי "מדינת ישראל נתפסה לפני שנה וחצי כשהיא לא ערוכה ולא מוכנה, 44 נספים שילמו את המחיר הנורא מכל. אנחנו ערוכים לכל איום חיצוני, אך כשלנו במאבק באסונות מבית. קראתי את הדו"ח והתרשמתי שפניו לתיקון ועריכת רפורמה לגבי ליקויים שהצטברו במהלך 64 שנים".

יחד עם חומרת הדברים חשוב להדגיש כי לדו"ח מעין זה אין כל משמעות חוקית או משפטית וכי אין בו כדי לחייב את מי שהאחריות גוללה לפתחו להתפטר מתפקידו. יחד עם זה המבקר העביר את הדו"ח ליועץ המשפטי לממשלה, יהודה ויינשטיין, והוא זה שיצטרך לשקול מהם ההיבטים המשפטיים או הפרסונאליים הנובעים ממנו.

במערכת הפוליטית, בניגוד לחומרה בה רואה המבקר את הדו"ח שכתב, לא ממש מתכוננים לבצע זעזועים כלשהם, ומלבד תגובות אותן העביר כל שר לכלי התקשורת כדי להסביר את עמדתו אולי טוב יותר ממה שנעשה בדו"ח עצמו, קשה למצוא סימנים של דאגה בקרב הנוגעים בדבר.

הלשכה היחידה שנערכה לקראת פרסום הדו"ח באופן מואץ הייתה לשכת שר הפנים, אלי ישי, בה נערכה אתמול מסיבת עיתונאים מיוחדת בה פרש השר את גרסתו באשר לדו"ח ולמידת אחריותו לאסון הכרמל. בין השאר הפיצה תנועת ש"ס סרטון ובה עדויות של בני משפחות הנספים באסון המנקים את השר מכל אשמה. גם השופט אליהו וינוגרד נשמע בסרטון כשהוא מגבה נחרצות את השר.

גם אנו באתר "בחדרי חרדים" העלינו אמש אל דף הבית סרט נרחב ובו תיעוד של יום בחייו של אלי ישי כחודש לאחר אסון הכרמל. בין השאר הוסרט השר כשהוא מבקר בבתי משפחות הנספים, דרוזים וגם יהודים, וזוכה שם לדברי עידוד גיבוי ותמיכה.
אסון הכרמל מיכה לינדנשטראוס אלי ישי יובל שטייניץ בנימין נתניהו

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד