י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024

חזק או חלש? כל מה שכדאי לדעת על כוס קפה

ד"ר יעל טוקצ'ינסקי עושה היכרות עם המשקה הפופולרי בעולם: הקפה • במה הוא מועיל, איך הוא מזיק, והאם המיתוסים שנבנו עליו במרוצת השנים אכן נכונים?

חזק או חלש? כל מה שכדאי לדעת על כוס קפה

הקפה התגלה לראשונה בשנת 850 לפנה"ס באתיופיה. את שמו הוא קיבל מהאזור באתיופיה בו הוא נמצא לראשונה – קפה (Kafa). במשך שנים רבות הקפה נחשב לתרופה הנלקחת אך ורק לפי מרשם רופא. עד לשנת 1100 קפה לא היה מוכר בעולם הרחב. אך בשנת 1100 הגיע הקפה לנמל מוקה בתימן, שהיה אז למרכז המסחרי הגדול ביותר בעולם. משם הקפה הגיע להודו ואינדונזיה, ובשנת 1515 הגיע הקפה לראשונה לאירופה.

המרכיב הפעיל של הקפה הוא חומר שנקרא קפאין. חומר זה מעורר את מערכת העצבים המרכזית וגורם לתשישות תאי העצב. השפעת הקפה נמשכת מספר שעות. מידת השפעת הקפאין קשורה לסוג של הפעילות העצבית הגבוהה של האדם והיא גם שונה אצל נשים וגברים. בנוסף לקפאין, קפה מכיל חומרים מזיקים נוספים רבים.

השפעת הקפה

במחקרים שנעשו בבית הספר לפיזיולוגיה בהארוורד נמצא שקפה גורם להתפתחות סרטן באיברים שונים: סרטן שלפוחית השתן (2 כוסות ביום – פי 2 אצל גברים, כוס 1 ביום – פי 2 אצל נשים) סרטן השד וסרטן השחלות, סרטן הלבלב (פי 3), סרטן המעי הגס (2 כוסות ליום – ב-250%), סרטן הקיבה וסרטן הכבד, וכן גורם להתפתחות ציסטות ופוליפים.

בחלב אם ריכוז הקפאין גבוה ב-50% מאשר בדם האם ונשמר במשך 80 שעות – לעומת 6 שעות בדם האם. מבחינת הכבד, קפה זה רעל מסוכן. מאחר שאחד מתפקידי הכבד הוא ניטרול רעלים, הכבד מתגייס למלחמה נגד נזקי הקפה. כאשר מלחמה זו נמשכת הרבה זמן זה, הדבר גורם לפגיעה בכבד עצמו ומתפתחות כל מיני הפרעות בחילוף החומרים של הכבד, למשל, הפטוזיס. צריכה קבועה של קפה גורמת לגוף להיות במצב של סטרס מתמיד. מצב זה גורם לתשישות מערכת העצבים ומשבש את הפעילות של כל הגוף.

צריכת מינונים גבוהים (מעל 4 כוסות ביום) של קפה יכולה לגרום להתפתחות מצבים פסיכוטיים שונים: פרנויה, פסיכוזה, אפילפסיה ותוקפנות בלתי מוסברת. קפאין הוא סם, הגורם לתלות – פיזית ופסיכולוגית כאחד. כתוצאה מכך צרכני הקפה זקוקים למינונים הולכים וגדלים של קפה להשגת האפקט הרצוי. לקפאין יש יכולת הצטברות בגוף. במינונים גבוהים (10 גר' בממוצע) גורם למוות.

קפה גורם לעליה מיידית של לחץ הדם והדופק ולכן אסור לאנשים בעלי לחץ דם גבוה ו/או בעלי בעיה לבבית. עם פיתוח קפה ללא קפאין חשבו שקפה מסוג זה מותר לאנשים כאלה. אך מחקרים שנעשו על קפה ללא קפאין הראו שהוא מעלה לחץ דם לא פחות מקפה עם קפאין. שתיית 6 כוסות קפה מעלה את הסיכון להתפתחות מחלות לב ב-71%.

השפעת הקפה על לחץ דם מאופיינת בכך שהיא יחסית ממושכת: כך, למשל, סיגריה מעלה את לחץ הדם ל-15 דקות, ואילו קפה – למספר שעות (2 כוסות קפה מעלות את לחץ הדם הדיאסטולי למשך 3 שעות. בשתייה קבועה של 2 כוסות קפה ליום לחץ הדם הדיאסטולי עולה באפן קבוע ב-20%). בנוסף, קפה מנטרל פעילות של תרופות להורדת לחץ דם.

אצל נשים בהריון ששתו קפה בשליש הראשון של ההריון קפה גורם להפרעות בהתפתחות העובר ויכול לגרום להפלה (2 כוסות קפה ביום מכפילות את הסיכוי להפלה, וככל שהאישה שותה יותר קפה, כך הסיכוי להפלה הולך וגדל). אצל נשים ששותות קפה במשך ההריון, הקפה משפיע על חילוף החומרים של הסידן. לכן צריכת קפה בהריון גורמת למשקל נמוך והקף ראש קטן מהנורמה אצל התינוק. מבחינה זו הקפה נמצא מסוכן במיוחד אחרי השבוע ה-20. בנוסף לכך קפה מגדיל את הסיכוי לדימום שלייתי, לידת תינוק מת. נמצא גם, שעישון מגביר את ההשפעות השליליות של הקפה.

תינוק שנולד לאישה-צרכנית קפה נולד עם תלות לקופאין, הוא גם גדל לאט יותר, והשיניים שלו בוקעות מאוחר יותר. צריכת קפה בסוף ההריון גורמת לשינויים נוירולוגיים בקליפת המוח ובהיפוקמפוס וכתוצאה מכך – לשינויים ארוכי טווח בהתנהגות התינוק. נמצא גם, שכאשר אישה בהריון שותה קפה היא מגבירה את הסיכוי להתפתחות עתידית של סכרת תלויית אינסולין אצל הילד וכן מעלה את הסיכוי לעצירות נשימה בזמן השינה אצל תינוקה. נמצא גם, שלאמהות ששותות יותר מ-2 כוסות קפה ביום יש יותר סיכוי ללדת תינוק שיחווה מוות בעריסה. יש השערה שהסיבה נעוצה בהתמכרות התינוק לקפה שפיתח בהיותו עובר. אם לאחר היוולדו הוא מפסיק לקבל קפה (למשל, ניזון מפורמולה או שאמו נגמלה מקפה) הוא מפתח תסמיני גמילה מקפה, הכוללים גם עצירות נשימה. האיברים והמערכות של עובר אינם מסוגלים לעכל קפאין, לכן קפאין יכול להישאר בדם העובר פי 10 יותר זמן מאשר אצל מבוגרים.

מניסויים על בעלי חיים נובע, שגברים ששותים קפה מגבירים בכך את הסיכון למומים התפתחותיים מולדים אצל ילדם. השפעת הקפה על הילדים: אנורזיס (בריחת שתן בלילה), טיקים (התכווצויות שרירים בלתי רצויות), מצב רוח לא יציב, פחדים/חרדות, בכיינות/תוקפנות/התנהגויות שליליות אחרות.

לקפה יש אפקט משתן, לכן הוא פוגע בכליות וגם גורם להתייבשות של הגוף. בנוסף לכך, מאחר ויש לו השפעה משתקת על העצבים וקפה לא מאפשר העברת אימפולסים למוח, הוא גם מדכא את תחושת הצימאון – ובכך מגדיל את סכנת ההתייבשות של הגוף והנזקים הכבדים הקשורים לכך. לכן אנשים ששותים קפה צריכים לשתות בנוסף לשתיה שלהם עוד 2-3 כוסות מים על כל כוס קפה ששתו, גם אם אינם מרגישים צימאון כלל.

2 כוסות קפה מקטינות את הספקת החמצן למוח ב-30%. זה עלול לגרום לירידה בריכוז, בעיות בקואורדינציה, מצב רוח לא יציב ובעיות התנהגות. בהמשך קופאין גורם לבלבול חושים, בלבול בדיבור ונזק לזיכרון.לפי מחקר גרמני, שתיית קפה לפני האוכל למעשה מנטרלת פעילות מוחית לחלוטין. שתיית 4-5 כוסות קפה כל יום מעלה את הסיכון למחלות לב ב-300%.

מיתוסים על קפה

נתקלתי בדעה די נפוצה בציבור, שקפה נמס מכיל פחות קפאין, או שקפאין בקפה נמס מזיק פחות. זו טעות. קפה נמס מכיל לא פחות אלא יותר קפאין מאשר קפה שהוכן ובושל לפי כל כללי הכנת הקפה, והקפאין הזה מתנהג בגוף האדם בדיוק כמו קפאין מכל סוג אחר של קפה. זאת הסיבה שלאנשים מכורים לקפה שמתקשים להיגמל ממנו לחלוטין אנחנו ממליצים לפחות לשתות קפה אמיתי ולא נמס – יותר בריא, יותר טעים ובעל ריח קפה אמיתי. דרך אגב, הממציא של קפה נמס, כימאי שוויצרי בשם מקס מורגנטלר, אמר בזמנו על ההמצאה הזאת שלו שזהו כישלון המצאתי גדול. מעניין שכמות מינימאלית של קפאין נמצאת דווקא בקפה ערבי שהוכן בשיטת ה"בוץ".

קפה "ללא קפאין" מכיל קפאין, אף שבכמות פי 5 קטנה מזו שבקפה "עם קפאין". בנוסף לכך, קפה "ללא קפאין" מעלה את הכולסטרול ה"רע", פוגע במערכת כלי דם וגורם למחלות של כלי דם וכן מגביר את הצטברות השומן בגוף.

הקפה מסוכן במיוחד ובהחלט אסור לשתיה לאנשים הסובלים מגלאוקומה, אבנים בכיס המרה, סכרת, אריתמיה, הפרעות שינה, אטרוסקלרוזיס, מחלות במערכת השתן ומחמיר מאד מחלות גאוט, פיברומיאלגיה ותסמונת העייפות הכרונית.

שתיית קפה במקום העבודה הינו נוהג פסול ומזיק למעביד: נמצא שקפה פוגע בזיכרון, מגביר את העייפות, מאט את מהירותן של תגובות מוטוריות ומקטין יעילות העובדים ששתו את הקפה. גודל הנזק נמצא בקשר ישיר עם כמות הקפה ששתו. כך שרעיון שקפה עוזר להתרכז ולעשות את העבודה או ללמוד – מיתוס.

מיתוס נוסף: קפה מספק אנרגיה. לא, קפה מעלה את רמת האדרנלין בדם, והגוף נכנס למצב של סטרס כדי להתגבר על כך. זה נתפס כ"הזרמת אנרגיה", אך זהו מצב חירום של הגוף המאופיין בעייפות דווקא.

עוד מיתוס על קפה: קפה משפר את מצב הרוח. גם אם כתוצאה מעליית האדרנלין האדם חש עליה קלה במצב הרוח, זהו מצב זמני. לעומתו, בטווח הארוך קפה גורם לחרדות, התקפי פאניקה ודיכאון.
טעות: קפה משפר את החשיבה. כתוצאה מעליה בלחץ הדם, הרחבת האישונים ומצב סטרס כללי תיתכן אשליה של חידוד המחשבה, אך למעשה יכולת החשיבה בהשפעת הקפה דווקא יורדת. זה דומה למרק חם: אם תחממו אותו למצב של רתיחה – האם הוא יהיה טעם יותר? לא, מרוב חום לא תרגישו בכלל את הטעם וגם תקבלו כוויות במערכת העיכול.

ולבסוף המיתוס, ששתיית קפה עוזרת לרדת במשקל. לא נמצאה שום הוכחה לדבר. אמנם, נמצא שקפה מזרז את חילוף החומרים של הגוף, אך במידה לא מספקת לירידה במשקל. נמצא ששתיית 4 כוסות קפה מזרזת את חילוף החומרים רק ב-1% בלבד - זירוז בהחלט לא מספיק לירידה במשקל. נהפוך הוא: קפה מעורר תאבון, ולכן מחבל בכל סוגי הדיאטות להרזיה. נכון שקפה מונע עיכול וספיגה של המזון, אך זה גורם למחסור במזינים הרבה יותר מאשר לירידה במשקל.

הקפה עצמו לא מכיל ויטמינים ומינרלים, אך הוא מונע ספיגה ומוציא מן הגוף ויטמיני B6 ו-B1 ואת המינרלים: סידן, מגנזיום, אבץ, נתרן וקליום. השפעתו על ספיגת מינרלים אחרים טרם נבדקה. זה גורם לבעיות רבות ושונות. הנה רק כמה מהן: מחסור בסידן גורם לאוסטיאופורוזיס, הפרת האיזון בין מגנזיום לסידן – לכאבים כרוניים (ולפעמים מאד קשים) בעמוד השדרה, מחסור בויטמיני B6 ו-B1 – לפגיעה בעור, בשיער ובזיכרון,להפרעות בהספקת הדם למוח וכתוצאה מכך – לעצבנות וכאבי ראש. מחסור באבץ – פגיע בעור, שיער, עצבים ופוריות הגבר.

חיוני או לא?

לאחרונה יצאו מספר מחקרים שכביכול מעידים על חיוניותו של הקפה. סטפן צ'רניסקה (M .S.), ביוכימאי ותזונאי אמריקאי שעוסק מעל 25 שנה במחקר, טיפול והוראה וכתב 4 ספרים בענייני בריאות ותזונה, חקר את הנושא ומצא שמחקרים אלה בוצעו ע"י גופים שנתמכים ע"י תעשיות קפה, פפסי-קןלה וקוקה-קולה ולכן גם הגופים וגם תוצאות המחקרים מן הסתם הושפעו מאד מתעשיות אלו. לדוגמא, הוא מביא מחקר של המועצה הבינלאומית למידע על מזון בנושא הקפה. מחקר זה נתמך ע"י קוקה-קולה, פפסי-קולה, נסטלה ותעשיות קפה.

רק 1% מהקפאין של הקפה מופרש החוצה, ואילו כל השאר מצטבר. זמן מחצית החיים של הקפאין נע אצל אנשים שונים בין 4 ל-6 שעות. להתפטרות מהקפאין לאחר שתיית כוס בודדת של קפה יכול לקחת 12 שעות. אצל אנשים ששותים קפה על בסיס קבוע זה לוקח כמה וכמה ימים. אצל אנשים עם בעיות כבד, ולו קטנה ביותר, הפרשת הקפאין מתארכת משמעותית. סילוק הקפאין לאחר כוס אחת קטנה של קפה אצל אנשים עם בעיות קטנות של כבד, שהם אפילו לא תמיד מודעים להן, יכול לקחת ימים ואף שבועות. ככל שמשקל האדם נמוך יותר, כך פרק זמן זה ממושך יותר ונזקי הקפה קשים יותר. היום לצערנו רוב האוכלוסיה נוטלת תרופות כאלה או אחרות, רוב הזמן או על בסיס קבוע. תרופות רבות מפריעות לכבד לנטרל את החומרים הרעילים הנמצאים בקפה (גם קפאין וגם אחרים). חוקרים מזהירים, ששתיית קפה בתקופות של נטילת תרופות מגדילה את הסיכון למחלות כבד, הפרעות קצב לב ואפילפסיה.

תרופות אחרות מעלות את רמת הקפאין בקפה ביותר מ-600%. קפה, מצידו, משפיע בצורה דרמטית על פירוק התרופות, על רמתן בדם, על השפעתן ועל ניטרולן. לפניכם עוד כמה מהשפעות הקפה על גופכם: קפה חוסם את קולטני האדנוזין, מוביל לגירויים בלתי נשלטים במערכת העצבים, מוביל ליצור ACTH ע"י יותרת המוח, מוביל להפרשת הורמוני לחץ מיותרת הכליה, מוביל לתגובת לחץ, מפריע לעיכול וכתוצאה מכך גורם/מגביר את נפיחות הבטן, כאבי בטן וגזים לאחר הארוחה. מפחית את פעילות כדוריות הדם הלבנות והפרשת אימונו גלובולין A - ובכך מחליש את המערכת החיסונית

הקפה גורם לאיבוד מגנזיום. כתוצאה מכך, יש פגיעה בתפקוד שרירי הגוף, כולל שריר הלב וכלי דם, מעלה את לחץ הדם ומגביר את הסיכון להפרעות קצב, התקפי לב, אי-ספיקת לב ושבץ, משבש את תהליכי העיכול ובנוסף גם מזרז את ריקון הקיבה, כלומר מקצר את שלב העיכול בקיבה, גורם ליצירת כיבים בקיבה, מוריד תנגודת נגד חיידקים בקיבה, גורם לאלרגיות למזון, מחליש את הסוגר התחתון של הוושט ובכך גורם להתפתחות רפלוקס וצרבת, מהווה את אחד הגורמים למעי רגיז ומחמיר את המעי הרגיז הקיים, גורם להתקפי מיגרנה וכאבי ראש מסוגים אחרים.

בינתיים אין הרבה מחקרים על השפעת הקפה ברמה התאית והתת-תאית. אך כבר עכשיו אנחנו יודעים שקפה עלול להיות מוטגן (לגרום לפגם בשחזור ה-DNA) בעצמו וכן מגביר את השפעתם של מוטגנים אחרים; הוא גם מונע תיקון של DNA. להזכירכם, DNA הוא החומר התורשתי. במחקר על בעלי חיים קפה גם הגדיל נזק מרדיקלים חופשיים שנוצרו כתוצאה מקרינה. מעלה את רמות הסוכר בדם, מעלה את רמות חומצות השומן בדם, מעלה את רמות ההומוציסטאין בדם, מחבל בטיפול בפיברומיאלגיה ותסמונת העייפות הכרונית (CFS).

כמו כן הקפה מחמיר את המחלות הללו: פוגע ביכולתם של גברים להביא ילדים לעולם. מייבש את העין, מגביר לחץ תוך-עיני, גורם לאריטמיה, מחבל באבחון וטיפול של מחלות רבות. גורם ולהיווצרות קרישי דם, מחמיר תסמונת טרום-ווסתית ותופעות של גיל המעבר, גורם לניצול אנרגיה בגוף, מרוקן מאגרי אנרגיה ובכך גורם למחסור אנרגיה בעתיד, מגדיל את זמן המעבר של אימפולסים עצביים, גורם לגידולים אצל נשים.

לפי מחקר סטטיסטי, כוס קפה ביום מגבירה את הסיכון להתעברות מאוחרת (כניסה להריון שדורשת שנה או יותר) פי 2 יחסית לנשים שלא שותות קפה, מגביר את הסיכון להפלה, לידה מוקדמת ולידת תינוק עם משקל נמוך, מנטרל השפעה של תרופות מסוימות, למשל, הרדמה, משככי כאבים, מקטין את האגרגציה של טרומבוציטים.

קפה הינו גורם סיכון בריאותי קשה. החיים שלנו מורכבים ונהיים מורכבים יותר ויותר במרוצת השנים. אילו הקפה היה גורם הסיכון היחידי בחיים שלנו, לאנשים רבים היה מקום לפשרה. אך לא זה המצב. קפה אינו גורם סיכון יחידי בחיים שלנו, ובשילוב עם גורמי סיכון אחרים הוא נהיה מסוכן עוד יותר. על גורמי סיכון רבים, כמו תורשה או האוויר שאנחנו נושמים, למשל, אין לנו יכולת השפעה, או שהיכולת הזאת קלושה. על גורמים אחרים, כמו מקום מגורים למשל, אנחנו יכולים להשפיע, אבל זה לא פשוט. לעומת זאת, יש גורמי סיכון שנמצאים בשליטתנו המלאה, כמו, למשל, הדברים שאנחנו מכניסים לפה. עם כל טיפת קפה שאתם מרעילים את גופכם אתם לא סתם מקצרים את הדרך לקברכם, אלא גם דואגים לעשות אותה מלאת ייסורים. להוציא את הקפה מהתפריט – זה בידיכם. זה לא קשה וזה לא יקר. עם טיפת משמעת עצמית כל אחד יכול.


ד"ר יעל טוקצ'ינסקי, אבחון וטיפול בשיטות טבעיות ע"י נטורופתיה, הומאופתיה, דיקור, פרחי באך, צמחי מרפא, צבע, קריסטלים ותמציות קריסטלים, נרות הופי וטיפולים נוספים. מחברת הספר "בריאות האישה ברפואה המשלימה". טל': 054-8450103

קישורים:
אתר:
קפה קפאין כוס שחור בריאות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 20 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד