1. עמוד הבית
  2. בריאות
  3. חדשות בריאות

אדומה, עסיסית ומאוד בריאה: הכל על העגבניה

ד"ר יעל טוקצ'ינסקי מגלה את סודות העגבניה שלא הכרתם: מהן סגולותיה הרפואיות, למי מומלץ לאכול עגבניות ומהי הדרך הטובה ביותר לשמור על טריותן
ד''ר יעל טוקצ'ינסקי, בחדרי חרדים, ט"ז אלול תשע"ב 03/09/2012 12:17

מוצר יוקרה. עגבניה

מי לא מכיר עגבניות? פרי יפה ובריא וטעים זה כולנו מכירים. מקורן של עגבניות באיי גלפגוס. שבטים אינדיאנים, ילידי גלפגוס, לא גידלו עגבניות. המקום הראשון בו החלו לגדל עגבניות היה מקסיקו. אינדיאנים משבט האצטקים החלו לגדל אותו ונתנו לו את השם "טומטל" (tomatl). כשאירופאים, כובשי אמריקה, הביאו לראשונה בסוף המאה ה-XVI את העגבניות, היו אלה פירות קטנים, צהובים ומבריקים. לכן האיטלקים קראו להם " pomo d'oro" – "תפוח זהב". בשם הזה מוכרות העגבניות גם ברוסית ובכמה שפות סלביות אחרות. לעומתם, באנגלית, צרפתית וכמה שפות אירופיות אחרות השתרש השם tomato"", שמקורו ב"טומטל" האצטקי.

פירות של העגבניות מצאו חן בעיני האירופאים, והם הכניסו אותן בכבוד לגנים, אך לא אכלו את פירותיהן. יתרה מזאת, במשך הרבה שנים העגבניות נחשבו לפירות רעילים. אפילו מבחינה בוטנית, העגבניה שייכת לסוג Lycopersicum – "אפרסק של זאבים". ההסטוריה לא שימרה לנו את שמו של החלוץ שהיה הראשון לאכול עגבניה, אך בסוף המאה ה-XVIII לראשונה העגבניה נמכרה כצמח מאכל.

לעגבניות יש ערך תזונתי מאד גבוה. הן מכילות סוכרים (גלוקטוז ופרוקטוז, רפינוז), חומצות אורגניות (חומצה אוקסלית, חומצת לימון, חומצת תפוחים, חומצה סוקסינית, חומצה טרטרית), עמילן, פקטינים, הרבה ויטמינים (C,K, B1, B2, B6, B9, E, קרוטין), ליקופן, קסנטופיל, זרחן חלבוני, עמילן, קרטינואידים, הרבה מינרלים (נתרן, ברזל, סידן, יוד, זרחן, מגנזיום, כלור, גופרית, מנגן, בורון, אבץ, נחושת, כרום, פלואוריד, סיליצאה), פיטונצידים, חלבונים, חומצות אמינו, פרמנטים, כוהלים ואלדגידים.

רוב החומרים החשובים הללו לא רק שלא מתפרקים בבישול, אלא נעשים מרוכזים יותר ויעילים יותר. כך, למשל, בקילו עגבניות טריות יש 50 מ"ג ליקופן, בליטר מיץ עגבניות וקילו קטשופ – 150 מ"ג, ברסק עבגניות – 1500 מ"ג. האינדקס הגליקמי של עגבניה – 1. להגברת היעילות מעגבניות מומלץ לאכול אותן עם שמן זית או שמן חמניות. 1 גר' שמן מספיק כדי להגביר את ספיגת החומרים מעגבניות בצורה משמעותית ביותר. הכמות השבועית המומלצת של עגבניות – 20 בשבוע. כמובן, ניתן לאכול גם יותר, אך אם תאכלו פחות מכמות הזאת – לא תקבלו את החומרים בכמות מספקת לקבלת תוצאות כלשהן.

למי במיוחד מומלץ לאכול עגבניות? לאנשים עם עודף משקל, לאנשים עם הפרעות בחילוף החומרים, במיוחד חילוף החומרים של אלקטרוליטים, לאנשים עם מערכת חיסונית חלשה, לאנשים עם בעיות לב, לאנשים עם בעיות עיכול, לסובלים מעצירויות, לסובלים מגסטריטיס עם חומציות נמוכה, לאנשים עם קרישיות גבוהה של דם, לאנשים שזקוקים לאיזון הכולסטרול בדם, לאנשים שסובלים ממחסור בויטמינים, לאנשים עם הפרת האיזון החומצי-בסיסי של הגוף, לאנשים שזקוקים לאנטיאוקסידנטים, לאנשים עם סיפור של סרטן במשפחה, לאנשים עם סיפור של מחלות קרדיו-וסקולריות במשפחה, לאנשים שסובלים מלחץ דם גבוה, לאנשים שסובלים מהצטברות נוזלים, לאנשים עם אוסטיאופורוזיס, לאנשים רגישים לקור, לאנשים שסובלים מנשירת שיער, לאנשים שסובלים מחוסר דם, לאנשים עם איחוי איטי של פצעים, לאנשים שסובלים מעייפות וחולשה כללית, לאנשים שסובלים מירידה באיכות הזיכרון, לאנשים סובלים מאסטניה, לכל אדם שראייתו חשובה לו.

עגבניות מכילות סרוטונין וכן תיאמין, שהופך לסרוטונין בגוף. כתוצאה מכך העגבניות משפיעות לטובה על מצב הרוח. עגבניות עוזרות להתגבר על מצבים של מתח מוגבר או דיכאון. ה גם משפרות את צבע הפנים ומיישרות קמטים. בנוסף, בעגבניות נמצא החומר 3P, שמקטין פי 73 את הסיכון להתפתחות קרישים בכלי הדם. בעגבניה יש 22 קלוריות ל-100 גר'. מעבר לכך, הן מכילות כרום, שעוזר להתגבר על הרגשת רעב. לא פלא שעגבניות מהוות מזון חשוב לכל מי ששומר על משקל או עושה דיאטת הרזיה. עגבניות גם הורגות חיידקים פתוגנים במעיים.

ברפואה העממית יש מגוון שימושים בעגבניות לטיפול במחלות שונות ולשמירה על יופי. לפניכם כמה מהשיטות כאלה: לדליות ברגלים: למעוך עגבניות ולקשור ל-3 שעות את העיסה שהתקבלה לורידים. אין לקשור חזק מידי, על מנת שלא לפגוע בזרימת הדם. אפשרות אחרת: לחתוך עגבניה ולקשור את הפלחים על הרגליים ל-3 שעות. לאחר מכן להוריד ולשים עגבניות חדשות ל-3 שעות נוספות. אחר כך – לשטוף את הרגלים במים פושרים. לעשות כל יום עד להיעלמות הורידים. בד"כ – עד שבועיים. לאיחוי מהיר של שריטה, פצע וכדו' – לשים עגבניה חתוכה ל-2 עם החתך על הפצע.

שימוש קוסמטי בעגבניות: לעור שמן: לערבב עגבניות מעוכות עם חלבון ביצה, לשים על הפנים ל-1/4 שעה, לשטוף. לשמירה על עור נורמלי: לערבב היטב עגבניה מעוכה עם 2 כפות גבינה, כפית שמן זית וכף חלב. לשים על הפנים ל-15- 20 דקות. לשטוף. לעור יבש: לערבב 2 כפות עגבניה מעוכה עם 2 כפות קמח. לשים על הפנים. לשים גזה מעל התערובת. לחכות 20 דקות ולשטוף.

ליישור קמטים: לקחת עגבניה גדולה, לשפוך עליה מים רותחים, לקלף. למעוך ולשים בין 2 שכבות של גזה. לשים את הגזה עם העגבניה על הפנים ל-20 דקות. לשטוף את הפנים במים קרים. יש לחזור על הפעולה במשך 21 יום במתכונת של יום כן-יום לא. לאחר מכן יש לעשות הפסקה של 15 יום ושוב לחזור לסידרה של 21 יום במתכונת יום כן-יום לא. לנקוי העור וטישטוש סימנים מאקנה. לשים את החלק הרך של העגבניה על הפנים ל-15 דקות. יש להיזהר לא לשים קרוב לעיניים! לאחר מכן לשטוף את הפנים במים קרים ומיד אחרי זה – במים חמים.

לטיפול בשיעול: להעביר בבלנדר 900 גר' עגבניות, ראש של שום ולהוסיף 200 גר' של חזרת מגורדת. לערבב היטב את התערובת. לאכול מהתערובת 4 כפות 3 פעמים ביום לפני האוכל. לטיפול במחלות הכבד: לסחוט מיץ עגבניות. לערבב כוס מיץ טרי עם 6 כפות דבש. לשתות 3 פעמים ביום, חצי כוס בכל בכל פעם. לטיפול מונע בסרטן – לאכול לפחות 3 פעמים בשבוע סלט עגבניות וברוקולי. מיץ עגבניות מוריד חום במחלות עונתיות. ואם יש ריח רע של הגוף – לשתות מיץ עגבניות טרי יום-יום במשך שבוע.

מיץ עגבניות מומלץ גם לאנשים ששומרים על המשקל או עושים דיאטת הרזיה, כי הוא מדכא את תחושת הרעב ובו זמנית גם עשיר בויטמינים ומינרלים. מאותה סיבה הוא מומלץ גם לאנשים בעלי חסכים תזונתיים. הוא מומלץ גם לילדים ולנשים בהריון, כי הוא עשיר מאד בסידן. מיץ עגבניות ממיס אבני כיס מרה ומטפל בכיב קיבה. לילדים יש לתת עגבניות אחרי גיל שנה ובזהירות, כדי לוודא שהילד לא אלרגי ואין לו רגישות אישית לעגבניה.

יש להזהר באכילת עגבניות לאנשים אלרגים לעגבניות (ליקופן ובטא-קרוטן יכולים להיות אלרגנים לאנשים מסוימים), אנשים עם רגישות אינדיבידואלית לעגבניות, אנשים שסובלים ממחלת גאוט, אנשים שסובלים ממחלות כליות, אנשים שסובלים מארתריטיס, סובלים מאבנים בכיס המרה, סובלים מגסטריטיס עם חומציות גבוהה, לסובלים מכיב קיבה, לסובלים מפנקראטיטיס, לאנשים שאוכלים לפי סוג דם: עגבניות לא מומלצות לבעלי סוג דם A ו-B. לאנשים עם לחץ דם גבוה אין להוסיף מלח לעגבניות ואין לאכול עגבניות כבושות, לא מומלץ לאכול עגבניות יחד עם לחם, בשר, ביצה, דגים. מומלץ להמתין לפחות שעתיים בין אכילת עגבניות לבין אכילת מזונות אלה.

אלו עגבניות לקנות? מומלץ לבחור עגבניות קשות בעלות קרום מתוח, אדום ומבריק, ללא כתמים, נקודות ומקומות רכים. איך לאחסן עגבניות? מומלץ לאחסן עגבניות בטמפרטורת החדר, במקום שבו קרני האור לא מגיעות ישירות אל העגבניות. עגבניות "לבישול" מומלץ לשמור במקרר. עגבניות שטרם הבשילו מומלץ לשמור עטופות בנייר או בשקית נייר. על מנת לזרז את ההבשלה מומלץ להוסיף לשקית תפוח.


ד"ר יעל טוקצ'ינסקי, אבחון וטיפול בשיטות טבעיות ע"י נטורופתיה, הומאופתיה, דיקור, פרחי באך, צמחי מרפא, צבע, קריסטלים ותמציות קריסטלים, נרות הופי וטיפולים נוספים. מחברת הספר "בריאות האישה ברפואה המשלימה". טל': 054-8450103

קישורים:
אתר




הוסף תגובה

תגובות

אין לשלוח תגובה הכוללות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.
  1. יישר כח לד"ר החשובה  

    עזרתם לי מאוד

;