כ"ה ניסן התשפ"ד
03.05.2024

מסלול חדש לחרדים: 'שירות אזרחי משמר'

המודל החדש, שנועד לשמר יחסי האמון עם החרדים, יאפשר קליטה של כ-1,300 תלמידי ישיבות, שיהיו מחויבים לאחד משני מסלולים: 40 שעות שבועיות לשנה או 20 שעות למשך שנתיים

נרשמים לשירות אזרחי. צילום: ארכיון
נרשמים לשירות אזרחי. צילום: ארכיון

תחת הכותרת 'שירות לאומי משמר', צפויה הממשלה לאשר היום (א') בישיבתה השבועית תכנית גיוס של כ-1,300 תלמידי ישיבות ואברכי כולל לשירות לאומי-אזרחי - והכרה בו כתחליף לשירות צבאי. זאת למרות פקיעת 'חוק טל' ב-1 באוגוסט.

על פי הצעת משרד הביטחון ומשרד המדע והטכנולוגיה, מנהלת השירות האזרחי תוכל לחדש את הגיוס, "על מנת לשמר את יחסי האמון עם הציבור החרדי ולמנוע מחסור במתנדבים", שכן, מאז פקיעת חוק טל, בוטל גם ההסדר שאיפשר לתלמידי ישיבות וכוללים להשתלב בשירות האזרחי, אם שירותם נדחה לתקופה של 4 שנים וגילם מעל 22.

חוק טל שבוטל קבע, כי "מיועד לשירות ביטחון ששירת שירות אזרחי במשך שנה לפחות, פטור מחובת שירות סדיר". כך קרה, שביטול החוק גרם גם לכך שלמינהלת השירות האזרחי אין יותר סמכות לקלוט משרתים חדשים.

בחודשים האחרונים הפעיל ראש מנהלת השירות האזרחי, שר שלום ג'רבי, לחץ על הממשלה, בתקווה כי יימצא פיתרון שיאפשר את המשך הגיוס.

ההצעה המוגשת לשרים היא חלק מהפיתרון, והיא מטילה על שר המדע והטכנולוגיה, הרב ד"ר דניאל הרשקוביץ, להמשיך ולנהל את השירות האזרחי, ועל שר הביטחון להנחות את אכ"א, לדחות בצו את שירות תלמידי ישיבות או אברכים בני 26 לפחות, או בני 22 שהם אבות לילד אחד לפחות, המעוניינים להתנדב לשירות האזרחי - מה שיעניק להם מטור משירות צבאי.

מודל הגיוס החדש - המכונה 'שירות אזרחי משמר' - יהיה שירות מצומצם יותר מהשירות האזרחי שהופעל לפי 'חוק טל', ובא לתת מענה לשימור הנכונות מצד חרדים לשרת בשירות אזרחי.

תוקף המודל החדש יהיה עד ה-31.8.13 - בהנחה שעד אז ייחקק חוק חלופי לחוק טל.

ההצעה להחלטה קובעת כי במתכונת זו של 'שרות אזרחי משמר' תתאפשר קליטתם של כ-1,300 חרדים, שיהיו מחויבים לאחד משני מסלולים: 40 שעות שבועיות למשך שנה או 20 שעות שבועיות למשך שנתיים.

מי שישרת ב'שירות אזרחי משמר' יקבל מענק זהה לזה שמקבל מי ששירת בשירות אזרחי רגיל, בתוספת דמי כלכלה חודשיים, בהתאם למצבו המשפחתי.
חוק טל גיוס שירות אזרחי משמר בחורי ישיבות חרדים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 6 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד