כ"א ניסן התשפ"ד
29.04.2024

בשורה לכבאים הדתיים • החוק יכלול סעיפי דת

תוך ארבעה חודשים יתווסף ל'חוק הכיבוי' תקנון דת מפורט לשמירת כשרות ושבת ברשות • מקלב: "טוב שהוועדה התעקשה" • אריאל: "הדבר יביא לעליה במספר המתגייסים"

צילום אילוסטרציה
צילום אילוסטרציה



אמש (ב') אישרה ועדת הפנים והגנת הסביבה את חוק הרשות הארצית לכבאות והצלה לקריאה שנייה ושלישית, לאחר חודשים של דיונים. האישור התקבל בנוכחות השר לביטחון פנים, יצחק אהרונוביץ, שאישר את ההסכמות.

החוק יחל תהליך בו כל איגודי הערים לכבאות והצלה יאוחדו תחת רשות ארצית אחת שתפעל במסגרת המשרד לביטחון פנים ולוחמי האש יהפכו לעובדי מדינה. יבוטלו איגודי ערים לכבאות שפעלו כגוף של הרשויות המקומיות, ותוקם רשות ממשלתית אחת שתתפקד כגוף ממשלתי על כל המשתמע מכך. בראש הרשות יעמוד נציב כיבוי אש והצלה, רב טפסר שחר איילון.

כזכור, דיווחנו על חילוקי דעות בוועדה באשר לנושא שמירת הדת במערך הכיבוי. בעוד במשרד לביטחון פנים הסכימו לתקן רב בלבד, דרשו חברי הכנסת אורי אריאל, יו"ר הועדה לביקורת המדינה, וח"כ אורי מקלב, להתקין תקנון דת מפורט לשמירת הדת ברשות.

בסופו של יום הושג הישג חשוב לשומרי המסורת והדת המשרתים בשירותי הכבאות וההצלה, והוסכם כי תוך ארבעה חודשים יותקן תקנון מיוחד הכולל הוראות לעניין כשרות, שבתות ומועדים.

לדברי ח"כ אריאל, שסיכם בסיפוק את הדיון אמש, "בחודשים האחרונים הגיעו אלינו תלונות רבות מדתיים ושומרי מסורת שנאלצו להתמודד עם בעיות קשות במהלך שירותם הן בענייני כשרויות והן בשמירה על השבת. במשטרה ובצבא ישנם הוראות ברורות בעניין ואין שום סיבה שהציבור הדתי או החרדי יודר משירות בשירותי הכבאות. אני שמח שהגענו להסכמות ומקווה שהדבר יפתח פתח להתגייסות חלקים נרחבים בציבור הדתי לשירותי הכבאות וההצלה".

ח"כ מקלב הודה ליו"ר ועדת הפנים חה"כ אמנון כהן שפעל בכדי שסעיפים אלו יתווספו ואמר "כי מן הראוי שהרפורמה במערך הכבאות אף שהיא חשובה ונחוצה, אסור היה לאשר אותה ללא התיקונים שאושרו, כפי שמחובתנו לדודא שהכבאים ושירותי הכבאות לא תפגענה כך אלינו לוודא כי זכויותיו של האזרח יילקחו בחשבון בעת אישור הרפורמה האמורה וכל רפורמה אחרת שתביא לאישור הכנסת, טוב עשתה הוועדה שהתעקשה לאשר את השינויים כאמור".

סחבת במתן אישורים

לאור תלונות של מנהלי בתי ספר ומוסדות ציבור על סחבת במתן אישורים ע"י איגודי הכבאות, אישרה הוועדה את דרישות חה"כ מקלב ואוריאל וקבעה סעיף בחוק לפיו יהיה לוח זמנים מחייב עבור מתן תשובות על ידי רשות הכבאות למוסדות ציבור ומוסדות חינוך. סוכם כי לאחר הגשת הניירת על ידי הנהלת המוסד הציבורי, תינתן לרשות 30 יום למתן תשובה. אם התשובה לא תינתן בתוך 30 יום, הנושא יועבר להכרעת נציב הכבאות שיהיה אחראי להשיב תוך 30 יום נוספים.

אישור החוק עבר לאחר השריפה ביום ראשון, שהיוותה את הזרז להסכמת האוצר לאשר את התקציב. כזכור, התעקש יו"ר הועדה, ח"כ אמנון כהן, שלא להעביר את הרפורמה ללא תקציב ברור. במהלך יום ראשון, ותוך כדי השריפה במבשרת ציון, הזדרז ראש הממשלה לחתום על העברת התקציב, יחד עם שר האוצר, יובל שטייניץ, והשר לביטחון פנים, יצחק אהרונוביץ. הסכום שאושר - מיליארד ₪ לשנה למשך חמש שנים לצורך ביצוע רפורמת הכבאות הכוללת הצטיידות, אחזקת צי מטוסי כיבוי וגיוס לוחמי אש חדשים – הוא שאפשר את סיומה המוצלח של הסאגה הנמשכת.

במהלך הדיון ביקש ח"כ מקלב להזכיר את 44 הנופלים באסון השריפה בכרמל ש"במותם ציוו לנו את החיים" והיוו זרז לסיום החוק.

ח"כ כהן אמר כי "חברי הכנסת מחבקים את המשפחות ואלפי מילים לא ימלאו את החלל החסר". הוא אף ציין לשבח את היו"ר הקודם, ח"כ דוד אזולאי, שיזם הצעת חוק פרטית שמוזגה לתוך הצעת החוק הממשלתית.

השר לביטחון פנים, ח"כ יצחק אהרונוביץ', אמר כי מדובר ביום היסטורי הן למדינת ישראל והן עבור ללוחמי האש. הוא ציין לטובה במיוחד את מאמציו הבלתי נלאים של יו"ר הועדה, ח"כ אמנון כהן, לפשר ולגשר בין הצדדים.

כפי המסתמן תעלה ההצעה להצבעה במליאת הכנסת ביום שני הקרוב.
אורי אריאל אורי מקלב אמנון כהן דוד אזולאי כשרות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד