י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024

פצצת אנרגיה צהובה • הכל על הבננה

מדוע מכונה הבננה פרי גן עדן? אילו תכונות סגוליות יש לה? במה היא מועילה לבריאות ולמה אסור לאכול יותר מדי בננות? • הרבה שאלות? ד"ר יעל טוקצ'ינסקי עם תשובות

בננות. צילום: אילוסטרציה
בננות. צילום: אילוסטרציה



הבננות שייכות למשפחה מוסה (musa). המשפחה קיבלה את שמה על שם רופא רומאי אנטיניוס מוסה (Antonius Musa), רופאו האישי של הקיסר הרומאי אוקטוויאנוס אוגוסטוס קיסר (Gaius Iulius Caesar Augustus ) בין השנים 63-14 לפנה"ס מוסה השקיע רבות בגידול בננות ופירסום אודות הסגולות הרפואיות שלהם. חוקרים חושבים שמולדתה של הבננה היא דרום אסיה, אך כבר בימי קדם הבננה התפשטה בכל העולם והגיעה לאמריקה הרבה לפני קולומבוס. משערים שלראשונה התחילו לגדל בננה כצמח תרבותי במצרים העתיקה. שם גידלו יותר מ-400 סוגים שונים של בננות, רובם כבר לא מוכרים היום. בעיר הבירה של מצריים העליונה (Thebes) גם היום ניתן לראות ציורי קיר שמסבירים מהי הדרך הנכונה לגדל בננות.

היום בננות גדלות בכל המקומות בעולם בהם יש אקלים שמתאים לגידולן. המדינה שמגדלת הכי הרבה בננות בעולם היא הודו. ההודים קוראים לבננות "פרי גן עדן". מתוך 80 סוגים של בננות היום מגדלים רק 8.

מי שראה פעם איך גדלות בננות עשוי לחשוב שמדובר בעצים. למעשה, בננות הן עשבים דו-שנתיים שמצמיחים פרחים, ובמקום הפרחים הללו מתפתחים אחר-כך בננות – 250-300 על כל צמח. בננות נאכלות כפי שהן וכן מהוות חומר גלם למאכלים שונים: עוגות, סופלה, יין, חומץ, מרמלדה, גלידה, סוכריות וכו'. מטגנים אותם, אופים אותם, מכינים בגריל, מוסיפים לבצק, לבשר ולחביתות. באפריקה מוסיפים בננות פשוט לכל מאכל ללא יוצא מן הכלל. ובמדינות האפריקאיות אוגנדה ובורגונדה רוב הבננות משמשים לעשיית בירת בננות. ובאי אירימוטו ביפן בננות משמשות חומר גלם ל... תעשיית טקסטיל. היפנים מאמינים שבד עשוי מבננות מסוגל לרפא את הגוף והנפש של האדם. הודים עושים מבננות שמפניה. יפנים – צבע אדום (כן, כן – אדום. למרות שבננות אינן אדומות...). מחקר יפאני הוכיח שלצבע זה יש יכולות אנטיביוטיות ואנשים שלובשים בגדים צבועים בצבע זה באמת מתרפאים ממחלות זיהומיות מהר יותר.

ברפואות המזרח קליפת בננות מהווה חומר גלם לתרופות רבות. בננות הינן אוצר של חומרים חיוניים לגוף: חומרים פקטינים, קטכולאמינים, עמילן, ויטמיני A, 1B, 2B, 12B, 6B, PP, 9C,B, E, חומצות אורגיות, מנגן, מגנזיום, נחושת, ברזל, סידן, זרחן, נתרן, סלניום, אבץ, קליום, חלבונים בהשוואה לתפוח, לצורך הדוגמא, בננה מכילה פי 4 עד פי 5 יותר חלבון, ויטמינים ומינרלים.

הבננה מכילה סרוטונין ("הורמון האושר" - הנוירוטרנסמיטר שפועל במע' העצבים, משפר את מצב הרוח, מקל על תחושת כאב, מפחית תחושת רעב ומשפר איכות השינה). בנוסף, היא גם מכילה כמות גדולה של טריפטופאן (חומצת אמינו, שהיא חומר גלם לסרוטונין. בננות מכילות 17-19 מ"ג של טריפטופאן על כל 100 גר' פרי ללא קליפה! ). אולי זוהי סיבה לכך שבארצות מסוימות בננות נקראות "פרי האושר". בכל אופן, בזכות חומרים אלו הבננה היא בעצם תרופה אנטי-דכאונית חסרת תופעות לוואי.

ביפן מכירות הבננות קפצו משמעותית לאחר פרסום כמה מחקרים שגילו את יכולתן של בננות לשפר את הראיה, למנוע דמנציה, דגנרציה מקולרית של העין והתפתחות של מחלות סרטניות. מחקר שפורסם ב-«International Journal of Cancer» מגלה שאכילת 4-6 בננות בשבוע מקטינה את הסיכוי לחלות בסרטן הכליות פי שתיים. הכמות הגבוהה של ברזל בבננות (1.5 מ"ג לכל 100 גר' ללא קליפה) עושה אותן מועילות באנמיות תלויות ברזל.

בנוסף, הבננות עשירות בכל ויטמיני B, האחראים על מערכת העצבים, העור והשיער. הוא עשיר במיוחד ב-6B: בננה אחת מכילה שליש מהכמות היומית של הויטמין! ויטמין 6B הכרחי לפעילות מערכת העצבים, למצב נפשי-רגשי מאוזן ושינה תקינה.

סוכרים (פחמימות). סוכרים הכרחיים לחיי האדם, הם מהווים מקור אנרגיה לגוף, מזון למוח ולכליות, וכן לזרע גברי. ללא סוכרים אין חיים. בננה מכילה כמות מאוזנת של עמילן (1%!) ופרוקטוז. זה גורם לספיגה איטית של הבננה, הרגשת שובע חסרת פרופורציות ביחס לכמות קלורית הנמוכה שלה ולמצב מאוזן של סוכר בדם, ללא קפיצות ברמת הסוכר. זהו גורם חשוב ביותר, המאפשר אכילת בננות לאנשים סוכרתיים, שמאד מוגבלים בצריכת פחמימות. לאנשים אלה בננות זה פשוט פרי חסר תחליף.

בננות מתעכלות בקלות ומשפיעות בצורה חיובית ביותר על המאזן האנרגטי של הגוף. לכן הן מומלצות לאנשים לאחר ניתוח, לספורטאים לפני ואחרי פעילות גופנית, לנשים אחרי הלידה ולאנשים שעוברים טיפולים כימו/רדיו-תרפיים. בננות גם מהוות חטיף מוצלח לאנשים שלא מחזיקים מעמד בין ארוחה לארוחה וחייבים "לחטוף" משהו, לאנשים שלא הספיקו לאכול ארוחת בוקר לפני שיצאו לעבודה או שלא הספיקו להכין לעצמם ארוחה לעבודה או למקום הלימודים. זה הרבה יותר בריא ומזין מעוגייה, וופל או סוכרייה...

בזכות הכמות הגדולה של סיבים תזונתיים שנמצאים בבננות, הן מועילות מאד בכל המחלות של מערכת העיכול. הם מטיבים במיוחד עם אנשים הסובלים מכיבים או מצב טרום-כיבי, מאחר שלבננות יש אפקט של שיקום רירית הקיבה. אנשים רבים הסובלים מכיבים בקיבה ו/או תריסריון דיווחו על שיכוך הכאב לאחר אכילת בננות ושיפור מצבם לאחר שילוב בננות בתפריט על בסיס קבוע. בננות עוזרות באיחוי כיבים ובמניעת הופעה של כיבים נוספים בתריסריון ובקיבה. בננה היא אחד הדברים הבודדים שמותר לאכול לאנשים במצב אקוטי של קוליטיס/אנטריטיס מכל סוג שהוא. בננות גם מהוות חלק בלתי נפרד מדיאטה למחלות זיהומיות במערכת העיכול ולאחר שלשולים מכל סיבה. בננות עוזרות גם במחלות מערכת השתן, שחפת, כוויות ובמחלת גאוט. לפי מחקר שנעשה לא מזמן בסינגפור, בננות גם עוזרות להתגבר על מצבי מתח וכן משפרות את כוח הגברא ופוריות הגבר. בנוסף, מאחר שהן סופגות ומוציאות מהגוף נוזל מיותר, בננות מומלצות לאנשים שסובלים מבצקות שלא מסיבת התייבשות.

בננות מומלצות גם לאנשים שנגמלים מעישון. ויטמיני 12B ו-6B שבבננות עוזרים לגוף להתאזן בתהליך הגמילה ולאחריו. בננות מכילות ויטמין C המחזק את מערכת החיסון והידוע אנטיאוקסידנט. אנטיאוקסידנט אחר הנמצא בבננות הוא קרוטין, השומר על גופינו מפני מחלות לב, סרטן ושומר על בריאות העיניים והעור. ויטמין E, אנטיאוקסידנט נוסף, שומר על פוריות האדם, על בריאות העור, מאריך את חיי התאים ומטיב עם מצב הרוח. למרות שבננות מהוות ממש מאגר של אנטיאוקסידנטים, מותר לאנשים שצורכים תרופות מדללי דם לאכול אותן.

בנות מכילות הרבה קליום – מינרל חשוב במיוחד לפעילות של שרירים, לב, כבד ומוח, לבריאות העצמות והשיניים וכן למשק המים והאלקטרוליטים. לכן בננות מפיגות תחושות של עייפות, חולשה וכאבי שרירים, מאזנות את לחץ הדם, מסירות שקיות מתחת לעיניים, מחזקות את שריר הלב. אכילת בננות מומלצת לאנשים שעורם מתקלף, שסובלים מהתכווצויות של שרירי הרגליים בלילה, לאנשים שמעוניינים לגדל שיער, לאזן את רמות הכולסטרול בדם, לחזק את המערכת החיסונית, לשפר את איכות השינה או להגדיל את מסת השריר בגוף. בננות מומלצות גם לבעלי תסמינים של עייפות, עצבנות או נטיות דכאוניות.

האפדרין הנמצא בבננות משפר את יכולות האדם. לכן בננות מומלצות גם לאנשים שרוצים להיות יותר פעילים מבחינה פיזית ולאנשים שרוצים לגלות יכולות קוגניטיביות יותר גבוהות. מחקר נורבגי גילה שאכילת בננות על בסיס יום-יומי יכולה למנוע התפתחות לחץ דם גבוה. בננות מיטיבות גם עם אנשים שסובלים מצרבת, ממחלות כבד, כליות, כיס מרה ודרכי מרה. אכילה יום-יומית של בננות גורמת לשמירה על מצב רוח חיובי יציב. לכן בננות מומלצות לאנשים בעלי מצבי רוח משתנים.

אכילת בננות מומלצת גם לפני ואחרי פעילות גופנית מאומצת. בננות משקיטות מאד את הרעב ועם זאת בננות ללא קליפות מכילות רק 65- 90 קלוריות ל-100 גר'. לכן, טוב לשלב בננות בתפריט לאנשים שרוצים לרזות או לשמור על משקל הקיים. בננות לא מכילות אלרגנים. זו תכונה חשובה מאד בזמנינו, כשכמות הולכת וגדלה של אנשים סובלת מאלרגיות שונות. זה גם הופך את הבננות לפרי הראשון שמוסיפים לתינוק מעבר להנקה.

למי אסור או לא מומלץ לאכול בננות? לאנשים עם קרישיות דם גבוהה מכל סיבה שהיא. לאחר אוטם שריר הלב, שבץ, טרומבופלביטיס. מומלץ להגביל את צריכת הבננות לאנשים חולי סכרת, בעלי עודף משקל ולאנשים הסובלים מטחורים. כמו כן לא מומלץ לאכול בננות לפני השינה, כי בלילה הם עלולים לגרום לתהליכי תסיסה במעיים. לא מומלץ לאכול בננות יחד עם כרוב כבוש ולא יחד עם חלב ו/או מוצריו (הערה מיותרת, בעצם, כי חלב ומוצריו לא מומלצים בכל מקרה...). לא מומלץ לאכול בננות לא בשלות: מערכת העיכול שלנו לא ערוכה לעיכולן והן יכולות לגרום לנפיחות בבטן, גזים ואף לכאבי בטן.

שימוש בבננות בקוסמטיקה

הבננות מטיבות עם כל סוגי העור ולכן יש להם שימוש נרחב בקוסמטיקה. לפניכן מספר דוגמאות לכך. להלבנת העור, נגד ברק שומני של העור ולהקטנת הנקנוביות. למעוך בננה בינונית אחת, להוסיף כפית מיץ לימון סחוט טרי ולערבב היטב. לשים בזהירות על הפנים לכ-20 דקות. לאחר מכן לשטוף את הפנים במים פושרים. מסכת הזנה לשיפור צבע העור, להזנת העור בויטמינים חיוניים וליישור קמטים קטנים. למעוך בננה בינונית, להוסיף כף דבש ושתי כפות שמנת מתוקה. להקציף את התערובת ולשים על עור הפנים לכ-20 דקות. ניתן להוריד עם טישיו רגיל.

לשיער פגום מחומרים כימיים (צבע וכדו'). להכניס לקערה של בלנדר בננה בינונית אחת, 2 כפיות נבטי חיטה וכף דבש. לערבב הכול בבלנדר. את התערובת המתקבלת יש לשים על השיער מיד לאחר החפיפה. יש להשאיר את התערובת לכ-20 דקות ולשטוף במים פושרים. כמובן, לאחר פגיעה כימית שום דבר לא ישקם את השיער ולא יחזיר אותו לקדמותו, אך התערובת המדוברת תחזיר חלק מהברק והלחות האבודים. מתאים גם לשיער יבש במיוחד שלא נפגע פגיעות כימיות. להכנת המסכות מומלץ לבחור בבננות עם בשלות יתר, כאלה שכבר נהיו חומות אך טרם נרקבו. לאכילה, לעומת זאת, מומלץ לבחור בננות עם קליפה צהובה שעליה התחילו להופיע כתמים חומים – סימן לבשלות הבננות. בננות עם סימני עובש או בנות שצד אחד שלהם כהה והשני בהיר – מומלץ לא לקנות.

"תרופות סבתא" מבננות

- לטיפול בשיעול. למעוך 2 בננות בשלות, להוסיף 200 מ"ל מים חמים, להוסיף קצת דבש ולערבב. לשתות כל שעתיים.

- באיטליה זמרים אוכלים בננות כדי לשפר את היכולות של מיתרי הקול ולטפל בדלקת גרון.

- באפריקה משתמשים בקליפת בננות לטיפול נגד תולעי מעיים. לשם כך אוספים קליפות ירוקות של בננות ומייבשים אותם בצל. לאחר הייבוש טוחנים את הקליפות מאחסנים בכלי סגור. לצורך הטיפול לוקחים חצי כפית מהאבקה 5 פעמים ביום על קיבה ריקה. לא ידוע על שום סיבוכים לשיטה זו.

- לטיפול בגירוד ובבצקת במקום עקיצה של יתוש - לשפשף את המקום בצידה הפנימי של קליפת בננה.

- פרחי בננות משמשים לטיפול בסכרת, מחלות בדרכי הנשימה ומערכת העיכול, לעצירת דימומים ולטיפול במחלת הנפילה.

- לעיניים עייפות ומודלקות – לשים קליפת בננות על העיניים כשהצד הפנימי של הקליפה מופנה לעין.

- לטיפול בכוויות מדרגה I-II – לשים קליפה של בננה טריה עם הצד הפנימי של הקליפה על מקום הכוויה

- לטיפול בכיב קיבה ו/או כיב תריסריון. כל בוקר לאכול על קיבה ריקה פירה מבננה אחת גדולה. יש לאכול באיטיות בעזררת כפית קפה.

- במחלות כליות וכיס מרה, כמשתן או להוצאת מיצי מרה. לאכול 30 דקות אחרי כל ארוחה (לפחות 3 פעמים ביום) בננה בינונית אחת לא בשלה דיה (קצת ירקרקה)

עד כאן כמה מילים אודות פרי טעים ובריא הנמצא בהישג ידו של כל אחד. מומלץ בחום.


ד"ר יעל טוקצ'ינסקי, קליניקה לאבחון וטיפול בשיטות טבעיות בעיות פוריות ובעיות חוסר איזון הורמונלי. מחברת הספר "בריאות האישה ברפואה המשלימה". טל': 054-8450103

קישורים:
אתר
בננה בננות פירות פרי בריאות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד