כ"ה ניסן התשפ"ד
03.05.2024

סאטמר נגד סאטמר: לבד"צ יש תירוצים

אחרי המתקפה של האדמו"ר מסאטמר כי האיטליזים של קהילת אחיו המהרי"י מסאטמר "מאכילים טריפות" - פרסם מזכיר הבד"ץ הבהרה: "ההכשר שלנו רק מתהליך המליחה"

תרנגולת במאה שערים. צילום אילוסטרציה: יעקב נחומי
תרנגולת במאה שערים. צילום אילוסטרציה: יעקב נחומי



החץ ששיגר האדמו"ר מסאטמר בנר שישי של חנוכה, וכוון בעיקר כלפי קהילתו של אחיו המהרי"י מסאטמר - הכניס את הקהילה שמרכזה בשכנת וילאמסבורג במבוכה, זאת לאחר שהאדמו"ר נשא דרשה בה יצא חוצץ נגד בתי המטבחיים שאינם מקפידים לבדוק כיאות את צומת הגידין ברגלי העופות.

במכתב שיצא השבוע על-ידי בית הדין של קהילת המהרי"י מסאטמר - 'קהל יטב לב דסאטמר' - בראשו עומד הראב"ד, הגאון רבי ישראל חיים מנשה פרידמן, מתייחסים הדיינים לאישומים, ומסבירים מדוע לא נפל פגם בהתנהגותם.

בראשית ההבהרה, מציין מזכיר הבד"ץ, בשם בית הדין, כי ההכשר של הראב"ד על איטליזי הקהילה הינו רק מתהליך המליחה ואילך. "היות שבדיקת צומת הגידין שייך לפני המליחה, אין אנו אחראים על זה", קובע הבד"ץ.

מכאן הוא עובר להסביר את ההלכה בנידון. "בהיתר של מיעוט שאינו מצוי, בטל בשישים והפסד מרובה וכו' ולפי פסקו של הרמ"א שאסור לבדוק כלל, לכן בחזקתן הראשונה עומדים (העופות) והכל כשר וישר".

המזכיר גם מתייחס לביקורת שנמתחה על הקהילה וקובע, כי נהפוך הוא - וכי מי שמשנה ממה שהיה נהוג, 'ידו על התחתונה'. "חדש אסור מן התורה. סדר הכשרות של הבשר הוא בעינא פקיחא וכמו שנהגו בשנים קדמוניות בימי מרן רבינו הקדוש (ה'דברי יואל') מייסד קהילתנו. ואסור לעשות שום שינוי אף להחמיר וכל המשנה, ידו על התחתונה".

בשולי המכתב, מביע המזכיר את תקוותו, כי כוחותיו של הראב"ד ישובו אליו והוא יוכל לשוב ולפקוד את בית המטבחיים, בו נמצאים כיום רבנים ומשגיחים מטעם הקהילה, כדי לעקוב אחר המתרחש בה.

האדמו"ר מסאטמר קבע בדרשה שנשא, כי "אחינו בני ישראל, יהודים משלנו, אוכלים טריפות, טריפה דאורייתא. בכל תפוצות עם ישראל כבר נוהגים בכל גופי הכשרויות לבדוק העופות בצומת הגידין. בארץ הקודש, וגם בכל המקומות באירופה, פשט העניין לכל שכבות הציבור, ורק כאן באמריקה יש מעלימים עיניהם ומקילים ראש. חוסו על נפשותיכם ונפשות צאצאיכם. הדבר הוא בגדר לא יימלט.

"השבוע שוב ביקרתי בבית השחיטה, ובעיני ראיתי: למעלה מ-18 אחוז מהעופות מתגלים כטריפה בבדיקה בצומת הגידין. זהו כמעט אחד מחמישה עופות, וכל עוף שכזה נאכל על-ידי חמישה או שישה בני אדם, ומתבשל בכלים שבהם יתבשלו ומהם יאכלו יהודים לרוב - והעוף טרף מדאורייתא, הכלים טריפה, ומה שיתבשל בהם לאחר מכן גם הוא טריפה".
סאטמר צומת הגידין טריפה משחטה כשרות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 23 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד