כ"א תמוז התשפ"ד
27.07.2024

איחוד בימין הדתי-לאומי? הצחקתם אותם

חשבתם שרק במפלגות החרדיות נאבקים? חכו עד שתשמעו מה קורה בימין הדתי • מיכאל בן ארי טוען שרוצים 'למחוק' אותו • ולמה באמת כצל'ה הציב עצמו במקום השביעי? • שרי רוט עושה סדר בכיפות הסרוגות

איחוד כלפי חוץ בלבד? כצל'ה. צילום ארכיון
איחוד כלפי חוץ בלבד? כצל'ה. צילום ארכיון



למרות האחדות שניסו לשדר בימין (הממוקם מימין ל'הליכוד ביתנו'), מרגע לרגע מתברר שאיחוד של ממש לא יהיה שם.

אמש, במהלך ישיבת מרכז של 'האיחוד הלאומי-תקומה', הטיל יו"ר המפלגה, ח"כ יעקב (כצל'ה) פצצה: ברצונו להיות משובץ דווקא במקום ה...שביעי במפלגתו.

"הערב הודעתי לחברי מרכז מפלגת האיחוד הלאומי שאני מבקש להציבני במקום ה-7 ברשימה, קרי: במקום ה-13-14 ברשימה המאוחדת של שתי המפלגות האחיות, האיחוד הלאומי והבית היהודי", מספר ח"כ כץ. "נקראתי לשליחות לעמוד בראשות האיחוד הלאומי לפני 4 שנים על-ידי הראשון לציון הרב מרדכי אליהו זצוק"ל ויבלט"א מורינו ורבותינו הרב זלמן מלמד, הרב דוב ליאור, והרב חיים שטיינר.

"המשימה הראשית שהוטלה עליי הייתה להביא לאחדות המחנה, אחדות הציבור הדתי הלאומי. באופן כמעט אובססיבי נאמתי מעל כל במה על האחדות, עד שברוך ה', אחרי כמעט 4 שנים, הצלחנו להביא לכך שהדבר גמור ומוחלט: אנו רוצים בבחירות הבאות רק ביחד, האיחוד הלאומי עם הבית היהודי ומצביעים ט"ב.

"אחדות זו תביא לביטוי אמיתי של כוחנו ונוכל להיות חזקים ומובילים בפוליטיקה כמו בצבא, בחינוך, בישיבות ובהתיישבות. האחדות הזו תחזיר הביתה מהליכוד ומש"ס את כל בנינו שתעו בשדות אחרים, שכמובן לא יכלו לרוות את צמאונם ומאווייהם.

"מנוי וגמור עימי על כן כי סיעתנו המשותפת תמנה בין 15 ל-20 מנדטים. משום כך החלטתי, שוב, כמו שעשיתי בסיירת ובמלחמת יום הכיפורים, בה נפצעתי, להשכב על הגדר ולהראות דוגמא אישית המתחייבת על ידי מנהיג, ודרשתי ממרכז המפלגה הערב, כי אשובץ במקום השביעי, קרי המקום ה-13 או ה-14 ברשימה המשותפת. כך אני מוכיח לציבור כי אני סמוך ובטוח כי הסיעה תהיה גדולה מאוד ומקומי בכנסת בטוח.

"כמו כן דרשתי ממרכז המפלגה כי כל חמשת המועמדים מלפניי באיחוד הלאומי יהיו בני עדות המזרח (מלבד חברי ח"כ אורי אריאל). כך נוכל להיות מפלגה המייצגת את כלל הציבור הדתי הלאומי".

מכתב לתומכים

הצהרתו של כצל'ה אינה הסערה היחידה שחולפת מעל הרשימה המאוחדת - הבית היהודי-האיחוד הלאומי. שכן, סיכסוך התגלע בין המפלגה לבין שני חברים לשעבר ב'איחוד הלאומי', ח"כ מיכאל בן ארי וח"כ אריה אלדד. בן ארי כבר הודיע כי ירוץ במפלגה עצמאית, מלווה ביועצי התקשורת שלו - איתמר בן גביר וברוך מרזל.

ועל מה הכעס? ובכן, לדברי מקורביו, המקום שהוצע לו ברשימה המאוחדת - מקום שמיני - אינו משקף באופן אמיתי את כוחו בשטח, וכי מדובר בצעד שנועד להרחיקו מהמפלגה.

אמש (ב') שיגרו חברי הכנסת כץ ואריאל מכתב לתומכיהם, בו הגיבו על הטענות לפיהן הם אלו המפלגים את 'האיחוד הלאומי'.

וכה כתבו:

"אנו עומדים בפני שעת הזדמנות גדולה לציונות הדתית והמחנה הלאומי. בע"ה אחרי שנים, ניתנת לנו האפשרות להציג בפניכם רשימה מאוחדת לכנסת. 'מאוחדת - ולא אחידה', המציגה את הגוונים השונים בציבור.

"לצערנו, בשבועיים האחרונים נוצר מצג שווא כאילו למען האחדות עם הבית היהודי, ח"ו 'זרקנו' את חברנו ח"כ מיכאל בן ארי. ברצוננו להעמיד דברים על דיוקם: למרות הקולות שנשמעו בקרב חלקים מסוימים בבית היהודי, מעולם לא הסכמנו לפסילה אישית של מיכאל בן ארי! לח"כ בן ארי נשמר מקום ריאלי מובטח במפלגת האיחוד הלאומי, שתרוץ בע"ה ברשימה משותפת עם הבית היהודי. כל האמירות שבשביל האיחוד 'זרקנו' אותו - פשוט לא אמת!

"אחדות המחנה הייתה תמיד נר לרגלנו. בבחירות 2006 כדי לשמור על האחדות ברשימה המשותפת עם חברנו ח"כ אריה אלדד, הסכים ח"כ אורי אריאל לוותר על המקום השמיני, והציב את עצמו במקום התשיעי הספק ריאלי.

"בבחירות הקודמות, אחרי שאולצנו לפרוש מהוועדה המסדרת של הבית היהודי, יכולים היינו לקבל ברשימה עצמאית תחת השם 'האיחוד הלאומי' לפחות שלושה מנדטים, לפי הסקרים שהיו בידינו. למרות זאת, פנינו מיוזמתנו לח"כ אריה אלדד ומיכאל בן ארי לרוץ אתנו ברשימה משותפת. העדפנו את האחדות על פני מקום נוסף לסיעת תקומה.

"איננו מוכנים להיגרר למערכה של השמצות או לוויכוח אישי - לגופו של אדם. לא נפרוש בפומבי את ההצעות והדיונים שהצענו להסכם פנימי בקרב מפלגות האיחוד הלאומי, שהתקיימו במשך כל הקדנציה. הרבה לפני ההתחלה של כל משא ומתן על איחוד עם הבית היהודי. הצעות - שכולן נדחו.
אתם תבחרו על פי היכרותכם, האם להאמין לנו שאנו פועלים מתוך רצון כנה ואמיתי לאחדות המחנה, ולא מתוך אינטרסים אישיים.

"ישבנו לאחרונה עם הרב שמואל אליהו וחברנו ח"כ מיכאל בן ארי וברוך מרזל. בע"ה, בימים הקרובים, לאחר שהרב שמואל אליהו ישוב מארץ העמים, נקיים ישיבה משותפת נוספת, כדי לגשר על הפערים, ולהגיע למטרה המשותפת לכולנו - אחדות של כל מפלגות הציונות הדתית ונאמני ארץ ישראל. אנחנו לא נוותר על הליכה משותפת ונילחם על כך.

"כולנו תפילה שנצליח".

בשם האחדות? מיכאל בן אריצילום: בשם האחדות? מיכאל בן ארי
בשם האחדות? מיכאל בן ארי


סימני האזהרה הגיעו

במשך ארבע שנים שמר על שתיקה, אבל הוא מתקשה להמשיך בכך ושולף את טיעוניו, אחד לאחד.

"זה כבר התחיל. בשעות שאני כותב את השורות הללו התקשרו אלי מספר צעירים וסיפרו שקיבלו הצעה מגורמים מוכרים ששמם שמור אצלי. על הפרק, 'המאבק' שצריך לעשות בבן ארי ולהציג אותו בציבור כמפלג, כמחרחר ריב, ובקצב הזה עוד יאשימו אותי גם ברצח ארלוזורוב.

רגע לפני שהכל מתחיל, ולפני הכסף הגדול שהולכים לשפוך בקמפיין נגדי (השמאל לא יעניין אותם גם לא הליכוד, "רק למחוק את בן ארי") נדמה שהגיעה השעה להעמיד דברים על דיוקם, ובכאב גדול, לספר את הסיפור שלא כולם יודעים, על פילוג וכוחניות באיחוד הלאומי.

זה התחיל טוב. נדמה היה שהחיבור של האיחוד הלאומי יוביל למקומות שהימין לא הגיע אליהם בעבר. אמנם נתניהו לא רצה ימין אמיתי בקואליציה שלו, אבל יכולנו להגיע רחוק, לו היינו מתפקדים כאופוזיציה לוחמנית מול אדם חלש המובל על ידי השמאל.

אלא שב"איחוד" היו מי שהעדיפו להמתין לטלפון מביבי ולא באמת רצו להיאבק בממשלת 'חזון שתי המדינות'.

גם היחסים במישור האישי לא היו מושלמים. כצל'ה לקח בכוח את תפקיד יו"ר הועדה לעובדים זרים, תפקיד שהיה מיועד למפלגת ארץ ישראל שלנו (כל ח"כ נדרש לבחור תפקיד וכצל'ה בחר בתפקיד יו"ר הסיעה), אבל ויתרתי! יכולתי להיסחף למלחמות, כפי שחכי"ם נוהגים לעשות, אולם בחרתי לוותר.

גם כשאורי אריאל קיבל את תפקיד יו"ר הועדה לביקורת המדינה, והיה צריך לפנות מקום בוועדת כספים, שללתי אפשרות של מריבה, כי השלום בבית חשוב. אך יש מי שפירש זאת כחולשה.

לא פעם הצעתי שנלך לפריימריז פתוחים, שהציבור יחליט כיצד תראה האחדות ומי מיוצג בה, תוך ביטול מוחלט של כל המפלגות. אולם נענתי בלגלוג, בידי מי שהחליט, שהוא המחליט, מבלי שהוסמך לכך מעולם, ותוך סירוב עקשני לקבל הכרעה ציבורית. הם הסתמכו על כך שבבוא היום, הם יציגו את עצמם כמובילי האחדות וישתמשו בציבור שצמא לאחדות, כדי לסדר לעצמם מקום ובאותה הזדמנות להכות ולמחוק אותי ואת אריה אלדד.

ערב הבחירות הקרבות ובאות זה הגיע, בשם האחדות: אלדד הודח לעשירייה השנייה ואת בן ארי הם אמרו "נציב בשוליים" (לשונו של כצל'ה בראיונות). ככה ייעשה למי שבמשך ארבע שנים הצליח להתחבר לציבורים שונים ומגוונים. (ראו לדוגמא סקר פאנלס מטעם ערוץ הכנסת, מבין חברי הכנסת, קיבלתי את הדרוג הגבוה ביותר בשאלה 'מי מנהיג הימין בעיניך', פי שתיים מכצלה פי ארבע מאורלב ופי שתים עשרה מאורי אריאל. (יצויין שקיבלתי 12% אחוז, מקום אחד אחרי פייגלין איש הליכוד שקיבל 13%)".

מלגלגים על הטענות

בו ארי: "אלא שהבעיה היא לא תחושת הפטרונות, גם לא הדחיקה אל שולי הרשימה. אני מתחייב שאם יציבו במקומי את מי מאנשי אמוני, אשוב לעיסוקי הקודמים. אך מדובר באידאולוגיה. על פי הוראת הרב ליאור (אחד משלושת רבני תקומה), הבסיס לאחדות הם הקווים האידיאולוגיים, אלא שעד היום לא נעשה כל בירור אידיאולוגי, או עיסוק בשאלה, באילו תנאים יש לערוך את החיבור עם הבית
היהודי.

ניחא זאת, ברם סימני אזהרה הופיעו כשהיו ישיבות משותפות בכנסת בין הבית לאיחוד. לא אחת נרשמו חילוקי דעות עמוקים ומהותיים בין היתר בנושאים כגון חינוך, ארץ ישראל, שמירת שבת, שירת נשים, גיוס בני ישיבות, תנועות נוער וכו'. גורמים מסוימים השקיעו לטובת האיחוד מיליונים רבים, האם לא היה ראוי לעסוק קודם, בעניינים "שוליים" כמו מצע, דרך, וקווים אדומים?

העובדות מדברות. במשמרת שלי, פרצתי את מעגל המצביעים של הסקטור המפלגתי הקבוע. עסקתי בנושאים הבוערים של הציבור בישראל, מסתננים, האויב הערבי, המצוקות החברתיות, משבר הזהות הלאומית והיהודית באוני' ועוד ועוד. והגענו לציבורים שבאופן מסורתי הליכוד ש"ס וליברמן נוגעים בהם.

אם רוצים להרחיב את השורות ולחזק את המחנה, ולהביא את אנשי חב"ד, ש"ס וחרדים, כמו גם חילונים מהשכונות וסטודנטים – הדרך היא, לא לשים את האידיאולוגיה שאני מייצג בשוליים. אבל מסתבר שהשנאה והכוחניות הם שם המשחק, איש לא מעוניין באחדות של אמת".

ומה אומרים אנשי כצל'ה על הטענות הקשות של אנשי בן ארי?

ובכן, גם הם אינם מתכוונים להיכנס לוויכוח ומסתפקים בלעג על עצם העלאת הטענות.

"נו, מה יגיד עכשיו? הרי הוא טען כל העת שאנחנו מציעים לו מקום בלתי ריאלי, ושדחפנו אותו לסוף בכוונה. והנה כעת מגיע כצל'ה בעצמו ונותן לו להיות לפניו. ועוד יש לו טענות?", הם שואלים.

בן ארי, מצידו, נחוש בדעתו להתמודד לבד. לדבריו, בידו סקר של ד"ר מינה צמח לפיו הוא עובר את אחוז החסימה.

מצד שני, יש אומרים כי אם נאסוף יחד את מספרי המנדטים של מפלגות להן ניבאו הסקרים הצלחה (עם שלם עוברת את אחוז החסימה, עצמאות עוברת את אחוז החסימה, מפלגתו של בן ארי עוברת את אחוז החסימה) ונוסיף להם את מספרי המנדטים אותם מעניקים הסקרים לשאר המפלגות - נקבל כמעט 200 חברי כנסת...

עד כאן סדר האחדות ב'איחוד' הלאומי.

על מה התייעצו? הרב זלמן מלמדצילום: על מה התייעצו? הרב זלמן מלמד
על מה התייעצו? הרב זלמן מלמד


השלום מתרחק

מי שידעה כבר אמש על המהלך הצפוי של ח"כ יעקב כץ היא העיתונאית סופיה רון-מוריה מ'מקור ראשון'.

כדי שלא לשבש את המהלכים, החליטה שלא לפרסם את המידע. אך כאן היא חושפת, לראשונה, את הסיפור.

"תחילתו של המהלך ביוזמה של צחי אייל, מזכ"ל התנועה, לערוך פריימריז פנימיים ב'תקומה'. למפלגה יש 38 חברי מזכירות והיה ברור שאם הם מצביעים, כצל'ה מוצב במקום הרביעי ברשימה, אם בכלל.

"זמן קצר לפני ההצבעה נצפה כצל'ה כשהוא משוחח עם רבו, הרב זלמן מלמד. איש אינו יודע על מה בדיוק הם שוחחו, אך בסיומה של אותה שיחה הודיע ח"כ כץ את מה שהודיע".

ההערכות הן כי אם היה הרב מלמד מתעקש בנושא, היו חברי המזכירות נשמעים לו. העובדה כי למרות הכול עמדו לקיים את ההצבעה 'מדברת בעד עצמה'. כך טוענים רבים, אם כי אישור רשמי לכך לא ניתן מצד גורם כזה או אחר.

לדברי אנשיו של כצל'ה, מדובר בקונספירציות בלבד.

כך או כך, מה שבטוח הוא ששלום של אמת לא ישרור כל-כך מהר בין התנועות הימין הדתי-לאומי.

הבית היהודי האיחוד הלאומי הרב זלמן מלמד יעקב כץ כצלה מיכאל בן ארי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 14 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד