י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024

מהי הדרך הנכונה להגשת חוות דעת משפטית?

מתאונות דרכים ועד להתמודדות מול הביטוח הלאומי - שבעה טיפים מתי וכיצד להגיש חוות דעת משפטית • טור

עו"ד ינון הדאיה
עו"ד ינון הדאיה

אבקש לשתף אתכם בשבע עצות זהב, מתי וכיצד עליכם להתנהל כאשר הנכם מעוניינים להגיש חוות דעת משפטית:

1. תאונות דרכים - בתיקי נזיקין של נזקי גוף כתוצאה מתאונת דרכים, אין להגיש לבית המשפט בשום פנים ואופן חוות דעת רפואיות (במידה ותגישו חוות דעת בית המשפט עלול למחוק לכם את התביעה). ההליך הנכון הוא בקשה מבית המשפט למינוי מומחה רפואי בתחום מסוים. בית המשפט מיבחן את המסמכים הרפואיים שצורפו לבקשה ויחליט האם קיימת "ראשית ראיה" למינוי מומחה רפואי. אין מומחים מטעם התובע או הנתבע, אלא רק מומחה מטעם בית המשפט.

2. נזקי גוף - בתיקי נזיקין שלא נבעו כתוצאה מתאונת דרכים (כגון נפילה ברחוב וכדומה), חובה להגיש חוות דעת רפואיות עם הגשת התביעה. במידה ולא תגישו חוות דעת בתחום הרפואי, דעו כי התיק ינוהל ללא נכות ורק בגין רכיבי נזק של הפסדי שכר לעבר, כאב וסבל, הוצאות רפואיות וכדומה.

3. רשלנות רפואית - חובה לצרף חוות דעת עם הגשת התביעה. ללא חוות דעת בתחום הרפואי הספציפי, אשר מצביעה על גורם מסוים, אשר עיוול כנגדכם, בית ימחק את תביעתכם או לכל הפחות יורה לכם להגיש תביעה מתוקנת עם חוות דעת בעניין של רשלנות רפואית.

4. ליקויי בנייה - אין חובה להגיש חוות דעת (בדרך כלל הנדסית או שמאית) מיד עם הגשת התביעה, אך מכיוון שבהמשך ההליך תהיו מחויבים להגיש את חוות הדעת, מומלץ מאוד להגיש את חוות הדעת עם הגשת התביעה, וזאת בכדי שתוכלו לתמחר את התביעה לפי סכום הליקויים שיציג המומחה מטעמכם.

5. המוסד לביטוח לאומי - אין חובה להציג חוות דעת רפואיות מטעמכם בתחום הרפואי בפני המומחים של הביטוח הלאומי, אך פעמים רבות מומלץ לעשות כן. הדבר תלוי מאוד בסיטואציה וישנם מומחים רבים, אשר מתמחרים מכתב מטעמם לביטוח הלאומי ולא חוות דעת (מכתב זול באופן משמעותי מחוות דעת משפטית). כמו כן, פעמים רבות מומלץ לבצע הערכת נכות אצל מומחה פרטי וזאת בכדי שתוכלו לבחון האם כדאי לכם לערער על החלטת הביטוח הלאומי, או שמא להסתפק בהחלטה שניתנה בוועדה הראשונה.

6. תאונות עבודה - כאשר הנכם תובעים את המעסיק ו/או גורם אחר שעיוול כנגדכם, חובה להגיש חוות דעת רפואית עם הגשת התביעה. ללא חוות דעת ערוכה כדין, לא ניתן לטעון לגבי נכות ותצטרכו להסתפק בתביעה בסדר גודל קטן באופן יחסי (כאב וסבל, הפסדי עבר וכדומה).

7. תביעה על פי פוליסת סיעוד - ישנה מחלוקת ופסיקות סותרות בבתי המשפט השונים, האם ניתן להגיש תביעה בגין פוליסת סיעוד ללא חוות דעת משפטית, אלא רק עם הערכה תפקודית של אחות סיעודית, או שמא נדרש להציג חוות דעת משפטית ערוכה כדין ע"י מומחה בתחום הסיעוד/שיקום. בשנים האחרונות המגמה בפסיקה נוטה לכך שניתן להגיש עם כתב התביעה דו"ח הערכה תפקודית בלבד ובכך לחסוך עלויות ניהול תיק בסכומים ניכרים ביותר.


*כתבה זו אינה תחליף לייעוץ משפטי ומהווה המלצה בלבד.
עו"ד ינון הדאיה הינו בעל משרד עו"ד עצמאי בדימונה, המתמחה בתחום האזרחי על כל רבדיו.
חוות דעת משפטית ינון הדאיה טור טיפים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד