כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024

סיכויי העסקה של חרדים: כמו חסרי השכלה • מחקר

לא רוצים או לא יכולים לעבוד? • מחקר חדש של פרופ' דן בן דוד מוכיח: הסיכויים של החרדים להשתלב בשוק העבודה, שואפים לאפס • פרופ' עמירם גונן: "הסיבה אינה חינוכית"

חרדי עובד. צילום אילסטורציה: פלאש 90
חרדי עובד. צילום אילסטורציה: פלאש 90

רבים בישראל מותחים ביקורת על כך שהציבור החרדי אינו משתלב בשוק התעסוקה בישראל, אך ממחקר חדש של הפרופסור דן בן דוד, ראש מרכז טאוב לחקר המדיניות החברתית, עולה כי סיכויי ההעסקה של גברים חרדים זהה לאלו שלא סיימו בית ספר יסודי.

המחקר, המתפרסם הבוקר (ב') בעיתון 'הארץ', מצביע על הידרדרות מתמשכת בשיעורי התעסוקה של גברים חרדים וגברים חסרי השכלה.

לדברי פרופ' בן-דוד, הסיבה לשחיקת התעסוקה הגבוהה היא חוסר התאמה לשוק העבודה המשתנה. "בסוף שנות השבעים, כאשר רמת החיים בישראל הייתה נמוכה יחסית, לא נדרשו כישורים רבים כדי למצוא עבודה במשק, ואולם כיום המשק הישראלי תחרותי ופתוח לכלכלה העולמית".

"הנתונים משקפים את חוסר ההזדמנויות התעסוקתיות שמערכת החינוך החרדית מעניקה לבניה", מוסיף בן דוד. "בנים חרדים כלל אינם לומדים ליבת לימודים אחרי כיתה ח', ותוכנית הלימודים שלהם עד למועד זה לוקה בחסר - וכך ההכנה של גברים חרדים לשוק העבודה זהה להכנה שיש לגברים ישראלים חסרי השכלה, וגרמה לירידה עקבית ומתמשכת בסיכוייהם למצוא עבודה", הוא מוסיף.

פרופ' בן דוד שולל אפשרות כי הצניחה נובעת מירידה במוטיבציה לעבוד, או מסיבה אחרת. "לא היה שום שינוי משמעותי מספיק כדי להשפיע בצורה כזו קיצונית על המוטיבציה לעבוד, שתביא גם לירידה בכחצי מכמות העבודה", הוא אומר, ומציין כי לא חלה, למשל, כל מהפכה בקצבאות.
"ההשלכות של נתונים אלה לעתיד המשק הישראלי מרחיקות לכת", הוא טוען. "הילדים החרדים מהווים היום למעלה מ-20% מהילדים בבתי הספר היסודיים - ובעשור האחרון צמח מספרם ב-57%, לעומת גידול של פחות מחצי אחוז במערכת החינוך הממלכתית".

ואולם פרופ' עמירם גונן, מהמחלקה לגאוגרפיה באוניברסיטה העברית, שעמד בעבר בראש מכון המחקר פלורסהיימר, אומר כי הסיבה אינה חינוכית כלל וכלל. "אצל החרדים הירידה היא לא משום שהם חסרי השכלה, אלא משום שמקובל היה אצלם יותר ויותר לא ללכת לעבודה. הלא-חרדים לעומת זאת, הם שבויים של חוסר השכלה בשוק התעסוקה", הוא אומר ומציין, "זו השוואה בין אגסים לתפוחים".
חרדי השכלה אוניברסיטה חינוך

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 16 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד