י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024

חשד: אופטלגין פגע קשה בארבעה מטופלים

ארבעה חולים שנטלו אופטלגין, אושפזו במצב קשה • משרד הבריאות בודק טענות כי נטילת אופטלגין גרמה לפגיעה בייצור מח עצם • טבע: 'תופעת לוואי נדירה"

חשד: אופטלגין פגע קשה בארבעה מטופלים

האם אופטלגין הרס מח עצם ב-4 חולים?

בחודשיים האחרונים אושפזו ארבעה מטופלים כשהם סובלים מפגיעה בפעילות מח העצם. מבירור שנערך עלה כי כל הארבעה נטלו את התרופה אופטלגין, בסירופ או בכדורים.

תחילה אושפזו שלושת בבית החולים מאיר נמצאים במצב קשה מאוד, הם נזקקו לטיפול באנטיביוטיקה לתוך הווריד, ובתרופות המכונות גורמי גידול, המזרזות את ייצור תאי הדם במח העצם, אך גם כוללות תופעות לוואי קשות.

אך למשרד הבריאות נודע על חולה נוסף המאושפז בבית החולים וולפסון, גם הוא סובל מפגיעה במח העצם, וגם הוא נטל כאמור אופטלגין.

אחד המאושפזים בבית החולים מאיר הוא צעיר כבן 20, אשר נטל כדור אחד של אופטלגין לאחר שעבר טיפול שיניים.

מטופלת נוספת, בת 25, סובלת מזיהום קשה מאוד. בדיקות ראשוניות הראו שגם היא סובלת מהרס מוחלט של מח העצם.

אחת מתופעות הלוואי המוכרות של אופטלגין היא פגיעה במח עצם (אגרנולוציטוזיס), מה שהעלה את החשד לקשר בין נטילת התרופה לבין אשפוזם של הארבעה. לא ידוע בינתיים על נפגעים נוספים.

בעקבות הדיווח שהגיע אמש למשרד הבריאות, החלו לחקור שם את הנושא. במשרד יחליטו בהמשך אם לאסור את השימוש באופטלגין כפי שנאסר במדינות שונות בעולם, ובהן ארצות הברית.

יוצאי לוב, עיראק וארצות ערב נוספות חשופים במיוחד לסכנה עקב השימוש בתרופה: רבים מהם סובלים מחסר באנזים הקרוי G6PD. די בנטילת כדור אחד של דיפירון כדי לגרום להרס כדוריות הדם, אובדן הכרה, פרכוסים ואף מוות.

כאמור, שיווק התרופה נאסר בארצות הברית, בבריטניה ובמדינות מערביות נוספות, אך בישראל מתעקש משרד הבריאות שהתרופה הפופולרית בטוחה ומאשר את שיווקה לכל דורש - גם ללא מרשם רופא.

ממשרד הבריאות נמסר כי "משרד הבריאות דווח על צבר של שלושה מקרים בבית החולים 'מאיר' עם סיבוך נדיר של ירידה בספירות כדוריות לבנות ומאפייני זיהום. מדובר בחולים שנטלו גם אופטלגין, שניים מתוכם מאותו יישוב. קיימת סבירות שמדובר בסיבוך העלול לנבוע מנטילת אופטלגין (סיבוך נדיר אך מוכר, אשר שכיחותו משתנה בין מחקרים שונים בספרות).

"משרד הבריאות ביצע בדיקה מהירה בין בתי החולים, כדי לבדוק האם הופיעו מקרים דומים בחודשים האחרונים. חשד למקרה נוסף עלה בבית החולים סורוקה לפני כשלושה שבועות עם רקע דומה, מדובר באישה שטופלה ושוחררה לביתה. חשד למקרה נוסף בבית החולים וולפסון התברר שאינו קשור לאופטלגין ונובע ממחלה זיהומית אחרת.

"משרד הבריאות מבצע בדיקה אפידימיולוגית בתיאום עם בית החולים מאיר כדי לאפיין לעומק את שלושת המקרים, לבדוק האם קיים קשר ביניהם או קיימות סיבות אפשריות אחרות לצבר וכן תחקיר קליני מעמיק של החולים (אשר שניים מתוכם עדיין מאושפזים בבית החולים מאיר).

"בשלב זה מדובר בחשד לקשר לנטילת האופטלגין, אשר נבדק על ידי גורמי המקצוע. תרופת האופטלגין מותרת לשימוש בארץ ובשלב זה אין מקום לשינוי בהנחיות. המשרד יעדכן את הציבור בהמשך תהליך הבדיקה".

מחברת טבע, יצרנית אופטלגין, נמסר בתגובה: "טבע שמה בראש מעיניה את השמירה על בריאותם של המטופלים. אנו מצרים על המקרים ונשתף פעולה באופן מלא עם רשויות הבריאות ככל שיידרש על מנת ללמוד את הפרטים, שבשלב זה אינם ידועים לנו.

"על פי נתונים אשר נאספו במשך עשרות שנים על מיליוני מטופלים, עולה כי שכיחות דיכוי מח עצם חמור עם אופטלגין היא תופעת לוואי נדירה ביותר ומוערכת באחד למספר רב של מיליוני שימושים. יש לציין שהמוצר משווק בישראל ובעולם עשרות שנים והיעילות והבטיחות שלו נבדקו וממשיכים להיבדק באופן רציף על ידי משרד הבריאות הישראלי ועל ידי רשויות בריאות מרכזיות בעולם".
אופטלגין מח עצם משרד הבריאות סכנה בריאות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 6 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד