א' אייר התשפ"ד
09.05.2024

בחירות בקריה האקדמית אונו • היועץ המשפטי: לא חוקי

אלפי סטונדטים חרדים יבחרו את יו"ר אגודת הסטודנטים של הקריה האקדמית אונו • היועץ המשפטי וועדת הביקורת דרשו: לבטל את הבחירות • האם התוצאות יוכרזו כחוקיות?

בטקס חלוקת תעודות בקריה האקדמית. צילום ארכיון
בטקס חלוקת תעודות בקריה האקדמית. צילום ארכיון



יו"ר אגודת הסטודנטים של הקריה האקדמית אונו, ישראל איליוביץ', מסיים את תפקידו, ואלפי הסטודנטים בשני סניפי הקריה - באור יהודה ובירושלים - ישתתפו בבחירות שיקבעו את זהות מחליפו.

אלא שלדברי גורמים בכירים באגודה הליך הבחירות מדיף ריח רע, וקיומן אינו חוקי, מה גם שהיועץ המשפטי של האגודה וועדת הביקורת כבר פנו לוועדת הבחירות בדרישה לבטל את קיומן.

"התקנון הרשמי מונע אפשרות לקיים בחירות ב-45 הימים האחרונים לפני סיום הלימודים - 24 בספטמבר", מסביר ל'בחדרי חרדים' אותו גורם בכיר המעורה היטב בנעשה. "הייתה ישיבת מועצה ב-26 ביולי, בה הוחלט לשנות את התקנון הזמני ולאפשר בחירות. אלא שעד שהתהליך הסתיים ואושר על-ידי רשם העמותות היה כבר 22 באוגוסט".

וכאן התעוררה בעיה נוספת: "התקנון קובע בפרק ו' סעיף ז' כי ועדת הבחירות מחוייבת להקצות שבועיים בהם ייתלו מודעות על זהות המועמדים והרשמה, מודגש במפורש כי אלו צריכים להיות שבועיים של ימי לימודים. בנוסף נדרשים שבועיים של הודעה על מועד קיומן של הבחירות. לפי חשבון פשוט, מסתיימים ארבעת השבועות הללו ב-30 בספטמבר, שבוע לאחר סיום הלימודים..."

היועץ המשפטי של האגודה העלה בעיה נוספת, ועדת הבחירות קבעה את תאריכי הבחירות למחר יום ה' ה-20 בספטמבר, וליום ראשון הקרוב, זאת מתוך רצון לאפשר יום הצבעה לנשים ויום הצבעה לגברים. אלא שבקרב הנשים עצמן, ישנן רבות הלומדות רק ביום ג', ולא סביר שהן יטרחו במיוחד להגיע בחמישי בשביל להצביע. מכיוון שכך, קבע היועץ המשפטי כי גם מבחינה אתית ראוי לדחות את הבחירות.

בעקבות החלטתו של היועץ המשפטי, קיימה ועדת הביקורת דין ודברים עם ועדת הבחירות, בסיומה דרשה אף היא לבטל את ההליך. אלא שבוועדת הבחירות התעלמו מהפניה, והודיעו על קיום הבחירות בתאריך שנקבע מראש.

אותו גורם עמו שוחחנו רמז כי ליו"ר ועדת הבחירות, ישראל אוזן, יש אינטרס סמוי לקדם את העניינים מהר, בכדי להביא לבחירה של חברו לכיתה, רחמים חיון.

ועדת הביקורת: "הליך לא חוקי ולא אתי"

מוועדת הביקורת נמסר ל'בחדרי חרדים': "היועץ המשפטי של האגודה קבע שהליך הבחירות לא חוקי, סיבה אחת, משום שהתקנון מחייב שבועיים - להוציא שישי שבת - פעם ראשונה להודיע את שמות המתמודדים, ועוד שבועיים הודעה על תאריך הבחירות, בשל אילוצי הזמן השנה אין את הזמן הקצוב התקנון, והם מנסים לפרש פרשנות מרחיקת לכת, ששבועיים כוללים שישי שבת וחגים, זאת אף על פי שכתוב מפורש 'ימי לימודים'. הנושא השני: קבעו מועד אחד לגברים ואחד לנשים, יש מסלולי לימוד בעיקר של נשים שמגיעות רק בשלישי, ונדרשות לבוא במיוחד בחמישי להצביע, אף שאינן לומדות אז.

"ועדת הבחירות לא הסכימה לשמוע ולקיים את חוות הדעת הזאת של היועץ המשפטי, יש שיגידו מתוך אינטרס, ויש שיגידו סתם מתוך רצון לסיים את ההליך. לאור זאת ועדת הביקורת החליטה שיש לדחות את הבחירות והעבירה את המידע לוועדת הבחירות. לפי התקנון הם אמורים לקבל את ההמלצה ולבטל את הבחירות. למרות הכל, החליטה ועדת הבחירות לקיים את הבחירות. גם מבחינה אתית - רוב הסטודנטים לא הספיקו לראות ולהתרשם מהמתמודדים ודומה כי לא ראוי להיות פזיזים".

לשאלתנו האם יש תוקף לבחירות שבוצעו בניגוד להנחיית היועץ המשפטי וועדת הביקורת, השיבו: "התקנון די מעורפל בנושא הזה, אבל הוא מעניק סמכות לפנות לבית המשפט ולבטל את הבחירות, היות וועדת הבחירות לא פעלה בצורה הנכונה".

ישראל אוזן, סטודנט למינהל עסקים ויו"ר ועדת הבחירות, מגיב ל'בחדרי חרדים': "ועדת הבחירות מונתה על ידי יו"ר אגודת הסטודנטים, כך שנותר לה פרק זמן שאינו תואם את התקנון. בעקבות כך אושרה במועצה הוראת שעה שתאפשר הליך בחירות תקין, ועל כך ניתן אישור מרשם העמותות. החל משלב זה תהליך הבחירות מתקיים בהתאם לתקנון ובליווי משפטי צמוד.

"בתקנון מופיע שעל המועצה לכנס ועדת בחירות מאז היבחרה תוך 8 חודשים – מה שלא קרה (לטיפולם של היועץ המשפטי וועדת הביקורת...) ובנוסף אני עומד על כך שיתקיימו בחירות אחת לשנה כפי שמחייב התקנון".

המועמד רחמים חיון הגיב בציניות להאשמות המרומזות: "אני שמח לשמוע. זה מחמיא לחשוב שכולם התגייסו למעני..."

עם זאת, אליהו חרר, מועמד נוסף, הגיב: "היו דברים שהתנהלו שלא כסדר, אך אני חושב שאין טעם להוציא את הדברים החוצה. יש אכן מועמדים מסוימים שנפגעו מההחלטות האלה וצר לי על כך. לדעתי האישית אין טעם לקיים הליך בחירות שאמור להיות דמוקרטי ותקין יום אחד לפני סיום הלימודים, זה מצטייר כאילו יש פה נגיעות ולא רק טובת הסטודנטים".
קרית אונו רשם עמותות בחירות מאבק תקנון

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 52 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד