ב' אייר התשפ"ד
10.05.2024

רוב עצום באו"ם הכיר במדינה פלסטינית • ישראל: "הוכח שאבו-מאזן אויב"

הישות הפלסטינית זכתה בעצרת האו"ם למעמד מדינה משקיפה, ברוב של 138 תומכים מול 9 מתנגדים ו-41 נמנעים • ארה"ב התנגדה: "הדרך לשלום לא עוברת בניו יורק" • לשכת ראש הממשלה: "העולם צפה בנאום שטנה נגד ישראל", • שר החוץ אביגדור ליברמן: "הוכח שמדובר באויב"

אבו מאזן. צילום: פלאש 90
אבו מאזן. צילום: פלאש 90



מדינה חדשה הצטרפה אמש (ה) לשורות האו"ם: מדינת פלסטין.

ברוב עצום של 138 תומכים, לעומת 9 מתנגדים בלבד ו-41 נמנעים, הצביעו המדינות החברות בעד הפיכת הרשות הפלסטנית לבעלת מעמד של מדינה עם זכות להחזיק משקיף באו"ם, אך עדיין לא חברה.

אבו מאזן דאג קודם ההצבעה לספק נאום שיטנה התקפי: "הפלסטינים מתאוששים מהנכבה של 48, הם רוצים להחזיר את הנוכחות שנלקחה להם, אותה מציאות בה גורשנו מאדמותינו, מאות אלפי פלסטינים סולקו מבתיהם - ומאז הם חיים רחוק מהמולדת שלהם. הם נזרקו ממקום פורח למחנה פליטים, באחד מהמהלכים הנוראיים ביותר של טיהור אתני בהיסטוריה המודרנית", האשים.

ברמיזה עבה לטיעונים הישראליים לפיהם הוא מתקשה לשלוט בגדה, שלא לדבר על עזה הנתונה בידי חמאס, הגיב: "ארגון אש"ף לכל אורך התקופה הזאת היה הנציג היחיד של העם הפלסטיני. הגוף שבעצם המשיך את המהפכה ואת המאבק כדי להגיע למעמד הנוכחי".

עם זאת, ארה"ב ניצבה לצידה של ישראל באופן מוחץ, מזכירת המדינה הילרי קלינטון, הסבירה את העמדה האמריקאית: "הדרך לפתרון של שתי מדינות - שיגשים את שאיפות העם הפלסטיני - עוברת בירושלים וברמאללה, ולא בניו יורק. אנחנו מתנגדים לניסיון הפלסטיני לשדרג את מעמדם באו"ם שלא במסגרת משא ומתן".

המדינות שתמכו בעמדה הישראלית והתנגדו להכרזה: ארה"ב, קנדה, צ'כיה, פנמה, מיקרונזיה, איי מרשל, פלאו ונאורו.

ההיסטוריה תשפוט

"ההיסטוריה תשפוט", אמר ראש הממשלה בנימין נתניהו, בתגובה לקבלת הרשות הפלסטינית למדינה משקיפה באו"ם.

בתגובה לנאום אבו מאזן נמסר מלשכת ראש הממשלה כי "העולם צפה בנאום שטנה נוטף ארס, ומלא בתעמולה שקרית נגד צה"ל ואזרחי ישראל. כך לא מדבר אדם שרוצה שלום".

זמן קצר לאחר שנשא שגריר ישראל באו"ם, רון פרושאור את נאומו, שוחח עמו ראש הממשלה בנימין נתניהו וציין לשבח את נאומו. ״אני גאה בך. ייצגת את האמת של מדינת ישראל. זה היה נאום של עובדות מול נאומו נוטף הארס של אבו מאזן״.

מיד עם קבלת ההחלטה אמר ראש הממשלה, בנימין נתניהו, כי "9 מדינות התייצבו לצד האמת ולצד השלום. ההיסטוריה תשפוט אותן לכף זכות והן ראויות לכל שבח".

שר החוץ, אביגדור ליברמן, הנמצא בימים אלו בניו יורק אך בחר שלא להגיע אל העצרת, אמר כי "נאומו של אבו-מאזן הוכיח שוב, למי שעוד היה צריך הוכחה, כי מדובר באויב שאין לו שום רצון או כוונה לשלום. נאום השטנה שלו היה ההסבר הטוב ביותר מדוע כל עוד אבו-מאזן עומד בראש העם הפלסטיני, לא רק שהוא לא יביא לבני עמו שום התקדמות, אלא הוא ימשיך להשתמש בהם לצרכיו האישיים, לגרום להם סבל וירחיק כל הסדר של שלום".

בימין גינו כמובן את ההחלטה.

יו"ר הכנסת, ראובן רובי ריבלין, אמר כי, "צעדיו של אבו מאזן וההיענות הבינלאומית לדרישותיו יובילו בהכרח להידרדרות מדינית קשה.

"מנופי הלחץ הללו לא יועילו דבר משום שאינם יכולים להחליף את ההכרח לדבר אתנו ולהכיר בנו כבני שיח בזכותנו על הארץ. הצהרת העצרת הכללית היא חסרת תוצאות משפטיות. היא נועדה ליצור פרובוקציות ואיננה מקדמת את היחסים בין הצדדים. מי שהתעלם מקיומנו אז וקיבל החלטה חד צדדית בכ"ט בנובמבר 47' חוזר היום על אותה טעות בהחלטה חד צדדית בכ"ט בנובמבר 2012. תהיה זו טעות על טעות שלא תביא לחיזוק היחסים בינינו".

משה פייגלין, אמר כי "הבעיה אינה באו"ם. הבעיה היא כאן בתוכנו. יש לבטל לאלתר את הסכמי אוסלו. לשוב ולהוכיח את נאמנותנו המלאה לכל מרחבי הארץ ובראש וראשונה להשיב את הריבונות המלאה והבלעדית של מדינת ישראל על הר הבית".

יו"ר 'עוצמה לישראל', ח"כ אריה אלדד אמר כי "רבין אמר שמדינה פלסטינית יכולה לקום רק על חורבותיה של מדינת ישראל. ח"כ מיכאל בן ארי ואני באנו היום בצעד סמלי לשרוף את דגל פלסטין, את דגל אש"ף, ולהודיע לעולם: לא תקום מדינה פלסטינית בארץ ישראל!"

מי שבירכה על אישורה של המדינה הפלשתינית כמשקיפה היא יו"ר מרץ זהבה גלאון שאמרה: "עתה, משהוקמה המדינה הפלסטינית, הגיע הזמן להקים את הפרטנר הישראלי. זוהי ההזדמנות שלנו לנהל את המשא ומתן עם הפלסטינים על ידי מדינאות ושגרירים שיביאו לקץ הסכסוך, ולא על ידי גנרלים ורובים, שרק מנציחים את אותו".
או''ם מדינה הצבעה רוב ארה''ב

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד