כ"ז ניסן התשפ"ד
05.05.2024

מחקר מצא: אי כשירות רפואית מסוכנת מאוד לנהג

רופאים שימו לב: ישנם מצבים בהם עליכם להזהיר את הפציינט מפני נהיגה ואף לנקוט בצעדים לשם מניעת נהיגתו. עמותת אור ירוק: "על המדינה לוודא כי הרופאים מדווחים על נהגים שעל פי דעתם אינם כשירים לנהיגה"

מחקר מצא: אי כשירות רפואית מסוכנת מאוד לנהג
חדשות 24


כמעט כל נהג יודע, כי גורמים כמו אלכוהול, סמים ועייפות משבשים את יכולת הנהיגה ולכן אין לעלות על ההגה כאשר אחד מהם נמצא בתמונה. למרות המודעות הגבוהה לאלו, ישנו גורם אחר שנהגים רבים כלל לא מודעים לרמת המסוכנות שלו בזמן נהיגה – הגורם הרפואי. הרשות האוסטרלית הלאומית לתחבורה NTC, מנחה את הנהגים ואת הרופאים כיצד לדעת האם נהג כשיר לנהיגה או שיש למנוע ממנו לעלות על ההגה.

הנהיגה כוללת רמת מיומנות גבוהה של תפעול הרכב והתנהלות בסביבה. בכדי לקבל החלטות נכונות ולתפעל את הרכב באופן בטיחותי, על הנהג להיות בעל כושר ראיה, שמיעה, תפיסה מרחבית, שיפוט, כח שרירים, זמן תגובה ועוד. המשמעות היא, כי מערכות גופניות רבות צריכות לתפקד כדי להבטיח ביצוע נכון ובטוח של המיומנויות הדרושות לנהיגה.

ישנם מצבים, שעל הרופא לדעת כי הם גורמים לליקויים משמעותיים ביכולות הללו כמו למשל בלקאאוט, סכרת, מצבים נוירולוגים כמו אפילפסיה, הפרעות שינה, בעיות ראייה שונות ועוד. מצבים אלו, מגבירים את הסיכוי למעורבות המטופל בתאונת דרכים קשה כתוצאה מאיבוד שליטה על ההגה.

בנוסף לאלו, ישנה קשת רחבה של מצבים המשפיעים על היכולת לנהוג בבטחה באופן זמני כמו אחרי ניתוח, אחרי הרדמה, בקרב נשים בהריון הסובלות מתופעות לוואי קשות או בגין ליקויי ראייה זמניים כמו רטייה על אחת העיניים. כאשר אחד ממצבים אלו מתרחש, על הרופא לייעץ למטופל לגבי בטיחות הנהיגה ובמקרים מסויימים אף להודיע למשרד הרישוי על כך.

גיל מתקדם לכשעצמו איננו מחסום בנהיגה והקריטריון להערכת כשירות הנהיגה בקרב אנשים מבוגרים צריך להיות יכולת תפקודי ולא גילאי. הערכה מקצועית צריכה לקבוע מהי ירידה מקובלת בתפקוד ולכן אינה גורמת לירידה ביכולת הנהיגה ומהי ירידה בלתי הפיכה ומסוכנת במיומנויות הדרושות לנהיגה, המצריכה דיווח לרשות הרישוי.

ייתכנו מצבים בהם לנהג יהיו מספר ליקויים קטנים שלא ישפיעו בנפרד על הנהיגה, אך יחד הם עלולים ליצור סיכונים בנהיגה. לכן, יש צורך לשלב את כל המידע הקליני ולקחת בחשבון את ההשפעה המצטברת של כל תופעה על יכולתו הכללית של הפציינט לתפעל רכב.

גם צעירים בעלי ליקויים מורכבים עלולים להתקל בקשיים כאשר ירצו להשיג את רשיון הנהיגה. צעירים אלו, עדיף אם ילמדו אצל מורה בעל נסיון בהתמודדות עם אוכלוסיות מיוחדות ואף ייעזרו בריפוי בעיסוק ובסימולאטורים מיוחדים.

עמותת אור ירוק: "על המדינה לוודא כי הרופאים מדווחים על נהגים שעל פי דעתם אינם כשירים לנהיגה בין זמנית ובין באופן קבוע, בעקבות מצבם הרפואי. במידה ודיווחים אלו לא מועברים לגורמים המתאימים, הנהגים הבלתי כשירים עלולים לסכן הן את עצמם והן את שאר משתמשי הדרך".
אור ירוק נהיגה מסוכנת תאונות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד