י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024

בלי פיקוח: משליכים לזבל עתיקות מהר הבית

למרות פסיקת בג"ץ, אנשי הווקף ממשיכים לחפור בהר הבית באופן הרסני וללא ליווי של חוקרים • משליכים עפר המכיל מאות ממצאים ארכיאולוגיים מימי בית המקדש למזבלה

הר הבית. צילום ארכיון
הר הבית. צילום ארכיון



כלים מכניים פעלו אתמול בהר הבית ופגעו בממצאים ארכיאולוגיים, ומשאיות פינו למזבלות ירושלים ערמות עפר, המכיל ממצאים קדומים מתקופת בית המקדש. כך חושף העיתון מעריב.

תלוליות עפר גדולות נערמות בשנים האחרונות באזור החורשה המזרחית בהר הבית, זאת עקב פסיקת בג"ץ מספטמבר 2004, שאסרה על אנשי הווקף לפנות עפר מהר הבית מבלי שתיערך בדיקה ארכיאולוגית מקדימה.

המשטרה מקפידה מאוד על איסור פינוי העפר, אך אינה מייחסת חשיבות לעבודות שנעשות בתלוליות, ושעלולות לפגוע בממצאים הטמונים בהן.

צחי דבירה, ארכיאולוג החוקר את הממצאים בהר הבית, ומנהל את מיזם סינון העפר מהר הבית לצד ד"ר גבריאל ברקאי, סיפר ל'מעריב' כי למרות פסיקת בג"ץ הוצאו אתמול על ידי אנשי הווקף מהר הבית ערמות עפר שלא נבדק, ויחד עמן הושלכו למזבלה ממצאים עתיקים. "בעפר שהושלך לנחל קדרון בעבר נתגלו עשרות אלפי ממצאים ובהם טביעות חותם מימי הבית הראשון, אריחי ריצוף צבעוניים מתקופת בית שני, מטבעות זהב עתיקות ומסמרי פרסה וראשי חץ של האבירים הטמפלרים, ששיכנו את סוסיהם באורוות שלמה".

לטענת המשטרה, פינוי העפר אתמול בוצע בתיאום עם רשות העתיקות, אולם לפי דבירה במקום לא היו פקחי רשות העתיקות, ונציג הרשויות היחיד שהיה שם, היה שוטר שהשגיח - אבל לא הבין את חשיבות העניין.

ברשות העתיקות טענו, כי החומרים שפונו היו פסולת בניין, שהצטברה אחרי שיפוצים שנערכו במתחם. לדברי דבירה, עובדי הווקף ניצלו היתר שניתן להם לפינוי פסולת בניין וגזם כדי לפנות גם את העפר שנאסר לפנותו, ללא בדיקה ארכיאולוגית.
הר הבית ממצאים ארכיאולוגיים הווקף משטרה רשות העתיקות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד