ג' אייר התשפ"ד
11.05.2024

מה מחפשים 400 חרדים מרחובות ב'בית היהודי'?

לאחר שנפתלי בנט כבש את יו"ר 'הבית היהודי' (ואורלב פרש), נערכים שם לפריימריס של הרשימה (מחר תוצאות) • שרי רוט על ההתמודדות, הספינים והפילוג של בן ארי

נפתלי בנט. צילום: פלאש 90
נפתלי בנט. צילום: פלאש 90



מחר (ג) ילכו מתפקדי מפלגת 'הבית היהודי' לפריימריס, בסופן תיקבע רשימת הנציגים של המפלגה לכנסת הבאה.

ב-18 באוקטובר הודיעו רשמית חברי מפלגת 'הבית היהודי' ומפלגת 'תקומה' - המרכיבה חלק ממפלגת 'האיחוד הלאומי' - על איחוד כוחות וריצה משותפת. ח"כ אריה אלדד, נציג 'התקווה' במפלגת 'האיחוד הלאומי', וח"כ מיכאל בן ארי, נציג 'ארץ ישראל שלנו', התנגדו למהלך.

ביום שלישי שעבר נערכו בחירות לתפקיד יו"ר המפלגה. התוצאות: נפתלי בנט הביס את ח"כ זבולון אורלב - שלא המתין זמן רב ועוד באותו ערב הודיע על פרישתו מהפוליטיקה.

כך חלפה בין רגע תהילת היו"ר הקודם, השר דניאל הרשקוביץ, שהוצנח למפלגה לפני כארבע שנים, עבר שנים קשות של התמודדות לא פשוטה מול ח"כ זבולון אורלב, וימים אחדים לפני הבחירות חבר אליו. יש שראו בכך משום ניסיון התערבות של לשכת נתניהו, שלא ממש חפצה לראות את בנט, לשעבר מנהל לשכתו של ראש הממשלה, בתפקיד יו"ר - ובישלה את האיחוד המוזר אורלב-הרשקוביץ.

כך או כך, התרגיל, אם היה, לא צלח יפה, ובנט קצר את ראשות המפלגה בכמעט כפול קולות ממתחרהו. בניגוד להרשקוביץ’ ולקודמו בתפקיד אפי איתם, בנט לא הוצנח מלמעלה, אלא נבחר בבחירות דמוקרטיות לחלוטין, לראשונה בתולדות המפד"ל בכלל ומפלגת 'הבית היהודי' בפרט (במשך עשרות שנים עשו את העבודה ועדות מסדרות או עסקני מרכז המפד"ל).

כאשר נפתחה המערכה הימרו רבים על זכייתו של בנט. בהמשך השתנתה התמונה והפכה לצמודה יותר. אורלב, איש שטח מעולה, הפעיל פעילים רבים, תוך שהוא חותר בעקשנות לזכיה בכתר. בנט, לעומתו, פעל בתקשורת, תוך שהוא מפעיל מערך יח"צ משומן. במבט לאחור, התברר שאת הפריימריס הללו ניצחה מערכת היח"צ ולא מערך השטח המשומן. עם זאת, מתכוון בנט להפעיל ביום הבחירות עצמו מערך שטח, תוך הפעלת הגרעינים התורניים בערים, לצד מתנדבים נוספים, בדרך לשינוע מצביעים אל הקלפיות. הכול, כדי שלא לאבד אף קול.

בחירתו של בנט תהפוך את מלאכת הרכבת הקואליציה לקשה יותר עבור נתניהו, אם וכאשר יקבל את המנדט לכך מנשיא המדינה, שמעון פרס. אילו היה אורלב עומד מולו, המלאכה הייתה קלה בהרבה. יחד עם זאת, נראה כי בנט ישכיל לנקות משקעים שנותרו מתקופת עבודתו בלשכה, במטרה להשתלב בקואליציה היחידה האפשרית מבחינתו.

מיכאל בן ארי. צילום ארכיוןצילום: מיכאל בן ארי. צילום ארכיון
מיכאל בן ארי. צילום ארכיון


ממזרחי ועד בן ארי - רשימת הספינים

ההצבעה על הרכב הרשימה מעניינת, מטבע הדברים, הרבה פחות מאשר בחירת היו"ר. ובכל זאת, כמה נקודות מעניינות ישנן בשולי הבחירות הללו.

ראשית, אחד מהספינים שהופצו במהלך הימים האחרונים הוא שילובו ברשימה של אליעזר מזרחי, לשעבר ח"כ ב'יהדות התורה', ומי שרשם על שמו את טרפוד 'התרגיל המסריח' בשנת תש"נ. "בנט רוצה להכניס אותו לרשימה כדי שחב"ד יצביעו עבורו", הסבירו יוצרי הספין. בקרב אנשיו הקרובים של בנט, אגב, לא שמעו על הרעיון, וצחקו לשמע הדברים. גם בחב"ד "תפסו את הבטן מצחוק", כפי שהגדיר לי אחד מהקודקודים. "מדובר ברעיון הזוי", הסביר.

בעצם, למה?

"ראשית, כי מזרחי שייך לעבר, אנשים כבר לא זוכרים אותו. שנית, חב"ד לא תתמוך בבית היהודי, ומכמה סיבות. האחת: שילובה של אשה (כנראה איילת שקד) ברשימה". בחב"ד מצטטים דברים אותם אמר הרבי זצוק"ל בשעתו בנושא שילוב אשה בפרלמנט, ולפי דברים אלו אין סיכוי שחב"ד תתמוך ברשימה בה משובצות נשים.

"שנית, ברשימה משובץ גם ח"כ אורי אורבך, שבעבר נאם נגד חרדים בהזדמנויות שונות, גם בהקשר של חוק טל". אגב, עיון ברשימת ההישגים של אורלב, כפי שפורסמה על ידו, מעלה את הנקודות הבאות: היה נגד ההחמרות בנושאי הגיור של הרבנות הראשית (תחת פרק דת ומדינה), ופעל במשותף עם רבני צוהר לפתיחת אזורי הרישום (חוק צהר). כידוע, היה הרבי נחרץ מאוד בנושא הגיור.

מה שנותן סיכויים טובים לרשימתו העצמאית של בן ארי, שישלב בה כנראה גם את ח"כ אלדד ואולי גם את איתמר בן גביר וברוך מרזל. אנשיו של בן ארי מעניקים סיכוי גבוה לרשימה שכזו (מרזל לבדו הביא עשרות אלפי קולות, כשיצורף לבן ארי המספר הזה יוכפל ואף יושלש, הם אומרים).

ספין נוסף עסק בשאלת האיחוד בין 'נפלטי האיחוד הלאומי' למפלגה כולה. בעוד ב'בית היהודי', ובעיקר בקרב אנשיו של ח"כ אורי אריאל (יו"ר 'תקומה' כיום, לאחר פרישתו של ח"כ יעקב כץ מהתפקיד), נחושים כי האיחוד הזה יתבצע גם יתבצע, אנשיו של ח"כ בן ארי טוענים בתוקף כי לא קיבלו כל פניה בנידון מצדו היו"ר החדש, נפתלי בנט. "עד כה דיברו איתנו על המקום ה-8, לאחרונה זזו כבר למקום 9. לתקשורת מספרים שהציעו לנו מקום 6, לנו לא ידוע על כך. מה גם, שבלעדי מקום ריאלי לח"כ אלדד, אין סיכוי שהאיחוד ייצא לדרך".

מי שניסה לגשר מול קבוצת הנפלטים, היה הרב שמואל אליהו, שחבר לח"כ אריאל בדרך להשגת האיחוד. מקורבי בן ארי מתפלאים, ומזכירים כי רבני 'תקומה' הם הרבנים דב ליאור (חפץ בכל ליבו באיחוד עם בן ארי ואלדד), הרב חיים שטיינר והרב אליעזר מלמד. איך פתאום הקפיצו למערבולת את הרב אליהו? – הם תוהים.

בנט, מצידו, הבהיר לא אחת כי רצונו באחדות השורות. "אבל יש הבדל בין דיבורים למעשים", אומרים אנשיו של בן ארי. וממהרים להזכיר את דבריו לתקשורת של ח"כ אורי אורבך כי הוא מתנגד להכנסת בן ארי לרשימה. "הם לא רוצים בנו", הם מבהירים חד-משמעית.

מחר, בשעה 11 בבוקר, עתידים בן ארי ואלדד להכריז על רשימתם החדשה - ובזה בא הקץ לניסיונות האיחוד, כביכול.

אורי אורבך. צילום ארכיוןצילום: אורי אורבך. צילום ארכיון
אורי אורבך. צילום ארכיון


ה'בוס' החדש ממליץ: קדמו את אורי אורבך

בשוליים תמיד משתרבב לו גם הציבור החרדי. מתברר כי במסגרת המפקד הענק שהתקיים לצורך עריכת הפריימריס ובחירת היו"ר, היו גם קבוצות חרדיות שנכנסו לרשימות. ביניהן, קבוצה של כ-130 חסידי גור משכונת חידושי הרי"ם בתל-אביב, וקבוצה של כמה מאות (יש מעריכים ב-250, יש המפליגים ל-400) מחסידי קרעטשניף ברחובות.

המטרה: חיבורים פוליטיים עתידיים בין מפלגות בעירייה. ברחובות, לדוגמה, רצה עד היום מפלגה מאוחדת בשם שס"ג, כאשר נציג דגל ונציג חסידות קרעטשניף הסכימו ביניהם על רוטציה. אלא שבמהלך הקדנציה האחרונה לא קויים הסכם הרוטציה, ובחסידות מחפשים חיבור עם מפלגה אחרת, או לפחות איתות על חיבור עתידי, כדי להלחיץ את חברי המועצה האחרים.

כך או כך, יש למעלה מעשרה מועמדים המתמודדים על מקומות ריאליים ברשימה. על כל בוחר לסמן את השמות על פי סדרי העדיפויות שלו, כאשר המקום הראשון זוכה בארבע נקודות. ברקע נערכים השטיקים המוכרים מכל פריימריס בישראל. אחד מהם, למשל, הוא בקשות של מועמדים מבוחרים לסמן "רק אותי". הרווח: ארבע נקודות פלוס אפס נקודות לשאר המועמדים.

ניסיונות לפנות לוועדת המפקד בתלונה נגד התופעה הנ"ל נתקלו בסירוב. לכאורה מדובר במהלך חוקי לגמרי. אלא שהזועמים טוענים, מצידם, כי מדובר במידת סדום. המצדדים יענו ויאמרו כי אין כל דרך לחייב אדם לסמן אנשים שאינו חפץ בקידומם.

כמה מבעלי זכות ההצבעה צפויים להגיע להצבעה? ההערכות הן כי אם לבחירות לראשות הגיעו 66% הרי שלבחירות לרשימה יופיעו כ-50%, לא יותר.

ומי השמות המובילים?

ובכן, בראש ובראשונה שמורה כמובן הזכות לאורי אורבך, האיש שהוליך כל העת קדימה את רעיון הבחירות הדמוקרטיות במפלגה. וכמו שכתב בנט בדף הפייסבוק שלו: "אם המוטו שלנו הוא 'משהו חדש מתחיל', אזי אורי אורבך היה זה שהיה לו האומץ להתחיל. כשהמצב היה נראה אבוד, כשהמפלגה היתה על הקרשים, אורי אורבך לא עזב אותי. הוא רק נראה שקט, הוא יודע להיות נודניק לא קטן כשהוא מאמין במשהו. אורי גם ידע להניח את האגו בצד, תכונה נדירה בתחום החדש שלי, ביקש ממני לרוץ לראשות הבית היהודי, שאני ארוץ, ושהוא לא. כי זה מה שהוא חשב שנכון לתנועה, לציבור. ממש כך.

"אורי גם יזם את כל המהלך הזה של הפריימריס, ולמי שלא ברור – זה ממש לא היה קל, ממש לא. ושוב, אורי נלחם. עכשיו עזבו הכל. אורי הוא חבר, שאת הדברים שאמר לי כשהיה בבית החולים, את האכפתיות והדאגה האמיתית למהלך, לציבור, לעם ישראל במקום לעצמו – לא אוכל להגיד לעולם. רק אוכל להגיד לכם להשיב לו כגמולו, הכי גבוה שיש, אם בכלל נותרה שאלה".

עד כאן המלצתו של 'הבוס', ודומה כי כל מילה נוספת - מיותרת.

בורסת השמות ל'בית היהודי': הנשים והצעירים

אבי וורצמן, סגן ראש העיר באר-שבע (נתמך על-ידי בנט).

ניסן סלומיאנסקי - מקורבו של ח"כ אורבך שפרש מהמרוץ. יתכן שיזכה לתמיכה בשל העובדה שיש שירצו לשלב אותו כמשקל נגד לקבוצת החדשים, בהנהגתו של בנט.

איילת שקד (למשבצת הנשים, נתמכת על-ידי בנט).

שולי מועלם (משבצת נשים).

גילה פינקלשטיין (משבצת הנשים).

מוטי יוגב.

יוני שטבון (משבצת צעירים) - האיש שסחב על גבו את חברו הטוב רועי קליין ז"ל משדה הקרב ואף קיבל על כך צל"ש.

ג'רמי גימפל (משבצת צעירים).

עמיעד טאוב (משבצת צעירים).

הרב רחמים נסימי.

הרב דב ליאור (מימין). צילום ארכיוןצילום: הרב דב ליאור (מימין). צילום ארכיון
הרב דב ליאור (מימין). צילום ארכיון


רשימת 'תקומה': מי בעל הסיכויים

אורי בוסקילה, מ"מ ראש עיריית בת-ים, נתמך בידי הרב דב ליאור, מרבני תקומה, ובעל הסיכויים הגבוהים ביותר להשתבץ במקום גבוה ברשימה, לאחר היו"ר אורי אריאל.

אלי בן-דהן, לשעבר מנכ"ל בתי הדין הרבניים.

נחי אייל, מזכ"ל המפלגה.

הלל הורוביץ, מהיישוב היהודי בחברון.

אמיתי כהן, עסקן מרחובות.

הרשימה תיבחר בידי 50 חברי המרכז, שיכונסו ביום ראשון.
הבית היהודי האיחוד הלאומי תקומה איחוד מפלגות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 14 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד