כ"ה ניסן התשפ"ד
03.05.2024

13 שנים אחרי שעזב: דרעי חזר עם שרי רוט לכנסת

ב-1999 עזב אריה דרעי את הכנסת - ולא שב • השבוע, כשהוא מלווה בשרי רוט, שב למשכן - והתיישב לראיון • על הרב משה ויהודית יוסף, הגר"ע, הגראי"ל, ויהדות התורה • צפו

13 שנים אחרי שעזב: דרעי חזר עם שרי רוט לכנסת
עוזי ברק



לפני 13 שנה, באחד מימי 1999, יצא אריה דרעי, יו"ר ש"ס רב-ההשפעה דאז, מפתח בניין הכנסת - ולא שב עוד.

את יום שני השבוע החל אריה דרעי בשעה 5 לפנות בוקר, עת פקח את עיניו והחל את סדר יומו הצפוף. עוזריו, כמעט מחוסרי נשימה, מתקשים להדביק את הקצב. הוא רץ מראיון לראיון, מאולפן לאולפן, מכלי תקשורת אחד לאחר. מנסה להחזיק ראש ולשמור על מסרים אחידים.

זה בהחלט לא קל, אבל הוא נחוש לעשות הכול כדי להגיע אל היעד - אל מספר מנדטים גדול ככל האפשר. רגע לפני שהוא נוחת בפתח בניין הכנסת ברכבו השחור, נראה היה כי אפילו שומרי הביטחון מחסירים פעימה. גם הם, כמו כולנו, יודעים כי הרגע הזה, בו שב אריה אל הבניין הזה הוא רגע היסטורי של ממש.

ביום חמישי, יום ההולדת של אלי ישי, חייך אליו דרעי וסיפר כי ההפתעה הטובה ביותר אותה הביא עמו הערב היא... חזרתו לתנועה. ספק אם זו המתנה לה ציפה ישי.

צפו • צילום: עוזי ברק


ביום שני הוא פסע את פסיעותיו הראשונות בבניין הכנסת, מגשים הלכה למעשה את חזרתו להנהגת ש"ס. כבעל זכויות חכ"ל (חבר כנסת לשעבר) שעט רכבו היישר אל כניסת האח"מים - השער דרכו נכנסים נבחרי הציבור.

למרות השעות הרבות אותן עשה מאז שעות הבוקר המוקדמות, יצא אריה מרכבו כשהוא שופע חיוכים וערני לגמרי.

• מתרגש? שאלתי אותו.

"לא", השיב בחיוך, והמשיך לפסוע פנימה כמי שוותיק ורגיל במבוכי הבית הזה.

רק כשעברנו מהאגף הישן לחדש יותר, בקו התפר הסמוך למזנון הבשרי, נראה היה כמי שלא ממש מכיר את המקום. אחרי הכול, מדובר באגף חדש לגמרי שנבנה בשנים בהן לא היה כאן. עד מהרה הוא יכיר את חדרי הוועדות השונות, חדרים מפוארים ומרווחים, שונים לגמרי מאלו שהיו בתקופתו כאן.

"לחזור לכנסת לא היה החלום שלי"

אז כעת הוא כאן, פוסע במסדרונות בהן נרקמים הדילים וגם התככים, ואין ספק שיביא עמו משב רוח רענן לפוליטיקה הנרקמת בחדרי חדרים. אני, במקום נתניהו, הייתי מתחילה לדאוג. מי יודע אם תחת אפו של אריה היה מצליח להעביר מהלכים סודיים מהם הופתעו גם עיתונאים.

הוא מתרווח על הכורסאות באולם הכניסה, ומדבר על הנושאים הרגישים ביותר.

• חזרת לכאן אחרי 13 שנה. אל תגיד שלא התרגשת...

"אני יכול להגיד לך את האמת...שלא".

• זה לא חלום חיים שהתגשם?

"לא, החלום שלי היה אחר לגמרי... וחבל שלא התגשם. החלום שלי היה להיות ראש ישיבת כנסת ישראל, חברון לספרדים..."

• וחלום מספר 2 שלך היה, בינינו, להיות יו"ר תנועת ש"ס ובלי שידדו איתך עוד שניים.

"לא, אין לי שום בעיה עם זה... אבל לחזור לכנסת לא היה החלום שלי. אני גם לא הייתי ח"כ מאוד חרוץ, לא הייתי פעיל בוועדות".

• טוב, בשביל מה יש לך את ניסים זאב בתנועה...

"נכון, הוא באמת חבר-כנסת מאוד חרוץ, אין מה להגיד... ואני מעריך אותו על כך".

פסיעות ראשונות בבניין הכנסתצילום: פסיעות ראשונות בבניין הכנסת
פסיעות ראשונות בבניין הכנסת

"בדברים הקלים הוא לא יכול להבין, לדעת ולהכריע?!"

אני מדלגת על השאלות השגרתיות אותן כולם שואלים (נתניהו, החברות עם איווט, השכבות החלשות וכו') - ועוברת אל קטעים אישיים יותר.

היית בביתו של הגר"ע יוסף מאז שהרב דוד יוסף, בנו, היה בחור צעיר. בן 16-17, משהו כזה. יחד למדתם בישיבת חברון. היה זה עוד בתקופה בה חיה הרבנית מרגלית זיכרונה לברכה, אני אומרת לו, והוא מצטרף לדברים: "הרב משה יוסף היה אז ילד כבן 9 שנים...לימדתי אותו שיעורים פרטיים שלוש פעמים בשבוע, במשך ארבע או חמש שנים..."

• ודווקא משום כך אתה אולי תוכל להסביר לאנשים מה זה לנהל בית של כזה רב, של כזה מנהיג. אנשים שבים ושואלים את השאלה המצחיקה של 'יהודית מתערבת?' חובטים בה שוב ושוב. אתה, כמי שמכיר, אולי תוכל קצת להסביר...

"אני אומר שמי שחלילה וחס אומר שכביכול חלילה מרן 'לא כל-כך בעניינים, מתערבים לו, הוא לא יודע... הוא לא מחליט', אז, אני לא רוצה לומר דברים קשים מאוד...

"אבל תראו: במה הרב עסוק עכשיו? הוא כותב עכשיו את הספר חזון עובדיה על הלכות תרומות ומעשרות, שזה אחד מהנושאים היותר קשים, ובפרט שהוא לא כתב על זה הרבה זמן... אז זה הכול נושאים חדשים, שעכשיו הוא לומד אותם. אנחנו הרי יודעים מה יקרה כשהספר הזה יצא-לאור, עוד חודש-חודשיים בעזרת ה', כל מי שתהיה לו בעיה בנושא תרומות ומעשרות – אשכנזים, ספרדים, מזרחיים חילוניים – כל אלו שמדברים כביכול על זה שהרב עובדיה לא מנהיג את ש"ס, הם יפתחו את הספר ויפסקו על פיו.

"בפסקים הוא הכי טוב ומוסמך שבעולם. אז אדם שנמצא במצב כושר שיכול לפסוק הלכות בנושאים הכי קשים, בדעה צלולה, אז הדברים הקלים הללו הוא לא יכול להבין, לדעת ולהכריע?!..."

עוד מעט יכיר את חדרי הוועדותצילום: עוד מעט יכיר את חדרי הוועדות
עוד מעט יכיר את חדרי הוועדות

"הוא אומר: 'רוצים לצאת נגדי, אז למה לפגוע בהם?"

"תאמינו לי, אני נמצא שם כל שבת, ועכשיו אני נמצא שם כמה פעמים בשבוע, בכל דבר הוא מצוי. ברור שלא בכל דבר אנחנו מערבים אותו, כי כואב לנו הלב, אתה מנתק אותו מהתורה... אבל בכל דבר, בכל החלטה, הוא בדעה צלולה. הכי קל היום לבוא ולהגיד 'בית הרב'.

"מה זה 'בית הרב'? מדובר פה על זוג שהקדיש את כל חייו הפרטיים, ולא מהיום, זה כבר 15 שנה. כל זוג צעיר רוצה מרחב של פרטיות, אבל הם הפקירו את כל הבית שלהם, את הילדים, בשביל מרן, שיוכל ללמוד תורה, בעיקר, וגם להנהיג את עם ישראל.

"אז במקום להכיר להם טובה על זה, במקום להעריך אותם ולהתחשב גם בחיים שלהם, כל מי שלא יכול להטיח ברב - מטיח בהם. קודם כל אני אומר לכם, שזה גורם כאב לב אדיר לרב, ואני יודע את זה, הוא מדבר איתי על זה..."

• הוא יודע על זה?

"אני לא רוצה לפרט שיחות, אבל הוא מדבר איתי ואני רואה כמה שזה כואב לו. הוא מרגיש גם איזו שהיא אחריות על זה... הוא אומר 'רוצים לצאת נגדי, אז למה לפגוע בהם? הם שומרים אותי, הם מטפלים בי'...

"הוא מרגיש הכרת הטוב, הרב הוא מאוד איש של הכרת הטוב. זה דבר ראשון. ודבר שני, אני אומר שבסוף-בסוף זה פוגע בכבוד של הרב. כי כשאומרים לי אנשים, בני נוער למשל, ואנחנו שואלים אותם למה אתם עובדים בשביל מפלגה אחרת, הרי מרן אמר רק ש"ס... הם עונים לי: 'מרן לא קובע'! זה להוריד לילדים את הדעת תורה שלהם! זו פגיעה במהות החינוך של הדור שלנו! ולכן זה חמור ביותר".

• ולא עושים את זה רק לרב עובדיה, אומרים את זה על רבנים נוספים.

"נכון, לצערי הרב זה נכון... וזה פחות חמור? לא. אנחנו גדלנו בישיבת חברון, גדלנו על תמימות, על לשמוע לגדולי ישראל, לא עשינו אף פעם חשבונות. מי העלה בדעתו לעשות... ידענו ש'גדולי ישראל אמרו' וזה קדוש. פתאום היום, ילדים בני 15-16, מתפלפלים לי בזה... אנחנו מאבדים את כל החינוך".

היישר אל כניסת האח"מים צילום: היישר אל כניסת האח"מים
היישר אל כניסת האח"מים

"אנחנו חייבים ללכת ביחד, כגוש גדול"

אני עוברת איתו אל אחד הנושאים היותר רגישים בש"ס, הקשר של הגר"ע יוסף עם הגראי"ל שטיינמן. אין זה סוד כי יש גורמים בש"ס שמנסים לתקוע טריז בקשר היפה הזה, ואני מנסה להבין איפה עומד אריה דרעי בנושא הזה.

• מצד אחד ש"ס הולכת על הקטע העדתי, מצד שני זה לא סוד שאלי ישי הביא איתו לש"ס משב רוח רענן של קשר טוב עם הרב שטיינמן ובני ביתו. אתה עשית את זה בשעתו מול הרב שך זצ"ל, כמובן. מה אתה מתכוון לעשות הלאה, אתה הרי הולך להיות מנהיג ש"ס?

"מיד אחרי הבחירות עומדות על הפרק הכרעות מאוד גורליות. נושא גיוס בחורי הישיבות, הקיצוצים, הסטטוס-קוו, נישואין אזרחיים, ברית הזוגיות – הנושאים האלו משותפים לכל המשפחות שלנו, ספרדים כאשכנזים, ואני אעשה הכול ואעמוד על כך, כמה שאני יכול, שאנחנו הולכים למשא ומתן עם בנימין נתניהו ועם הצוות שלו כגוש אחד! אנחנו ויהדות התורה הולכים כצוות אחד, לא כשני צוותות, עד שנפתור את כל הבעיה של קווי היסוד ושל הבעיות הערכיות ונתקדם הלאה בנושא התיקים. אנחנו חייבים ללכת ביחד, כגוש גדול, ככוח אחד. אסור לנו להתפצל, אסור שיעשו לנו הפרד ומשול.

"להם יש גדולי תורה ולנו יש גדולי תורה, וביחד, תשועה ברוב יועץ. אם חלילה וחס נלך נפרדים, המפלגות החילוניות רק ייהנו לתקוע טריז בינינו ומי שיפגע זה עולם התורה והציבור שלנו. ושיתוף הפעולה הזה יימשך גם אחר כך, לכל אורך הארבע שנים. אני מתייחס אליהם כאחות".

• אתה יודע שיש חברים במפלגה שלך שמתנגדים לקשר הזה.

"אנחנו גדלנו על ברכי האשכנזים. ליהדות ספרד אז לא היו כמעט מוסדות ומי שטיפח אותנו זה האשכנזים. כשאני מדבר על האפליה אני לא מדבר חלילה נגד האשכנזים. בשביל שיהיה גשר בינינו חייבים ליישר פערים. אם חלק מהחברה למעלה וחלק למטה זה כבר לא גשר, זה מגלשה... יש אצלנו אפליה פסולה, לא יתכן שאברכים ספרדיים שלמדו במוסדות ולומדים תורה, ובסוף לא מקבלים את הילדים שלהם למוסדות הלימוד".

• זו תהיה המשימה הבאה שלך אחרי הבאת המנדטים, ונראה שזו תהיה המשימה הקשה מבין השניים...
"חד משמעי, זו המשימה שלי, ואני לא נבהל ממשימות קשות!"








 








אריה דרעי כנסת בחירות ש''ס הרב עובדיה יוסף

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 21 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד