כ"ח ניסן התשפ"ד
06.05.2024

נובל

נובל

22% מהזוכים בפרס נובל הם יהודים
832 אישים זכו בפרס היוקרתי מאז שנת 1901 • מתוכם 177 הם יהודים - כולל שניים מששת המדענים שזכו השנה
מאת אלכס דורון
למרות שהיהודים מהווים רק 0.2% מאוכלוסיית תבל - שיעורם בקרב הזוכים עד היום בפרסי נובל גדול פי מאה ומגיע לכ22%- מכלל המדענים, הסופרים והאישים שהתכבדו בפרס היוקרתי הזה מאז השנה הראשונה שבה הוענק, ,1901 ועד היום. הנתונים מצביעים פעם נוספת על כך שיש ממש בדעה הרווחת לגבי היכולות והכישרונות הבולטים במיוחד בקרב יהודים, יחסית לעמים אחרים.
832 אישים התכבדו בפרס נובל עד אתמול וביניהם כאלו שקיבלו את הפרס פעמיים. הרשימה כוללת את שמותיהם של חתני הפרס בכימיה השנה, אבל "שבוע נובל" לשנת 2012 טרם הסתיים וצפויות הכרזות על שאר חתניו: בספרות )היום ,) שלום )מחר ( וכלכלה )ביום ב' .)
מתוך 832 הזוכים עד כה, 177 הם יהודים. כך עולה מתוך כמה מסדי נתונים, ביניהם המסד הלאומי לנושאי מדע וטכנולוגיה אותו יזם, יצר ומנהל ד"ר ישראל חנקוגולו, ששימש יועץ מדעי לראש הממשלה בנימין נתניהו בכהונתו הראשונה.
אלא שמסדי נתונים אחרים מצביעים על כך שלגבי עוד 8 אישים שזכו עד היום בפרס היוקרתי קיימת הנחה שכנראה אחד מהוריהם או אולי אף אחד הסבים, היה יהודי. לפיכך מספר זוכי פרס נובל שיה להם קשר יהודי מגיע כבר ל.185- הכי הרבה יהודים התכבדו עד היום בפרס נובל ברפואה ובפיזיולוגיה .54 - בפיזיקה הוכתרו ,49 בכימיה ,32 בכלכלה ,28 בספרות 13 ובפרס נובל לשלום .9 אשתקד, כאשר הוכתר בפרס הישראלי פרופסור דן שכטמן, הייתה זו כנראה "השנה היהודית ביותר" בתולדות פרס נובל - לא פחות מחמישה יהודים התכבדו בו.
עד אתמול התכבדו השנה בפרס נובל שני יהודים מתוך ששה המדענים שעליהם הכריזה ועדת הפרס. אלו הם היהודי-צרפתי יליד מרוקו סרז' הארוש )פיזיקה ( והיהודי-אמריקני רוברט לפקוביץ )כימיה .) לפקוביץ ,)69( פרופסור יהודי יליד ניויורק, כיום באוניברסיטת "דיוק," יחלוק את הפרס עם בראיין קובילקה ) 57( מאוניברסיטת "סטנפורד" בקליפורניה.
ועדת הפרס מטעם האקדמיה המלכותית השבדית הודיעה כי מצאה אותם ראויים לכבוד הגדול תודות למחקריהם פורצי הדרך העוסקים בקולטנים, הרצפטורים, מבנים מופלאים הפזורים על קרומית המעטפת השומנית של כל תא בגוף האדם, ומשתייכים לאחת ממשפחות הקולטנים הגדולה ביותר בגוף המכונה "צמודי חלבון ."G הם אלו שמאפשרים למיליארדי תאים "לקרוא" ולחוש את הסביבה שלהם ולהימצא בתקשורת אותות מותאמת ומדויקת, עם התאים האחרים. קולטנים גם ממלאים תפקיד מרכזי בראייה, בחוש הריח והטעם, בסבילות לכאב ובוויסות לחץ הדם, וכן בפעילות ההורמונים כמו אדרנלין, דופמין, היסטמינים או סרוטונין.
נובל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד