י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024

זו לא שקית ניילון - זו מדוזה

ריכוזי מדוזות גבוהים ביותר עושים את דרכם אל חופי ארץ-הקודש • מספר עצות של מחלקת ההדרכה במד"א למתרחצים: כך יש לנהוג במקרה של התקלות במדוזה

זו לא שקית ניילון - זו מדוזה


המדוזות - הגושים הכחלחלים, שוב נצפו בים התיכון, והם אמורים להיפלט אל חופי הארץ כבר בימים הקרובים. לפי כל הסימנים גם בעונת הרחצה הקרובה נסבול מההפרשות הצורבות שלהן.

הגוש הג'לי המכוער שנסחף אל החוף נראה כל-כך לא מרשים, אבל לדעת המדענים, המדוזות הן בעצם מהטורפים הנפוצים, היעילים והמתוחכמים ביותר - על פני הגלובוס.

לא צריך לבוא במגע ישירות עם המדוזה, כדי לחוש צריבה. תאי הארס צורבים גם כאשר הם כבר לא על המדוזה עצמה. רבים מאלה שהצליחו לחמוק מהחוויה המפוקפקת של מפגש ישיר עם מדוזה, מכירים את תופעת 'המים הצורבים', או 'ביצי המדוזה'. אין מדוזות - רק צריבות.

צריבת המדוזה בדרך-כלל איננה מסוכנת ולכן אין מקום לבהלה. בעת תחושת הצריבה יש לצאת מהים ולשטוף את מקום הצריבה בחומץ. החומץ מנטרל את הארס. באין חומץ, אפשר לשטוף במי מלח ולא במים מתוקים. כמו כן לא לשפשף בחול - שכן כך רק תעזרו להתבקעות התאים הארסיים ובהתפשטותם. לאחר החיטוי בחומץ יש לשטוף את המקום במי ברז רגילים וסבון.

במקרים חריגים של פגיעה קשה של הפרשות המדוזה, המלווה בתחושת כאב עזה או קשיי נשימה, יש להזעיק את שירותי מד"א (טל' 101) כדי לפנות את הנפגע בדחיפות למתקן רפואי קרוב.

לפני היציאה לים מומלץ להצטייד בבקבוקון המכיל חומץ ביתי, בנוסף לתכשיר להגנת העור מפני קרני השמש, שגם בהזדמנות זו חשוב להדגיש את חשיבותו.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד