כ"ח ניסן התשפ"ד
06.05.2024

מחקר: רבע מהתאונות הקטלניות בגלל מהירות בלתי מתאימה

מחקר בבריטניה מצא כי מהירות בלתי מתאימה מהווה גורם בכרבע מסך התאונות הקטלניות. אור ירוק: "על המדינה להגביר את האכיפה בכבישים ולהגדיל את מספרן של מצלמות המהירות"

מחקר: רבע מהתאונות הקטלניות בגלל מהירות בלתי מתאימה



רבות דובר על מצלמות המהירות הדיגיטאליות שנכנסו השנה לפעולה. נייר עמדה חדש שפורסם בבריטניה על ידי הארגון הבריטי למניעת תאונות, מצא כי מהירות בלתי מתאימה מהווה כרבע מסך התאונות הקטלניות, באי הבריטי.

מהנתונים עולה כי מהירות בלתי מתאימה תורמת לכ-14% מכלל התאונות עם הנפגעים וכ-15% מהתאונות החמורות, בבריטניה. נהגים שנוסעים במהירות בלתי הולמת צפויים להיות מעורבים יותר בתאונות, והתאונות יהיו חמורות יותר. מהירות בלתי הולמת משפיעה על טעויות אחרות של הנהג כמו אי שמירת מרחק, הסחות דעת או נהיגה תחת עייפות, ובכך מכפילה את הסיכויים להתרחשות תאונות.

מהירות גבוהה משפיעה על אספקטים שונים בנהיגה, כמו זמן תגובה מועט ומרחק עצירה ארוך יותר. המהירות הגבוהה מקטינה את שולי הבטיחות של הנהג והופכת את ה"כמעט תאונות" לתאונות.
לדוגמא, אם המהירות הממוצעת קטנה במייל אחד לשעה, שיעור התאונות יורד בכ-5%, תלוי בסוגי הכביש. כשנהג נוסע בממוצע יותר מ-10%-15% מעל המהירות הממוצעת מהתנועה שסביבו, הוא צפוי להיות מעורב יותר בתאונת דרכים, באופן משמעותי. נהגים שנוסעים מהר, צפויים לבצע גם יותר עבירות אחרות, כמו נסיעה באור אדום ואי שמירת מרחק. בין מהירות של 40 מייל ל-50 מייל הסיכון לתאונות עולה מ-17% ל-60% בהתנגשות חזיתית.

להולכי הרגל אין את שילדת הברזל אשר מגינה עליהם. מחקרים רבים הראו כי הולכי רגל צפויים להיפגע באופן חמור, ככל שמהירות כלי הרכב הפוגע גדולה יותר, ובעיקר כשכלי הרכב נוסע יותר מ-30 מייל לשעה. מחקר על תאונות שבהן היו מעורבים כלי רכב שחרגו מהמהירות המותרת, או שנסעו במהירות בלתי הולמת מצא כי: ברוב התאונות היה אובדן שליטה על כלי הרכב, במקרין רבים בעיקול. התאונות תרחשו יותר בכבישים בין עירוניים.

נהגים גברים עד גיל 30, ובעיקר עד גיל 21, היו צפויים להיות מעורבים יותר בתאונות מהירות. לאופי הנהג יש משקל גדול בתאונה. ולכן, נהגים שעשו תאונה בזמן שחרגו מהמהירות המותרת, סווגו בשכיחות גדולה יותר כנהגים אגרסיביים ורשלנים, מושפעים מאלכוהול, נוהגים בכלי רכב גנוב, דבר שמחדד את הקשר שבין מהירות מופרזת והתנהגויות מסוכנות אחרות.

עמותת אור ירוק: "על המדינה להגביר את האכיפה בכבישים ולהגדיל את מספרן של מצלמות המהירות, כדי להרתיע נהגים מלנסוע במהירות גבוהה ומופרזת. במקביל יש להגביר את ההסברה כי מהירות גבוהה הורגת".
מהירות נסיעה מחקר אור ירוק תאונות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד