כ"ב ניסן התשפ"ד
30.04.2024

דילים, שטיקים ורשימות חיסול • הליכוד מציג: פריימריז

יממה של מתח תעבור על 97 מועמדים, שהשקיעו זמן, כסף וקשרים כדי ששמם יופיע ברשימות 'הנכונות' • כמה קולות 'שווה' משה פייגלין? • ונגד מי הוצנח שלמה מעוז? • סיקור

נתניהו מצביע בפריימריז האחרון. צילום: פלאש 90
נתניהו מצביע בפריימריז האחרון. צילום: פלאש 90



123,351 מתפקדי הליכוד יצעדו היום (א) אל הקלפיות, שמוקמו עבורם ב-132 נקודות שונות בכל רחבי הארץ, כדי לבחור את נציגיהם לרשימה בכנסת הבאה.

על כל אחד מהמצביעים לסמן 12 שמות מתוך 97 מועמדים, 59 מתוכם ברשימה הארצית ועוד 38 במחוזות. ההצבעה תחל מ-9 בבוקר והיא תימשך עד ל-10 בלילה, בקירוב.

ברקע עומדים כמובן הדילים והשטיקים, ההכנה הממושכת של כל נציג, על ההשקעה הכספית הגבוהה הכרוכה בכך. כך ניתן למצוא מועמדים המשקיעים הון עתק למרות שהם בטוחים בבחירתם, מכיון שהם מעוניינים להיכנס למקום 'נוצץ' במיוחד, במטרה לחשק ולחזק את מעמדם הפנימי, ואת יתרונם במאבק על תפקידי שרים בהמשך.

רבים מהמועמדים לא ישנו זה לילות ארוכים בחשש מהצפוי להם היום בחצות. אלו שיודעים שהם נמצאים ברשימות חיסול, כמו גם אלו היודעים כי לא הצליחו להשתחל למספיק רשימות. גם ראש הממשלה, בנימין נתניהו, נמצא במתח לא קטן: המלחמה האחרונה חיזקה את החשש שרשימת הליכוד תהיה מורכבת מאישים ימניים מדי.

אין זה סוד כי כל מועמד המעוניין להתברג במקום טוב עשה הכול כדי להחניף ולרצות את מצביעי הימין, שקולותיהם רבים (אנשיו של גרשון מסיקה, אנשי פייגלין ועוד). יש אומרים כי אם כך תהיה הרשימה לא תיוותר לנתניהו ברירה אלא לנפץ את הליכוד בדרך כזו או אחרת - ולשנות את הרכבה הדמוקרטי של הרשימה.

הבוקר גבר החשש, עם ההערכה כי בשל הגשם ומזג האויר הקר יהיה אחוז ההצבעה נמוך במיוחד, מה שעשוי ליצור משקל כבד במיוחד לקבוצות 'האידיאליסטיות', ובפרט לאלה הימניות.

ראש הממשלה מיהר להצביע הבוקר, ולאחר מכן קרא למתפקדים להצביע בהמוניהם: "הצבענו ללא תקלות, אני קורא לחברי הליכוד לבוא לחגיגה של הדמוקרטיה בליכוד - המפלגה הגדלה ביותר, מפלגת השלטון. יש לכם את הזכות לקבוע מי יהיה בנבחרת השלטון בשנים הקרובות במדינת ישראל. אני קורא לכם לבוא להצביע, להשפיע ולהכריע", אמר.

שלמה מעוז. צילום: פלאש 90צילום: שלמה מעוז. צילום: פלאש 90
שלמה מעוז. צילום: פלאש 90


כשמעוז הונחת במחוז של פרג'

אורי פרג' הוא דוגמא לקרבן שנפל שדוד לחששותיו של נתניהו.

אורי הוא פעיל נמרץ ביותר, כמי שפקד מאות אנשים לליכוד, כולם מוכנים ומזומנים לתת לו את קולם היום. פרג' הוא איש ימין מובהק, כזה שהתנגד להתנתקות, נותר נאמן לראש הממשלה, בנימין נתניהו, לכל אורך הדרך. בלילה ההוא, בגני התערוכה, בכינוס של ועידת הליכוד, לחם כמו נמר לטובת רצונו של נתניהו להתאחד עם ליברמן. למרות הידיעה כי האיחוד הזה יביא לשיבוצו במקום די מתנדנד, המקום ה-35.

ואז ספג את ה'בום' היישר אל פרצופו. באחד הימים צפה, כמו כולם, בהזמנתו של מועמד חדש בשם שלמה מעוז, אל לשכת נתניהו, תוך שראש הממשלה מעניק לו גיבוי פומבי כמועמד באותה המשבצת. אם בתחילה ניסה נתניהו לשבץ את האיש ברשימה הארצית, כתחליף לדמותו המזרחית של משה כחלון שאבדה לליכוד, הרי שמלחמה עיקשת של בכירים בליכוד - שראו בו איום אפשרי על מקומם - הביאה לשינוי התוכניות. גם אביגדור ליברמן, יו"ר ישראל ביתנו, לא התלהב מההצנחה של מעוז. יהיה לו מזרחיים משל עצמו, למה לו הצנחות של אחרים?

כל זה הביא את נתניהו להחלטה להניח את מעוז, תושב שוהם, היישר על משבצת גוש דן. יהיה מה שיהיה. הדיל נתפר עד מהרה, ח"כ חיים כץ מיהר לפרוס את חסותו על הפרג' החדש, ולכו תדעו מה הובטח לו בתמורה בממשלה הקרובה.

אפילו יועצו של ח"כ כץ, אילן מרסיאנו, הודה בדברים. "ראש הממשלה ביקש מכץ לעזור לשלמה מעוז במחוז דן. אני לא יודע בכמה כוחות סוס הוא יפעל בשבילו, ואם הוא יהיה שר". שלמה מעוז טרם הודה ב'דיל', אבל קשה שלא להבחין בסימני תפירה גסים.

שלא יהיה לכם ספק. הכעסים יופנו ויתועלו לכיוון של נקמה בבוא היום וברגע המתאים. כרגע, הכול שותקים לו, לנתניהו. אבל הם עוד יבואו עמו חשבון.

חזר הביתה, צחי הנגבי. צילום ארכיון: פלאש 90צילום: חזר הביתה, צחי הנגבי. צילום ארכיון: פלאש 90
חזר הביתה, צחי הנגבי. צילום ארכיון: פלאש 90


על אבא ו'מיני אבא'

הצפיפות גדולה. אחרי הכול - מלבד האישים הפוליטיים של הליכוד מבית, יש גם טרמפיסטים מבחוץ. ביניהם פליטי 'קדימה' – אריה ביבי, צחי הנגבי, אבי דיכטר, אריה ביבי, יוליה שמלוב-ברקוביץ'.

כדי לזכות במקום כלשהו, שלא לדבר על מקום ריאלי, אתה חייב 'אבא'. קרי, תמיכה במועמדות שלך מצד ראש הממשלה, ו/או מצד חיים כץ, האיש החזק בליכוד. כץ מחזיק בידיו לא פחות מ-15 אלף קולות, אנשי התעשייה האווירית (כץ מכהן כיו"ר ארגון העובדים), העומדים דום לפקודתו ויצביעו בדיוק את אשר יורה להם. בתמורה הם יזכו לקידומים ולדאגה במהלך השנים הקרובות.

לשם ההשוואה, תמיכה פומבית של נתניהו - שווה 'רק' 10 אלף קולות. גם חברות עם השר הפופולארי ישראל כץ לא מזיקה, בלשון המעטה. קשה להעריך כמה קולות עומדים הכן לפקודתו, אך יש אומרים שיש לו לא פחות מאשר לכץ השני.

בין לבין מתגלגלים קולות רבים שיש להם 'מיני אבא'. ביניהם 2000 קולות של ארנון גלעדי, פעיל ליכוד מתל אביב, 1000 בידי שמעון סוסן, ראש מועצת חבל מודיעין, תומך מושבע של משה כחלון, 3000 קולות אצל הקבוצה הירושלמית בראשות החרדי איציק קויפמן, 1000 בידי חיים ביבס, מקורבו של נתניהו וראש העיר מודיעין, 2000 קולות לדוד ביטון, ראש עיריית ראשון לציון ועוד.

ויש כמובן את רשימות הימין השונות, כמו גם את רשימתו של משה פייגלין (כ-5000 איש). שלוש פעמים ניסה פייגלין את מזלו בהתמודדות מול נתניהו על ראשות התנועה, בכל הפעמים הללו נכשל. בבחירות הקודמות כמעט השתבץ אל רשימת הליכוד הריאלית לכנסת כשזכה במקום ה-21, תרגיל של הרגע האחרון השליכו לתחתית הרשימה. מאז ועד היום טרח לשוות לעצמו פנים חדשות, פחות קיצוניות, והפעם הוא לא נמצא ברשימות החיסול של ה'קודקוד'.

משה פייגלין. צילום: יעקב כהןצילום: משה פייגלין. צילום: יעקב כהן
משה פייגלין. צילום: יעקב כהן


דילים ושטיקים

אך לכל ברור, כי הקרב המרתק ביותר ייסוב סביב המקום הראשון, מקום בו חושקים השרים המובילים, ואשר מבטיח תיק בכיר בשולחן הממשלה.

מאחורי הקלעים נעשה הרחש בחש, תוך שהוא מותיר אחריו ריחות לא נעימים.

במהלך השבועות האחרונים נערכו אסיפות רבות, שכל תכליתן הייתה העמקת הדילים. אם, רק לדוגמה, מחליט ח"כ מסוים, נניח דני דנון, על שיתוף פעולה עם מחנה פייגלין. קרי: אתה מביא לי את הקולות שלך, אני מביא לך את שלי. בא פייגלין לאנשיו ודורש מהם לצרף את דנון לרשימה. שואלים אותו האנשים, או חלקם, מה עשה עבורנו דנון? בא פייגלין, מכנס כינוס ומזמין אליו את דנון, ושם 'מסבירים' הצמד למשתתפים עד כמה סייע להם דנון במהלך הקדנציה הקודמת, וכמה כדאי להם לשלבו ברשימה לכנסת הבאה.

מפגשים כאלו נערכו גם במהלך ימי הלחימה בדרום, וזו אחת הסיבות לכך שלא תמיד מצאו להם ח"כי ושרי הליכוד את הפנאי המתאים לרדת דרומה. אחרי הכול, לקושש קולות חשוב לא פחות.

ויש גם דילים עקיפים. תמוך בי לרשימת המחוז שלי, אתמוך בך לרשימת המחוז שלך. בשטח מסתובבים פעילי ליכוד שונים, כל אחד מהם מציע את מרכולתו, יש מהם אף במחיר כספי של כמה מאות שקלים למועמד.

לא חוקי? טוב, לכו תוכיחו.

ויש גם רשימות חיסול. נגיד שחיים כץ כועס על כרמל שאמה, יו"ר ועדת הכלכלה, על רפורמות שונות שהעביר שם. הוא דואג לכך ששמו של שאמה יופיע ברשימות חיסול, ולאו דווקא ברשימות 'שלו'. תמיד הוא יכול לחסל אצלו, בעד חיסול אצל אחרים. בבחינת, שמור לי ואשמור לך.

הרבה כסף מסתובב בשוק הזה. כדי לרוץ לרשימה הארצית צריך להיפרד מסכום הנע סביב חצי מיליון שקלים, אולי אף יותר. למחוזי נדרש לא פחות ממאה אלף שקל. דיוור ישיר, פרוספקטים, פלקטים, פעילים, יועצים וגם שינוע הבוחרים ביום הבחירות. יש לך כסף? מלאכת השיווק העצמית שלך הופכת להיות קלה הרבה יותר. אין לך? אתה יכול להיות אדם מוכשר, כריזמטי ומתאים, זה לא ממש יועיל לך ביום פקודה.

נשמע 'לא טוב'? ובכן, איש לא אמר ששיטת הפריימריז בליכוד מושלמת. אבל אחרי הכול, אולי היא עדיפה על רשימות עליהן מחליט הבוס בעצמו עם עצמו (יש עתיד, ישראל ביתנו).

לסיום, מילה אחת על המועמדים החרדיים של רשימת הליכוד. פעם היה זה ח"כ ציון פיניאן שנחשב "הח"כ הש"סי של הליכוד" ואשר זכה לתשבחות רבות מצד חברי הכנסת של ש"ס. מסתמן כי בפעם הבאה ימלא את מקומו מאיר מלכה, ממלא מקומו של חיים כץ בארגון העובדים. מלכה יושב על משבצת השפלה, הוא חרדי ומהנדס במקצועו. מוקש אחד צפוי בדרכו - על אותה משבצת מתמודד מולו גם דוד ביטון, סגן ראש העיר ראשון לציון, אף הוא ידיד טוב של כץ. ימים יגידו מי מהשנים יכנס אל הרשימה, והאם תזכה ש"ס בשחקן חיזוק.
פריימריז ליכוד פייגלין דילים בחירות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד