י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024

הכל על אנמיה וחוסר דם

מה המשמעות של חוסר דם בגופינו? ממה זה נובע? מהן הסכנות הטמונות בכך? מה הם התסמינים? והאם יש דרכים לטפל? • ד"ר יעל טוקצ'ינסקי מנתחת ומסבירה

הכל על אנמיה וחוסר דם

אנמיה, או חוסר דם, זהו מצב בו אין מספיק כדוריות אדומות בדם, וכתוצאה מכך רקמות הגוף לא מקבלות מספיק חמצן. מחסור בחמצן מזיק מאד לפעילות של כל חלק בגוף, ובמיוחד המוח.
לכן יש להתייחס ברצינות לתופעה. היום אנמיה מהווה מצב מצוי ביותר אצל תינוקות, ילדים ומבוגרים בכל הגילאים.

יש אנמיה פיזיולוגית – למשל, אנמיה בהריון. אצל נשים בהריון כמות הדם גדלה ולכן הכמות היחסית של הכדוריות האדומות יורדת. זהו מצב טבעי ודורש טיפול רק אם הירידה הזאת גדולה מידי וכבר לא יכולה להיחשב לפיזיולוגית.

אנמיה פתולוגית, לעומת זאת, נגרמת כתוצאה מדימום, חוסר יצירה או יצירה לא מספקת מבחינה כמותית או איכותית של כדוריות אדומות או בגלל הרס מוגבר של הכדוריות האדומות. נביא כמה דוגמאות. למשל, בזיהום מלריה נגרמת אנמיה כתוצאה מהרס כדוריות אדומות ע"י טפיל חד-תאי שמתרבה בהם. בזיהום תולעִי אנמיה נגרמת כתוצאה מדימומים במעיים. בכיב קיבה – כתוצאה מדימום בקיבה. עקב דימום לאחר הלידה הרבה פעמים מתפתחת אנמיה קשה וחשוב לשים לב לזה. מחסור בויטמינים או מינרלים מסוימים יכול לגרום לאי-ייצור של אריתרוציטים. הפעם נדבר רק על אנמיות הנגרמות כתוצאה מחוסר ייצור של כדוריות דם אדומות וחלבון ההמוגלובין.

1. אנמיה כתוצאה ממחסור בברזל. בקרב תינוקות האנמיות הללו נפוצות במיוחד אצל תאומים, תינוקות שנולדו קטנים ופגים – כי תינוקות אלו נולדו עם מאגר קטן יותר של ברזל.
בגדול, מחסור בברזל נוצר כתוצאה מחוסר הספקת ברזל בגוף (תזונה דלת ברזל), בעיות ספיגה (למשל, כתוצאה מחומציות נמוכה בקיבה), דרישה מוגברת לברזל (למשל, בתקופת הגדילה, או אצל אנשים עם זיהום מעיים, כי רוב הברזל נצרך על ידי המזהם ולא על ידי האדם).

תסמיני האנמיה: עור חוור, חוסר תאבון, התעייפות מהירה, דופק לב מהיר, הפרעות שינה, הפרעות מצב רוח, בעיות קשב, ריכוז וזיכרון, עור יבש, שיער שביר, בצקות רגלים, התנשמות. אצל ילדים במצב חמור – בעיות גדילה או בעיות התפתחותיות ובעיות התנהגות; כאבי לשון; הלשון מקבלת מראה טיפוסי, הגדלת טחול וכבד.

2. אנמיה כתוצאה ממשקל יתר. בדרך כלל, במקרים כאלה יש מזונות שהם מובילים בתזונת האדם ויש שלא נכנסים לתפריט כלל, כאשר המובילים הם בד"כ מזונות מזיקים והחסרים הם מזונות בריאים ומזינים. נפוץ אצל צרכני מזון מהיר. אצל אנשים כאלה חסרים ויטמינים ומינרלים רבים – ומחסור זה גורם לאנמיה.

ישנן 3 דרגות מחלה: קלה. עור חיוור ופנים נפוחות. בינונית. מתבטא בחיוורון קשה, בצקות רגליים ועפעפיים, הפרעות תאבון, הופעת נקודות אדומות על העור; הגדלת שקדים ובלוטות הלימפה; עיכוב בהתפתחות הפיזית. קשה. בנוסף לתסמינים של השלב הבינוני מתפתחת הגדלת טחול וכבד, עצירות או שלשול, אצל ילדים מתפתחת רככת.

טיפול באנמיה: טיפול בגורם המחלה, השלמת חסכים תזונתיים (בד"כ ברזל, ויטמיני B, A, E ו-C, ונחושת) – לפי הצורך. אני ממליצה על תוספים ממקור טבעי. במקרים קשים עושים עירוי דם. היעיל במיוחד הוא עירוי אריתרוציטים. הוספת אנזימי עיכול ופרוביוטיקה לשיפור העיכול. התאמת תזונה טיפולית וצמחי מרפא. שמירה על תזונה נכונה לאחר הטיפול. אם יש לכם או ליקיריכם סימני אנמיה – אל תחכו שהדבר יסתדר מעצמו! עשו בדיקת דם לוודא שאכן קיימת בעיה – ופנו לייעוץ וטיפול מקצועי.


ד"ר יעל טוקצ'ינסקי, אבחון וטיפול בשיטות טבעיות ע"י נטורופתיה, הומאופתיה, דיקור, פרחי באך, צמחי מרפא, צבע, קריסטלים ותמציות קריסטלים, נרות הופי וטיפולים נוספים. מחברת הספר "בריאות האישה ברפואה המשלימה". טל': 054-8450103

קישורים:
אתר
אנמיה חוסר דם בריאות רפואה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד