ב' אייר התשפ"ד
10.05.2024

הפלשתינים חוגגים: יוכרו היום באו"ם כמדינה

שנה אחרי שלא הצליחו להפוך את הרשות הפלשתינית לחברה מלאה באו"ם, יקבלו היום הפלשתינים מעמד של 'מדינה משקיפה' • לפחות 150 מדינות יצביעו בעד • נתניהו: "ההחלטה באו"ם לא תשנה דבר בשטח"

אבו מאזן. צילום: פלאש90
אבו מאזן. צילום: פלאש90



היום (ה) צפויה העצרת הכללית של האו"ם בניו-יורק לאשר את בקשת הפלשתינים לשדרוג מעמדם ל'מדינה משקיפה'.

התאריך נבחר בידי הפלשתינים בכוונה תחילה לכ"ט בנובמבר, היום בו הכריז האו"ם על הקמת מדינת ישראל, וכדי לסמל את סגירת המעגל בהכרזה על הכרה במדינתם שלהם.

בשעות הבוקר (שעון ניו-יורק) יחל כינוס טקסי של העצרת הכללית, לרגל יום הסולידריות הבינלאומי עם העם הפלסטיני, המצויין כל שנה.

בסיום הכינוס, שיימשך עד אחר הצהריים, תמשיך העצרת הכללית בסדר יומה, וברזיל תגיש את הבקשה הפלסטינית להצבעה על שדרוג מעמדה.

הדיון ייפתח בנאום נשיא העצרת הכללית, ולאחריו יישא אבו מאזן הצהרה. מדינות שונות יוכלו לנצל את האפשרות כדי להסביר כיצד יצביעו בנוגע לשדרוג המעמד של הפלסטינים, וכן בנוגע להחלטות נוספות שיועלו להצבעה. לאחר מכן תתקיים ההצבעה בעצרת.

נוסף למדינות ערב, מרבית מדינות אירופה יתמכו בהצעה כולל שווייץ, אוסטריה, דנמרק, ספרד, פורטוגל, נורבגיה, אירלנד ומדינות נוספות. מי שתגיש את הבקשה בשם הפלשתינים, תהיה ברזיל.

עם זאת ארה"ב תתנגד, וכך גם קנדה והולנד הודיעו שיצביעו נגד. גרמניה, איטליה ואוסטרליה הכריזן כי יימנעו.

בכירי משרד החוץ הישראלי, כולל שר החוץ איווט ליברמן, הגיעו לניו-יורק, והם מנסים למזער נזקים. בכיר ישראלי אמר: "גם ישראל יכולה לנקוט צעדים חד-צדדיים". עמדת ישראל היא שההחלטה שתתקבל בעצרת האו"ם תהיה "חסרת כל משמעות, כי רק מועצת הביטחון יכולה לאשר הקמת מדינה אמיתית". המקור הוסיף: "היום בערב יהיו חגיגות ברמאללה, אבל ביום שישי בבוקר לא".

בשלב ראשון רצתה ישראל לצאת באזהרות חמורות לצעדים בהם תנקוט באם יבצעו הפלשתינים את תוכניתם, אלא שבהמשך נאלצה למתן אזהרות אלו, וזאת בעקבות לחצים של ממשל אובמה, החושש מפני התמוטטות הרשות, תוך חיזוקו של החמאס בעזה.

מזכירת המדינה האמריקנית, הילרי קלינטון, אמרה: "הפתרון לסוגיה הפלסטינית עובר בין ירושלים לרמאללה, לא בניו יורק. אנחנו קוראים לשני הצדדים להימנע מצעדים שיקשו על החזרה למשא ומתן שיפתור את הסוגיה".

שגריר ארה"ב לשעבר באו"ם, מרטין אינדיק, הזהיר כי הכרה ברשות הפלסטינית כמדינה משקיפה עלולה למוטט את הרשות: "הצעד הזה", אמר, "הוא אמנם סמלי, אבל הוא מצביע יותר מכל על הצמיחה של החד-צדדיות במקום המשא ומתן.

"אם הם יפעלו בהאג כדי להעניש את ישראל, היא תגיב בהענשת הפלסטינים, ואז אנחנו במצב מאוד רע. יכול להיות שאי אפשר יהיה להימנע מכל זה. שארצות הברית תקפיא את הסיוע, ישראל לא תעביר את הרווחים והפלסטינים ילכו להאג. זו תהיה התפתחות מאוד רעה. זה עלול להביא להתמוטטות הרשות וזה לא אינטרס של אף אחד מהצדדים המעורבים".

"היינו מאוד ברורים עם שותפינו ברחבי העולם שבכוונתינו להצביע נגד, ושאנחנו חושבים שמדובר בטעות," הצהירה דוברת מזכירות המדינה, ויקטוריה נולנד. "העמדה שלנו היא שאנחנו מתנגדים למהלך בכללותו, והניסוח לא משנה זאת", אמרה.

בריטניה דרשה מהפלשתינים להבטיח כי ישובו למו"מ ויימנעו מפנייה לבית הדין בהאג נגד ישראל, וככל הנראה תימנע.

בשטחי הרשות צפויות חגיגות ובצה"ל נערכים להפרות סדר ביהודה ושומרון.

בשמאל תומכים, בימין מגנים

בניגוד לתגובתה הרשמית של ישראל, שגינתה את הצעד הפלשתיני, הרי שבמערכת הפוליטית נעו התגובות כשהן מתחלקות בין ימין ושמאל - בימין גינו, בשמאל העניקו גיבוי ולגיטימציה.

ציפי לבני, יו"ר 'התנועה': "הכישלון הצפוי לישראל באו"ם הוא תולדה של מחדל מדיני מתמשך. כשישראל לא יוזמת ומובילה מהלכים - המהלכים נכפים עליה. תהליך מדיני עם אבו-מאזן וחתירה להסכם, הוא אינטרס שלנו, שישמור על ישראל כמדינה ציונית, יהודית ודמוקרטית. לבני סבורה כי "תוך שבועיים יכיר העולם, בגלל מחדלי ממשלת נתניהו, במדינת החמאס בעזה, ובמדינה פלשתינית בגבולות 67.

גם ראש הממשלה לשעבר, אהוד אולמרט, המעניק בימים אלו גיבוי מלא למפלגת 'קדימה' ולעומד בראשה שאול מופז, הפתיע אף הוא בתמיכתו ביוזמה הפלשתינית. במכתב אותו שיגר לפרופסור ברנארד אבישי, כלכלן והוגה דעות אמריקני-ישראלי, כתב אולמרט: "אין שום סיבה להתנגד ליזמה הפלסטינית באו"ם". מכתבו של אולמרט נכלל במאמר של פרופ' אבישי ב"דיילי ביסט", המהדורה המקוונת של "ניוזוויק".

לדברי אבישי, רצה אולמרט לתת חשיפה פומבית למכתבו, שכן, כמו מנהיגים ישראליים רבים, וכן רבים בקהיליית המודיעין בישראל, מבין אף הוא את הדחיפות בעיתוי יזמתו של עבאס ואת הצורך שלו לחזק את מעמדו, גם בשל העובדה כי בעקבות העימות בעזה יצא חמאס מחוזק מבחינה מדינית.

"אני מאמין", כתב אולמרט לפרופ' אבישי, "שהבקשה הפלסטינית לאו"ם עולה בקנה אחד עם התפיסה הבסיסית של פתרון שתי מדינות. לכן, אינני רואה שום סיבה להתנגד לה. כאשר האו"ם יניח תשתית לרעיון זה, אנו, בישראל, נצטרך לעסוק בתהליך רציני של מו"מ, כדי להסכים על קווי גבול ספציפיים שיושתתו על קווי 67, וכדי לפתור סוגיות אחרות. הגיע הזמן להושיט יד ולעודד כוחות מתונים בקרב הפלסטינים. עבאס וסאלם פיאד, ראש הממשלה הפלסטיני, זקוקים לעזרתנו. הגיע הזמן שנושיט את הסיוע הזה'".

בימין, כמובן, מיהרו לגנות.

שר החוץ, אביגדור ליברמן: "בהתייחס לפעילות הפלסטינית היום באו"ם, אני סבור כי על אף שמובטח לפלסטינים רוב בהצבעה, הם אלה שייצאו בסופו של דבר המופסדים הגדולים מן המהלך בשטח. המהלך הזה רק מגביר את המחלוקות ומרחיק את הצדדים זה מזה".

אלכס מילר, ממפלגתו 'ישראל ביתנו', הוסיף: "אם לטיבי ולחבריו היה באמת אכפת מהציבור הערבי בארץ, כמו שאכפת להם ממצבה של הרשות הפלשתינית, מצבו של הציבור הערבי היה משתפר פלאים".

לדבריו, "פעולותיו של טיבי וצאן מרעיתו כנגד מדינת ישראל גורמת נזק אדיר למדינה בכלל ולמגזר הערבי בפרט. פעולות אלה מנתקות את המגזר הערבי משייכותם למדינה, מחזקת את אלה שמנסים לפגוע בריבונותנו, ומובילה לחיזוק האלימות, אם דרך טרור ממשי ואם דרך טרור מדיני".

מילר מתייחס כמובן לעובדה כי טיבי נסע בעצמו לעצרת, תוך שהוא תומך במהלך הפלשתיני באופן פומבי ומתוקשר.

יו"ר 'הבית היהודי', נפתלי בנט, קרא לראש הממשלה בנימין נתניהו "להודיע היום שהוא חוזר בו מהסכמתו למדינה פלסטינית. למה האו"ם היום יצביע בעד מדינה פלסטינית? כי ממשלת נתניהו-ליברמן בעד מדינה פלסטינית, ואין לנתניהו דרך להסביר למה הוא מתנגד להקמתה. היום הולכת להתקבל החלטה חמורה מאוד באו"ם של הכרה באש"ף כמדינה שאינה חברה. להחלטה יש השלכות מעשיות חמורות. קציני צה"ל יהיו חשופים לראשונה לתביעות פליליות בבית הדין הבינלאומי בהאג ועוד".
פלסטינים מדינה או''ם אובמה ליברמן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד