י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024

75 לליל הבדולח: הוקם הכשר 'בד"ץ ברלין'

מערכת הכשרות תכשיר בתי מלון ומסעדות ותשמש את יהודי ברלין • "ליל הבדולח היה נקודת שפל. הקמת מערכת כשרות היא נקודה של גאות"

הגר"י טייכטל, הגר"פ פדווא והגרי"ד שמאהל. צילום: Jüdisches Bildungszentrum
הגר"י טייכטל, הגר"פ פדווא והגרי"ד שמאהל. צילום: Jüdisches Bildungszentrum

לרגל יום השנה ה-75 ל'ליל הבדולח', שחל בסוף השבוע הזה, הוחלט בבית הדין 'מחזיקי הדת' בברלין על הקמת מערכת כשרות מקומית, שתשרת את יהודי ברלין.

מערכת הכשרות תפעל תחת בית הדין הרבני, ותכונה 'בית דין ברלין'. הגאון הרב יהודה טייכטל, מרבני הקהילה היהודית וחבר בית הדין, אומר: "ליל הבדולח היה אחד מנקודות השפל בהיסטוריה של הקהילה היהודית, מבחינה קיומית ומבחינה רוחנית. הקמתה של מערכת כשרות, שהיא סוג של מותרות שמרשות לעצמן קהילות מבוססות, היא ללא ספק אחת מנקודות הגאות של הקהילה. או בשלוש מילים: עם ישראל חי!"

כמרכז תעשייתי עולמי וכיצרנית המזון והמשקאות המובילה באיחוד האירופי, גרמניה היוותה עד היום יעד עבור מערכות כשרות, מתוכה ומחוצה לה, שפעלו בכדי להכשיר מפעלי מזון בעיקר לצרכי ייצוא.

בניגוד למצב זה, שהיה קיים עד כה, מערכת הכשרות החדשה שמוקמת בימים אלה תכוון בעיקר פנימה, אל תוך גרמניה, ותשמש לצרכי הקהילה היהודית המקומית שנמצאת במגמת גדילה.

על פי תכנית ההקמה, תפעל מערכת הכשרות – 'בית דין ברלין' – להכשיר מסעדות, בתי מלון, ומפעלים שמוצריהם מגיעים לקהילה היהודית בגרמניה. הראשון שבהם, Lemberg Kaviar, המייצר דגים מעושנים, חתם בימים האחרונים על הכשרת כמה מפסי הייצור שלו.

בחודשים האחרונים, לצורך הקמת מערכת הכשרות, בנו רבני בית הדין הרבני 'מחזיקי הדת' נהלי כשרות מסודרים אשר יחייבו את בעלי עסקי המזון שירצו לקבל את ההכשר. נהלי הכשרות סודרו לפי תחומים ויהיו שקופים וגלויים לכל. "הרעיון הוא לייצר מערכת כשרות מקצועית מאוד, שנותנת את השירות הטוב ביותר למי שרוצים להצטרף אליה מחד, ונושאת במלוא האחריות עבור לקוחות הקצה במונחים של רמת הכשרות מאידך", מסביר ר' אברהם גולובצ'וב, מזכיר בית הדין.

בית הדין הרבני 'מחזיקי הדת' בברלין הוקם לפני כשנתיים על ידי הרב יהודה טייכטל, מרבני הקהילה היהודית בברלין ומי שמשמש בעצמו כחבר בבית דין. בית הדין עומד לשירותם של יהודי גרמניה בכלל ויהודי ברלין בפרט ועוסק, בין היתר, בדיני ממונות, בדיני אישות, בבירורי יהדות, ועוד.

חברי בית הדין הם שניים מבכירי הדיינים באירופה, הגאון הרב יעקב דוד שמאהל, דיין דק"ק 'שומרי הדת' באנטוורפן, והגאון הרב פנחס פדווא רב הקהילה החרדית ק"ק 'עץ חיים' באמסטרדם.
ברלין גרמניה בד''צ כשרות הרב יהודה טייכטל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד