י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024

ערכים קודמים ללימוד מקצוע • טורו של מנחם ברוד

הבעיה המרכזית בארץ אינה לימודי הליב"ה • חשוב ללמד טכנולוגיה ולהכשיר את הילדים לעולם המחר, אבל חשוב יותר להחדיר בהם את הערכים שקיימו את עם-ישראל לדורותיו

ערכים קודמים ללימוד מקצוע • טורו של מנחם ברוד



תייר שהיה מבקר בארץ בשנה האחרונה היה מתרשם שהבעיה המרכזית של החינוך בישראל היא מידת לימודי ליב"ה בחינוך החרדי. לא הכול מבינים שה'דאגה' כביכול לתלמידי מערכת החינוך החרדית אינה אלא מסווה לשאיפה לתקוף את הציבור החרדי ולפגוע בו.

אך למרות כל המִתקפות, הגידול של החינוך החרדי הוא מעל ומעבר לגידול הטבעי של הציבור. אחוז גבוה מתלמידיו בא מקרב משפחות לא-חרדיות, שמעדיפות בכל-זאת חינוך של תורה ומצוות. זה אומר שני דברים: ראשית, הציבור יודע להעריך חינוך טוב; ושנית, הציבור מאוכזב ממערכת החינוך הממלכתית.

מגמה חד-משמעית

עם כל חשיבותם של מקצועות מסויימים, אין הם אלא כלים בלבד, שאותם אפשר לרכוש גם בשלב אחר. עובדה היא שבוגרי החינוך החרדי משלימים בקלות בבוא העת את הידיעות החסרות להם. אולם הקניית עולם ערכים יהודי אי-אפשר לדחות לגיל מבוגר. זה מה שקובע את אישיותו ואת עולם המושגים של האדם.

הסקרים שנעשו בארץ בשנים האחרונות משקפים את רצון רוב עצום בציבור להענקת יותר ערכים יהודיים בחינוך. בסקר האחרון של מכון גוטמן נשאלו הנחקרים: "האם אתה בעד או נגד תוספת של לימודי יהדות בבתי-הספר של החינוך הממלכתי הכללי?". 71% השיבו "בעד" או "בהחלט בעד". המגמה מעניינת עוד יותר, כי על אותה שאלה שהוצגה לפני עשר שנים השיבו בחיוב 60% מהנשאלים.

יותר ויותר הורים כואבים את ניתוקו של הנוער הישראלי משורשיו. הדור הצעיר אינו מכיר אפילו את סיפורי התורה הפשוטים על האבות ועל חיי בני-ישראל במדבר. רבים אינם יודעים מהו 'שמע ישראל' ומהי תפילת 'שמונה-עשרה'. שמות של חכמי ישראל מפורסמים מההיסטוריה היהודית נענים בהרמת גבה ובמבוכה. ודאי שאי-אפשר לצטט באוזני הצעירים האלה פסוקים מהתנ"ך ומטבעות לשון מהמשנה, בלי להסביר תחילה את משמעותם.

ההתנתקות ממקורות היהדות גוררת הידרדרות גם בערכים אנושיים בסיסיים. אתה רואה איך ילדים מדברים אל הוריהם, ואתה תמה מה נותר מהדיבר "כבד את אביך ואת אימך". ואם אין כבוד להורים ושום דבר כבר אינו קדוש, מה הפלא שגם עוד ציוויים בעשרת הדיברות, 'לא תרצח' וכדומה, מוּפרים, כפי שאנחנו רואים ושומעים יום-יום את החדשות המעציבות על מצב הפשיעה בארצנו.

לאן לנסוע

מה הערך של הוראת מקצועות, טכנולוגיות ומדעים, אם התלמידים אינם זוכים לקבל כיוון ומשמעות לחייהם? הדבר דומה להקניית תורת הנהיגה והפעלת מערכותיה של מכונית, בלי להנחות את הנהג לאן עליו לנסוע. אמנם הוא יודע לנהוג היטב, אך כשהוא מתניע את המכונית הוא נוסע ונוסע, ואין לו לאן.

חשוב ללמד מקצועות טכנולוגיים ולהכשיר את הילדים לעולם המחר, אבל יותר מכול חשוב להכשירם להיות יהודים ולהחדיר בהם את הערכים שקיימו את עם-ישראל לדורותיו. 'מדינה יהודית' אינה נקבעת על-ידי הדמוגרפיה בלבד, אלא על-ידי עולם ערכים יהודי. זה תפקידה האמיתי של מערכת החינוך.

המאמר מתפרסם ב'שיחת השבוע'

מקצוע ערכים מנחם ברוד טכנולוגיה דמוגרפיה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד