כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024

פרשת בית שמש בכנסת: "מבחן לדמוקרטיה"

דיון סוער בוועדת הפנים של הכנסת בשאלת הבחירות בעיר בית שמש, ובנוכחות ראש העיר ויריבו אלי כהן, שטען כי גם מתים הצביעו • אייכלר: "הכנסת הפכה להצגה של מרכז הליכוד" • ליפמן: "הדיון לא על רקע אנטי חרדי" • גפני: "השאלה האם ראש עיר חרדי שנבחר כדין יוכל לכהן" • צפו בתיעוד ההתגוששות

צילום: משה גולדשטיין
צילום: משה גולדשטיין



סערת הבחירות בבית שמש הגיעה היום (ב) לכנסת, לדיון סוער שהתקיים בועדת הפנים והגנת הסביבה, בראשות ח"כ מירי רגב, ובו עלה נושא החשדות להטיית הבחירות בעיר, כשמחוץ למסדרונות מסתובבים פעילים מקומיים וצועקים בגנותו של ראש העיר משה אבוטבול.

בדיון נכחו ראש העיר הנבחר, משה אבוטבול והמועמד שהתמודד נגדו, אלי כהן. ובמהלכו עלו החשדות להטיית הבחירות, כמו גם הדיווחים על 200 תעודות זהות שנמצאו מזויפות ביום הבחירות.

בפתח הדיון, אמרה יו"ר הוועדה ח"כ מירי רגב, כי עוד לפני הבחירות התקיים דיון בוועדה באשר לחשד מוקדם להטיית הבחירות בבית שמש, אך לא נמצאה סיבה מוצדקת לחשוד בכך. עם זאת, הדגישה כי עוד באותו דיון ביקשה מהמשטרה ומהמפקח על הבחירות להיות ערניים למקרים בהם עולה חשד להטיית הבחירות לרשויות המקומיות.

לדבריה, אם יתברר שהבחירות התבצעו כדין הרי שיש לקבל את תוצאות הבחירות. ח"כ דב ליפמן ביקש להדגיש כי תלונותיהם של המתנגדים לתוצאת הבחירות אינם על רקע אנטי-חרדי, ואם לא היה חשד למרמה היה ניתן לקבל את תוצאות הבחירות. אולם מעשים בלתי-חוקיים - עוד במהלך קמפיין הבחירות - מעלים את החשד לניסיון להטיית הבחירות.

אלי כהן, המתמודד שהפסיד, אמר כי "מה שקרה בבית שמש משקף את מה שהיה לפני כן – היו זיופים, אולי קטנים, אך דין פרוטה כדין מאה. לא אני עומד לפניכם אלא החברה הישראלית. יש 850 פתקים פסולים, יש מתים שהצביעו". כהן סיפר כי הוא פנה ליועץ המשפטי לממשלה ובכוונתו לפנות גם לבית המשפט על מנת לערער על תוצאת הבחירות. הוא ביקש מיו"ר וועדת הפנים לסייע בפנייה למיצוי החקירה.

ח"כ ישראל אייכלר מחה על קיום הדיון ואמר כי "הכנסת הפכה להצגה של מרכז הליכוד". ח"כ משה גפני טען כי מתקיים קמפיין אנטי-חרדי. עוד אמר כי "המבחן הוא מבחן הדמוקרטיה. לראשונה עומדת לדיון השאלה האם ראש עיר חרדי שנבחר כדין יוכל אכן לכהן כראש עיר?"

משה אבוטבול, ראש העיר הנבחר של בית שמש, אמר, כי לדעתו תושבי העיר הביעו בו את אמונם בשנית. עם זאת אמר כי הוא מצר על אי-סדרים שנפלו בבחירות והוסיף כי כעת הוא מצפה שכל הכוחות הפוליטיים בעיר יתאחדו לקואליציה חזקה לטובת העיר.

ח"כ רינה פרנקל אמרה: "החברה הישראלית חייבת לדאוג לדמוקרטיה בבחירות המוניציפליות". היא קראה להחמיר את הענישה במקרים של ניסיונות להטיית הבחירות. ח"כ יעקב מרגי הצטרף לקריאה להחמרת הענישה.

תנ"צ אורי מכלוף, ראש חטיבת החקירות, אמר כי מדובר בחקירה רגישה וכי הוא אינו יכול לחשוף תוצאות ביניים בשל החשש לפגיעה בחקירה. הוא הסכים לספר לוועדה כי מדובר בעשרות תלונות.
בסיכום הדיון אמרה ח"כ מירי רגב, יו"ר הוועדה, כי "אסור לאפשר לגורמי פשע לחדור למועצות הערים ויש למנוע זיופים והטיות בבחירות לרשויות המקומיות". היא ביקשה כי משרד המשפטים ומשטרת ישראל יזרזו את החקירה. עוד ביקשה כי בתום החקירה תימסר לוועדה תשובה ברורה על השאלה האם הזיופים היטו את תוצאת הבחירות בבית שמש. היא הציעה לאלי כהן לפנות לבית המשפט ולערער על תוצאות הבחירות. כמו כן ביקשה לקבל דיווח משר הפנים במידה ויוחלט לפתוח בחקירה רחבה יותר.

צילום: משה גולדשטיין























בית שמש בחירות ועדת הפנים זיופים דיון

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 22 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד