ו' אייר התשפ"ד
14.05.2024

מחקר באוסטרליה: 87% מתאונות הדרכים הקטלניות התרחשו כתוצאה מבעיות בכבישים

לאחרונה אוסטרליה החלה לשנות את נקודת מבטה באשר לאחריות הנהג בכבישים. עמותת אור ירוק: "על המדינה להקצות את מירב משאביה בתכנון וייעול מערכת הכבישים בישראל ובהחלת גישת התשתית הסלחנית"

מחקר באוסטרליה: 87% מתאונות הדרכים הקטלניות התרחשו כתוצאה מבעיות בכבישים



עד לאחרונה בכל הנוגע לתאונות הדרכים, צורת החשיבה באוסטרליה הייתה שהאחריות לתאונה מוטלת על הנהג בלבד. כעת, מתבצע שינוי של 180 מעלות בתפיסה האוסטרלית באשר לאחריות הנהג בתאונות דרכים. המדינה החלה להבין כי הנהגים בכבישים הם בני אדם המועדים לבצע תאונות, אך האחריות האמיתית לתאונות הדרכים לא צריכה להיות מוטלת עליהם, אלא על מתכנני הכבישים. לכן, אומרת התפיסה האוסטרלית החדשה, על מתכנני הכבישים לפעול ב גישת "המערכת הבטוחה"הפועלת למען הבטחת סביבה בטוחה לנהג בכביש.

גישת המערכת הבטוחה, אמורה להבטיח לנהג תשתית בטוחה ו"סלחנית" אשר תשפר את איכות הכבישים למען הנהג הצייתן הממוצע ועל ידי כך תמנע תאונות. על מנת לקבוע עד כמה הגישה תוכל להפחית את מספר תאונות הדרכים, ניתן לסווג בין תאונות דרכים שנוצרו כתוצאה מטעות של כשל מערכתי, לבין תאונות קיצוניות ומסוכנות מצד הנהג עצמו.

חלקן של תאונות הדרכים, כשמן הן - תאונות - הנגרמות כתוצאה מטעות מצערת הנגרמת לרוב באשמת כשל מערכתי בכבישים למרות התנהגות זהירה מצד הנהג. מנגד, חלק מהתאונות נגרמות מהתנהגות פזיזה ומסוכנת של הנהג. על פי מחקרים שנעשו, ההתמודדות עם כשל מערכתי בכבישים, המתבטא בשיפור מערכת הכבישים, יותר אפקטיבי מהתמודדות עם תאונות שנגרמו על ידי התנהגות מסוכנת ופזיזה של הנהג.

על מנת לבחון את ההשלכות של כשלים מערכתיים והתנהגויות קיצוניות לכדי תאונות דרכים באוסטרליה, נבדקו שני בסיסי נתונים: נתוני חקירות עומק של תאונות דרכים קטלניות ודו"חות של חוקרי מוות. ראשית, קבוצת החוקרים בדקה האם על פי הגדרות ספציפיות, התנהגויות קיצוניות ומסוכנות כמו נהיגה תחת השפעת אלכוהול או נהיגה במהירות מופרזת, תרמו לתאונה. לאחר מכן, אם וכאשר התברר שלא היו כלל התנהגויות קיצוניות, החוקרים התחבטו אילו שינויים ניתן לבצע במערכת התחבורה כדי לשפר ולמנוע תאונות ופגיעות שנוצרו בעקבות כשלים מערכתיים.

תוצאות המחקר הראו שבין 74-87% מתאונות הדרכים הקטלניות נבעו כתוצאה מכשלי מערכת. משמעות המחקר והממצאים היא ההבנה שבאמצעות שיפורים בטיחותיים למערכת הכבישים, המתבטאים בין היתר בתשתית "סלחנית", מגבלות מהירות מתאימות, כלי רכב בטיחותיים וכו', יסייעו ברוב המקרים במניעת תאונות דרכים והפחתת הפגיעות בנפש.

במצב הנוכחי, כאשר עולות הידיעות על נפגעים בתאונות דרכים כתוצאה מכשלים מערכתיים בכביש, קשה שלא לחשוב כיצד ניתן לייעל, לשפר ולהחיל את מדיניות גישת המערכת הבטוחה והתשתית ה"סלחנית" גם בישראל.

עמותת אור ירוק: "על המדינה להקצות את מירב משאביה בתכנון וייעול מערכת הכבישים בישראל ובהחלת גישת התשתית הסלחנית. שיפור התשתיות בפרט ומערכת הכבישים בכלל, תצמצם באופן משמעותי את מספר תאונות הדרכים והנפגעים ואף תוכל להציל חיי אדם".
אור ירוק תאונות דרכים נפגעים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד