כ"ה ניסן התשפ"ד
03.05.2024

נשים כשרות • האם נשות 'אמונה' יוכלו להיבחן ברבנות?

ארגון 'אמונה' מעביר קורס לנשים המבקשות לעבוד כמשגיחות כשרות • ברבנות טרם הכריעו: האם לתת לנשים להיבחן • הגר"ש עמאר תומך, הגר"א יוסף מתנגד

מטבח. צילום אילוסטרציה: יעקב נחומי
מטבח. צילום אילוסטרציה: יעקב נחומי

סערת הדרת הנשים שהלהיטה את הרוחות בישראל לפני כשנה - חלפה לה זה מכבר, לא לפני שהשאירה את חותמה על יחסי חרדים-חילונים. בציבור החרדי נטו להתגונן ולטעון כי אין כל הדרה כלפי הנשים במגזר זה וכי ההפרדה באוטובוסים נועדה בסך הכל לטובתן.

מעניין כיצד יגיבו אותם סנגורים מטעם עצמם לפרשה החדשה העומדת בפתח, והמאיימת לעורר שוב את הנושא ולהעלותו לכותרות.

'אמונה', ארגון הדואג לקדם את האינטרס הנשי במגזר הדתי, יצא לאחרונה ביוזמה חדשה – קורס להכשרת נשים לתפקיד משגיחות כשרות. תוכנית הלימודים מותאמת להוראות והנחיות מועצת הרבנות הראשית, ובסיום הקורס - אמור להתקיים מבחן חיצוני של הרבנות הראשית.

דא עקא, ל'בחדרי חרדים' נודע כי לפני מספר חודשים התקיימה ישיבת מועצה בנושא שם התגלו חילוקי דעות חריפים האם לאשר את הבחינה לתלמידות או לא. הרב הראשי, הרב שלמה משה עמאר, טען כי אין כל מניעה הלכתית שהנשים יעברו את הבחינה, בעוד הרב אברהם יוסף, רבה של העיר חולון, הביע את דעתו הנחרצת - לפיה הוא מתנגד לכך שנשים ישמשו בתור משגיחות כשרות.

מי שמובילה את קורס הנשים היא מרים גולדפישר, פורצת דרך בתחום נוסף – תחום הטוענות הרבניות. גולדפישר פנתה בעבר לגאון הרב אברהם שפירא זצ"ל בשאלה בנושא, והאחרון קבע: "נשים יכולות להיות משגיחות כשרות".

בשנה האחרונה, פנתה 'אמונה' מספר פעמים לרבנות הראשית בבקשה להכיר בקורס הנשים. הרבנות השיבה כי היא טרם קיבלה החלטה בעניין. אך כאמור, הרב אברהם יוסף היה אחד מהמתנגדים לעניין, "הדיון אינו הלכתי טהור", אמר.

כך או כך, לא ברור מתי תתקבל ההחלטה הסופית בעניין, ויכול מאד להיות כי לרב הראשי הבא יאלץ להכריע בנושא. אך באמונה כבר יש מי שמצהיר כי במידה והנשים לא יוכלו לגשת ולהיבחן - הם יאלצו להגיש בג"ץ.

מהרבנות הראשית לישראל נמסר בתגובה: "לפי שעה, לא התקבל נוהל שאינו מאפשר לנשים לשמש כמשגיחות כשרות. ארגון 'אמונה' שניסה לשלוח את הנשים ללמוד את המקצוע בהנחה שיקבלו אישור לעבור את הבחינה, הוליך אותן שולל. אנחנו מצפים מהארגון שימתין בסבלנות עד שתתקבל ההחלטה ההלכתית והמנהלית בעניין".
הרבנות הראשית לישראל משגיחות כשרות נשים אמונה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד