ד' אייר התשפ"ד
12.05.2024

התבשם מהסקרים, נהנה מהחיזורים, ו...נמלט ללימודים

שר הרווחה והתקשורת משה כחלון הפך לאימת הליכוד, ש"ס והעבודה • רק אחרי שהודיע סופית כי יטול פסק זמן מהפוליטיקה לטובת לימודים, שחררו כולם אנחת רווחה

משה כחלון עם חיבוקים. צילום: פלאש 90
משה כחלון עם חיבוקים. צילום: פלאש 90



את ההחלטה האם לרוץ בראש מפלגה חברתית עצמאית, היה אמור לקבל שר הרווחה משה כחלון רק היום - יום ראשון. איכשהו היא הודלפה כבר בעיצומה של השבת, ועם צאת השבת התבשר כל עם ישראל על ההחלטה הלא ממש מפתיעה. אפשר למנות על אצבעות יד אחת את מספרם של אלו שסברו ברצינות כי כחלון ירוץ למרחקים לבד.

אפילו ח"כ חיים אמסלם, שניהל עמו דין ודברים במטרה לרכב על גבו כל הדרך אל הכנסת, תמורת הפלטפורמה של מפלגתו 'עם שלם', לא האמין ברצינות שמשה כחלון קורץ מהחומר הנדרש, כדי לרוץ באומץ נגד הליכוד.

אז למה ואיך, בעצם, רקד כחלון במחול השדים, ממנו השתקף כמזגזג סידרתי וחסר עקביות?

יש לזכור כי עם פיזורה של הכנסת, בישיבת סיעת הליכוד שנערכה באותו יום, הבטיח - כשהוא יושב ליד ראש הממשלה - כי למרות פרישתו ימשיך להיות חלק מהליכוד. לפני כשבוע, בוועידת הליכוד שנערכה בגני התערוכה, הוא הנחה את האירוע, תוך שהוא מעניק גיבוי בלתי מסויג לנתניהו, שפרגן לו בתמורה 'חיבוק דב', תוך שהוא קורא לעברו: "משה, אתה חלק מאיתנו".

עוד בנושא:
סופית • משה כחלון הודיע: לוקח פסק זמן מהפוליטיקה

לא שכחלון פתי להאמין לדברי החיבה הללו, מי כמוהו מכיר את ראש הממשלה ואמינות מילותיו, ובכל זאת, לאחר פרצי אהבה שכאלו, די משעשע למצוא את כחלון כעבור ימים אחדים שוקל 'ברצינות' הקמת תנועה משל עצמו.

כי נניח שהיה רץ. כיצד בדיוק היה מסביר את אמירותיו שנתניהו ראש ממשלה מצוין? שזו הייתה הממשלה הכי חברתית בעשור האחרון? שנתניהו הוא זה שהעניק לו את הגב לביצוע הרפורמות במשרד התקשורת, ואילולי ביבי הן לא היו מתקדמות?

לא האמין.  חיים אמסלם. צילום ארכיוןצילום: לא האמין. חיים אמסלם. צילום ארכיון
לא האמין. חיים אמסלם. צילום ארכיון


מתבשם מהסקרים ב...הרווארד

"מה שקרה הוא", מסבירים אנשים המכירים מקרוב את שר הרווחה הצנוע, "שכחלון הסתחרר מהסקרים המחמיאים, שכח לרגע את האינטרסים שלו לטווח ארוך, ודימה לרגע את עצמו כאחד שמסוגל לצאת להרפתקאה שכזו". בין יום החלו להציף אותו מקורבים, עשרות ראשי רשויות וראשי סניפים של התנועה - כולם ניסו לשכנע אותו לרוץ 'לבד', תוך שהם נשבעים לו אמונים. פתאום כמעט קרס הסלולארי שלו, וכחלון מצא עצמו עומד מול פרץ אהבה לה לא זכה מעולם. אחרי הכול, רגע לפני שהביא את בשורת הסלולארי, התקשורת לא ממש 'ספרה' את השר הדי אפרורי.

אבל, בשבוע האחרון לא היה מחוזר ממנו.

האם ירוץ? - הייתה שאלת מיליון הדולר. "הוא לא באמת מסוגל", אמר לי אחד ממקורביו בכנות. "הוא אדם יקר, נפלא, אבל עשוי מחומר שלא אוהב להסתכסך עם אנשים. מערכת בחירות בה הוא רץ במפלגה ראש בראש מול הליכוד - לא הייתה באה לו בטוב".

אחרי הכול הליכוד היא לא חברה סלולארית, ומערכת בחירות יכולה להיות מורכבת מאוד לניהול עבור האיש, שאוהב להיות 'סחבק' ונחמד עם כולם. דבר אחד הוא להיות מאושר, לראות שאתה מחוזר על-ידי הבוחר הישראלי - לפחות בסקרים, ודבר שונה לחלוטין הוא לבצע את רצון הבוחר הלכה למעשה.

וכך, זמן קצר לאחר שקיבלו יועציו בשמחה תוצאות סקר עומק, אשר העניק לו 18-20 מנדטים, אם ירוץ בראש רשימה עצמאית, הם סיפרו כי כחלון שקל, נמלך בדעתו, התייעץ עם מקורביו ועם בני משפחתו, והחליט כי ההרפתקאה אינה מתאימה לו.

"לימודים בהרווארד הם היעד הבא שלו", הם אומרים.

נתניהו. צילום: פלאש 90צילום: נתניהו. צילום: פלאש 90
נתניהו. צילום: פלאש 90


הלקח: אל תדרסו את 'דוד לוי' התורן

במשך ימים אחדים הצליח משה כחלון לכבוש את כל הכותרות של מערכת הבחירות. כלי התקשורת הציגו את הסקרים שניבאו את סיכוייו באופן מחמיא, כמו גם את המראת המפלגות אליהן יצטרף, אם וכאשר. לרגע נדמה היה שכל הכבוד הגדול שנחת לפתחו מצליח להפתיע גם אותו עצמו.

קודם צאתו לצרפת של ראש הממשלה, הם נפגשו. כחלון הבטיח שלא להחליט עד לפגישה עם נתניהו. ביום חמישי שוגר אליו 'שליחו המיוחד' נתן אשל, והבטיח הרים וגבעות (אשל מכחיש את המיוחס לו וטען כי מדובר ב"שקר"): שריון למקום השלישי וגם ... את תפקיד שר האוצר. לכאורה, חלומו של כחלון התגשם. אבל, כשהוא נישא על גלי אהדה ציבורית חסרת-תקדים, כזו המזכירה את אהבת העם למנחם בגין בשעתו, הוא כבר לא מיהר להרים את הכפפה.

מצד שני, וכאן מגיעה השגיאה הגדולה של לשכת נתניהו, שגיאה בה לוקים רבים - חטא היוהרה. אין זה סוד שבלשכה הראשונה שוררת אווירה של יוהרה מתמדת, כאילו היו ויהיו לנצח על גג העולם. כאילו השלטון שלהם מכאן ועד ביאת גואל צדק. אווירה המזכירה במקצת את אווירת האופוריה ששררה בלשכת השר אלי ישי.

מקורבי כחלון מתארים לשכה שמשדרת "כוחניות, דורסניות". התייחסו אליו כאילו היה ה'דוד לוי' שלהם. עוד מזרחי שמבלבל במוח עם דאגה לחלשים, ועם אג'נדות 'לא מתאימות'. כשאמר שאין לו לב להצביע נגד הקשישים, צחקו: "אם אין לך לב, לך לקרדיולוג".

והאיש שמעולם לא פגע באחרים, נפגע ושמר בליבו. וכשאתה מציב אדם בפינה, נותן לו לצבור מרמור, עלבון וכעסים, אל תצפה שלא יכאיב לך בעתיד. כך עשה גם ח"כ חיים אמסלם לש"ס. בסוף, הנפגעים הללו מוצאים את הרגע להשיב מנה אפיים.

עכשיו, כשהוא מסתכל מהצד על הסקרים המחמיאים, הוא אינו יכול שלא ליהנות מהניסיונות הפאתטיים של הלשכה הראשונה להשיב אותו אל חיקה. אמירות כמו "אתה משלנו", "אתה חלק מבשרינו", היו צריכות להיאמר חודשים קודם.

"תהיו כחלונים", אמר פעם נתניהו לשרי הליכוד. מאז - זרמו מים רבים במתקני השתיה בלשכת ראש הממשלה, וציננו את היחס.

דרעי, ישי ונהרי בכנס ש"ס. צילום: קובי הר צביצילום: דרעי, ישי ונהרי בכנס ש"ס. צילום: קובי הר צבי
דרעי, ישי ונהרי בכנס ש"ס. צילום: קובי הר צבי


בש"ס שחררו אנחת רווחה

בשלב מסוים הצליחו הגישושים ובדיקות השטח שערכו מקורבי כחלון להלחיץ רבים. בליכוד רעדו מסחף של קולות, גם במרכז ובשמאל היו מודעים לאפשרות שמפלגה בראשות השר החברתי תנגוס בהן 'ביס' כואב.

כאשר החל, בשלב מסוים, לחפש מפלגת מדף אליה יוכל להשתחל, וגישש במפלגתו של אמסלם, עלה מפלס הלחץ בש"ס למדדים גבוהים. כאילו לא די להם שמזרחי מרים כפפה של דאגה לחלשים, אלא שהוא עוד יעשה זאת עם אויבם בלב ובנפש?

הפנייה אל כחלון לא איחרה לבוא. שליש יו"ר ש"ס, אריה דרעי, מיהר לפנות ולבקש פגישה דחופה, כדי להסיר את האיום המתרגש. היה זה ביום חמישי האחרון, דרעי שהה מאז רביעי בלילה בצפון, במטרה לסייר שם בכמה יעדים (מקורבי דרעי הכחישו קיומה של פגישה, כמו גם קיומה של תוכנית לפגישה כזו. "איך תיתכן פגישה אם דרעי נמצא בצפון?" – תהו, ושכחו לספר שכחלון גר בחיפה).

הערב, עם הסרת האיום באופן סופי, נשמו בש"ס לרווחה. "ההחלטה של כחלון שאינו פותח מפלגה שתייצג את החלשים והמזרחיים לא משנה את העובדה שבבחירות הבאות מי שמחפש מפלגה שדואגת לשכבות החלשות, למסורת ישראל ולצביונה היהודי של מדינת ישראל, יש לו רק כתובת אחת: ש"ס חזקה ומאוחדת", הודיעו.

את קול התרועה שמעו עד חיפה.



כחלון אצל הגר"ח קנייבסקיצילום: כחלון אצל הגר"ח קנייבסקי
כחלון אצל הגר"ח קנייבסקי


בשביל לשנות, צריך הרבה אומץ

גם אם ישוב כחלון אל שורות הליכוד, ואפילו אם יהפוך לשר אוצר – לא יוכלו עניי ישראל לסמוך על שירותיו הטובים מול כוונת הקיצוצים של נתניהו.

וזוהי בעצם דילמת הבחירות המרכזית, המריצה אנשים שאינם מאמינים ברעיונותיה המדיניים של מפלגת העבודה - להעניק לה את קולם. מכך בדיוק חשש נתניהו, ולכן חבר לאביגדור ליברמן ומפלגתו.

אין ספק, הנושא החברתי הוא הנושא הבוער ביותר במערכת הבחירות הקרובה. למרבה הצער, לנושא הזה אין לאף מפלגה תשובה. נניח שש"ס מצטרפת לממשלה הבאה של נתניהו, שמביא הצעת קיצוץ דרמטית, שתפגע קשות בשכבות החלשות – האם תפרק ש"ס את הממשלה? ברור שלא. היא מעולם לא עשתה זאת, ולעולם לא תעשה זאת. אחרי הכול האחריות המיוחדת שלה היא למוסדות התנועה, לתלמודי התורה, ועם כל הכבוד לבוזגלו משדרות - לא עבורו תפרוש מהממשלה ותחבור לשלי יחימוביץ' באופוזיציה.

אל התחום החברתי יכול היה כחלון לחדור בקלות, אולי גם להביא לאי אלו שינויים אמיתיים חברתיים. אבל בשביל לשנות צריך הרבה אומץ.

ואת זה, כך נראה הערב, לא ממש היה לו.
משה כחלון הליכוד ש''ס חיים אמסלם בנימין נתניהו

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 7 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד