י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024

חדש מן התורה: פסקים מקלים בייחוד וכשרות

ארגון הרבנים והרבניות 'בית הלל' עם פסקים מחוללי סערה: מותר לשומר כשרות לאכול - בהגבלות מסוימות - אצל מי שאינו שומר, גבר ואשה יכולים להסתגר בחדר במקום עבודתם

חדש מן התורה: פסקים מקלים בייחוד וכשרות

אדם ששומר כשרות יכול לאכול אצל אדם שאינו שומר כשרות, גבר ואישה יכולים לשהות לבדם בחדר מסוים במקום העבודה לצרכי עבודה ואף לסגור את הדלת. כך, בניגוד להלכה היהודית המוכרת, פוסקים בארגון 'בית-הלל', המונה למעלה מ-150 רבנים ו'רבניות' מהציבור הדתי לאומי.

הארגון יוצא בימים אלו עם חוברת ראשונה שתופץ באלפי עותקים, ותעסוק בפסקי בית המדרש ההלכתי של בית הלל, כמו הנושאים שהוזכרו לעיל.

לפי רבני ורבניות הארגון, שומר כשרות יכול לאכול אצל אדם שאינו שומר כשרות, "מכיוון שאנו מחויבים להקפיד בהלכות כשרות", נכתב בדברי ההסבר. "אין מקום לכאורה לאכול אצל אדם שאיננו שומר כשרות. אולם אנו מאמינים שהתורה המצווה עלינו להקפיד בהלכות כשרות מצווה עלינו גם לקדש שם שמים באופן הנהגתנו עם שכנינו וידידינו. משום כך אנו מצווים לשמור על אחדות עם ישראל".

עם זאת, הקביעה ההלכתית התמוהה מסוייגת בשורה של תקנות עליהן יש להקפיד, בין היתר, יש לחמם את האוכל בתבניות אלומיניום מכוסות היטב בנייר כסף בתוך תנור, או בכלי פלסטיק חד-פעמיים אטומים בתוך מיקרוגל. "אם אין אפשרות כזו, ניתן להקל לחמם את האוכל בתנור או במיקרוגל בכלי זכוכית, לאחר שמבררים שלא השתמשו בהם 24 שעות".

"בדיעבד, אם המאכלים חוממו בטעות בתנור, במיקרוגל או ב'טוסטר-אובן' שאינם כשרים: אם החימום היה בתבניות חד-פעמיות או בכלי זכוכית שאינם בני יומם אף ללא כיסוי - ניתן לאכלם, ובתנאי שברור שהמכשירים הללו היו נקיים משאריות מאכל או שומן".

עוד יש להקפיד שהאוכל יוגש בכלים חד פעמיים. ניתן להקל לאכול בסכו"ם ממתכת אוכל שאינו חם פחות מ-45 מעלות. אם אין צלחות חד פעמיות ניתן להקל לאכול בצלחות רגילות ובתנאי שהאוכל שמוגש בצלחת אינו חם.

באשר ליחסי גברים ונשים במקומות עבודה, "מותר ומנומס לשאול בשלום עמיתים לעבודה, בין איש ובין אישה. שיחה סתמית בין איש לאישה, מותרת גם אם אינה עוסקת באופן ישיר בצרכי עבודה. עם זאת, אין להיכנס לשיחות אישיות מעמיקות שיש בהן מימד אינטימי".

עוד על פי קביעת רבני ורבניות הארגון, "אין איסור באכילה משותפת במסגרת העבודה. עם זאת, יש להקפיד על שיח ראוי שאין בו קלות דעת". בנוסף, "מותר וראוי להציע הסעה למקום העבודה או חזור ממנו ואין איסור גם כאשר הנוסע/ת יושבים במושב הקדמי".

"במהלך שעות העבודה בהן יש עובדים נוספים במשרד, מותר לאיש ואישה לשהות לבדם בחדר מסוים
לצרכי עבודה, וכן מותר לסגור את דלת אך לא לנעול אותה, וראוי ללמד את העובדים במשרד שאין כל מניעה להיכנס גם ללא דפיקה על הדלת לבקשת אישור".
אוכל כשרות ארגון בית הלל ייחוד היתר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד