כ"ו ניסן התשפ"ד
04.05.2024

תושבי ירושלים חוששים: "מתכון בטוח לתאונות"

מדרכות הבירה עדיין עמוסות בהררי קרח • "עניין של זמן עד שתהיה תאונה חלילה, שלא לדבר על סכנת ההחלקה"

צילום: קובי הר צבי
צילום: קובי הר צבי צילום: קובי הר צבי



סופת השלגים שפקדה את ירושלים כבר הרחק מאחורינו, מרבית רחובות הבירה כבר נוקו מגושי השלג ופולסו בהם מסלולים לנסיעה, אך עדיין מדובר בעיקר בכל הנוגע לכבישים, לעומתם, מצב המדרכות בכי רע.

"זה פשוט קטסטרופה וסכנת נפשות", אומר י. המתגורר בעיר. "הטרקטורים פינו את השלג לצידי הכביש ולמדרכות, מה שלא מאפשר הליכה בטוחה עליהן, ומסכן את העוברים והשבים - שלעיתים מוסתרים על ידי השלג מכלי רכב. זה רק עניין של זמן עד שתהיה תאונה חלילה".

האם לא חלף די זמן כדי לנקות את המדרכות?

בעירייה השיבו לפניית 'בחדרי חרדים': "עיריית ירושלים מתמודדת עם תוצאות של סופה נדירה בעוצמתה שהביאה למצב חירום לאומי, ופועלת במטרה להחזיר את השגרה לעיר מהר ככל האפשר בשיקול דעת ובאחריות.

"העירייה נערכה לאירוע השלג בכל האמצעים שהיו ברשותה ופועלת במיטב האמצעים שיש בידה. כפי שנעשה בכל אירוע חריג, תערוך העירייה הפקת לקחים מקיפה במטרה תמידית לשיפור וייעול התהליכים השונים יחד עם כלל הגורמים השותפים הרלוונטיים".

"למה כל הרחובות חסומים?"

לטענות הצטרפה גם העיתונאית החרדית הוותיקה והמוערכת סיון רהב מאיר. בדף הפייסבוק שלה:

"חזרתי מסיבוב בירושלים עם מסקנה מטרידה אחת:

את הבעיות של חברת החשמל אני דווקא מבינה. גיסה שלי כבר ארבעה ימים בלי חשמל, וזה מבאס מאוד, אבל ההסברים על שנאי מרכזי שקרס ועל תשתיות שנפגעו דווקא נשמעים הגיוניים.

את נושא התחבורה גם אפשר להבין. אם יש קרח על כביש מספר 1, או אם אוטובוס החליק בכביש 443, באמת צריך לסגור אותם, וכך גם לגבי הרכבת הקלה. בטיחות לפני הכול.

מה שהרבה פחות מובן הוא נושא הרחובות החסומים. משהו פה לא הגיוני: אם זכרוני אינו מטעה אותי, השלג הפסיק לרדת בירושלים בשבת בלילה, ועכשיו יום שני בלילה.

למה, למעט הצירים המרכזיים, כמעט כל הרחובות חסומים?

עדיין בלתי אפשרי ללכת כמו שצריך או לנסוע כמו שצריך ברחביה, בגאולה, בשערי חסד, בקטמון, ברובע היהודי (וזה רק מדגם שאני עשיתי כשהגעתי שם. כלומר, כשניסיתי להגיע לשם).

השמש זורחת, האוויר צלול, ורק הרחובות עדיין מלאי שלג, מה שמעכב פתיחה של חנויות, מוסדות חינוך ועוד ועוד. זה בעצם מעכב השגרה המרכזי. פה ושם רואים אנשים יוצאים עם מעדר לפלס לעצמם את הרחוב הפרטי שלהם.

האם זה מעורר בעירייה תחושת דחיפות ובהילות? למה בעצם לא רואים בכל פינה טרקטורים ומפלסות שעובדים מסביב לשעון כדי לפתוח את העיר מחדש?"

הסתיים מצב החירום

במקביל, על פי החלטת השר לבטחון הפנים ח"כ יצחק אהרונוביץ, החל מהשעה 12:00 הסתיימה ההיערכות המיוחדת לטיפול בפגעי מזג האויר.

השר הודיע כי משטרת ישראל תמשיך בפיקוד ובשליטה על כלל האירועים, וכי כל משרד ממשלתי או גוף הנוגע לנושא ימשיך לרכז מאמץ בתחום אחריותו, עד החזרה מלאה לשגרת חיים בכל היישובים והרשויות.

עוד הנחה השר, כי מיד עם סיום פעולות כלל הגופים להשבת השגרה יחלו בהפקת לקחים מבצעיים.

השר גם ביקש להודות לכלל כוחות משטרת ישראל, לוחמי משמר הגבול, לוחמי האש, עובדי המשרד לביטחון הפנים, אנשי מד״א, חיילי צה״ל, פיקוד העורף, אנשי חברת החשמל ומשרדי התחבורה, הרווחה, הפנים, הבריאות והחינוך, השלטון המקומי ולכלל המתנדבים הרבים והטובים,

"עשייתכם החשובה במשך שעות וימים תרמה וסייעה להצלת חיים והביאה לכך כי מדינת ישראל התמודדה באופן ראוי עם סערה כמותה לא הייתה שנים רבות, אני מודה לכם בשם מדינת ישראל וממשלת ישראל ומעריך מאוד את עשייתכם".

גם בגולן חזרו החיים לשגרה מלאה. כל הכבישים פתוחים ומפולסים. חברת חשמל מסיימת את העבודות לחיבור אחרון היישובים לרשת. כל מוסדות החינוך פועלים כסדרם. התחבורה הציבורית פועלת במתכונת מלאה.

המשטרה: ההיערכות הצילה חיים

אלי גליקמן, מנכ"ל חברת החשמל, אמר בוועדת הפנים: "למדנו אחת לאחת את מסקנות אירועי חורף 1992 ויישמנו אותן. אם החברה לא הייתה קיימת במתכונתה הנוכחית, אני בספק אם בעוד שלושה שבועות היה חשמל לתושבי ירושלים. לא חסכנו מאמץ מהלקוחות שלנו. אני מתייחס אליהם כמי שזכאים לקבל את כל השירות המיטבי ביותר. לאורך כל הסופה נקטנו והתנהלנו בדרך של שקיפות ופתיחות. מאחר והמשבר טרם הסתיים ואלפיים עובדים עדיין עובדים בשטח, נפיק לקחים בתום האירועים"

לדברי החברה, העובדים ממשיכים לסרוק את כל השכונות לוודא תיקון כל התקלות ומתקשרים בית בית לוודא שיש חשמל.

ח"כ יעקב אשר אמר בדיון: "אני מצטרף להערכה של כולם, למאמצים הגדולים ולעבודה שעשו כל הכוחות באשר הם, בתנאים לא תנאים, במהלך הסופה, מגיע להם הערכה רבה.

"אחת הנקודות החשובות שיש לדבר עליהם, היא הבעיה של חברת החשמל במחסור שיש לה בכח אדם בסערה כזאת בפרט ובמצבי חרום לאומיים בכלל. בעיה זו נובעת מכך שחברת החשמל מוגבלת באפשרות שלה להשתמש בקבלנים פרטיים במצבי חרום מטעמים בטחונים. יש לערב חברות פרטיות שיהוו כח משלים לעובדי החברה לא בשוטף אלא רק לשעת חרום. אין ספק שאם היה קיים שיתוף פעולה כזה, לא היינו מגיעים למצב ההזוי אליו הגענו.

"דבר נוסף שיש לחשוב עליו הוא השימוש בגנרטורים בערים השונות. בערים החרדיות קיימים גנרטורים בהם משתמשים מדי שבת אלפי בתי אב אשר לא משתמשים בחשמל בשבת עקב בעיות הלכתיות כאלה ואחרות. מדובר בחלק גדול מאוד מהאוכלוסייה במדינה. אם הרשויות המקומיות יחלו בתהליך מסוים בו יהיו גנרטורים לזמן חרום בערים השונות, זה ייתן גיבוי אדיר בזמן חרום, מלחמה, נפילת מתח, ועוד. ההשקעה היא קטנה הרבה יותר מהטמנת קווים, וחלילה באם יהיו מצבי החרום בעתיד, המצב יהיה טוב הרבה יותר.

"ולסיום, יש להכין תוכנית להטמנת קווי החשמל במדינת ישראל, עם עדיפות למקומות רווי אוכלוסייה כך שתוך עשר שנים, מדינת ישראל כולה תהיה מוטמנת בחשמל ומוגנת בזמני חרום".

דובר המשטרה מסר: "היום התקיימו דיונים בועדות הכנסת: הכלכלה, חוץ ובטחון והפנים בהקשר של נזקי הסופה והשלכותיה. בפתח הדברים שיבחה יו"ר הועדה את פעולות המשטרה מצילות החיים שנעשו בימי הסערה והחזרת החיים לשיגרה. השאלות שהעלתה יו"ר הועדה ח"כ מירי רגב עסקו בשאלת הסמכות והאחריות של כלל הגופים שפעלו באירוע, בדגש לאחראי על תכלול כלל הגופים. היא הדגישה שמדובר בדיון ראשוני ומסקנות ולקחים יופקו בדיוני ההמשך.

"נצ"מ יוסי בכר, רמ"ח מבצעים במשטרה, סקר את פעילות המשטרה בימי הסערה ולפניה וציין כי היערכות נעשית לפני החורף וכך נעשה גם הפעם, שכן אם לא היו פרוסים כ-700 שוטרים בשטח וכלי רכב מתאימים. אי אפשר היה לפנות את האנשים שרכבם נתקע בשלג למרכזים. אין ספק שפעולה זו הצילה חיים וזו אכן היתה משימתה הראשונה והמשמעותית של משטרת ישראל, לשמחתנו האירוע הסתיים ללא נפגעים בנפש".

רמ"ח מבצעים ציין את השת"פ המצויין בין כל גופי החירום וההצלה, לדבריו, נלמדו הלקחים מאירועים קודמים והעבודה במוקד משותף היא אחד מהלקחים שיושמו..בסיום דבריו הודתה לו יו"ר הוועדה על הסקירה התמציתית ושיבחה שוב את עבודת המשטרה באירוע.

קווי אגד בירושלים:

קו 1 - בשני הכיוונים.

קו 3 - בשני הכיוונים.

קו 4 - בשני הכיוונים.

קו 5 - בשני הכיוונים, לא נכנס לשכונת רמת בית הכרם ותחנת הרכבת הקלה יפה נוף.

קו 6 - בשני הכיוונים.

קו 7 - בשני הכיוונים.

קו 8 - בשני הכיוונים.

קו 9 - בשני הכיוונים.

קו 10 - בשני הכיוונים, לא נכנס לתוך שכונת קריית יובל, אלא נוסע על הציר הראשי: הנטקה-טהון-גולומב.

קו 12 - בשני הכיוונים, ללא כניסה למנחת, עיר גנים, גבעת משואה וקריית מנחם.

קו 13 - בשני הכיוונים (קו 13א לא פועל!).

קו 14 - בשני כיווני הנסיעה.

קו 18 - בשני הכיוונים, כל נסיעות הקו יתחילו/ יסיימו את מסלולן בתחנת הרכבת מלחה.

קו 19 - פועל מהדסה עין כרם עד הר הצופים, ללא כניסה לרחוב אוסישקין בשני כיווני הנסיעה.

קו 20 – בשני הכיוונים, ללא כניסה לרחוב הרקפת בקריית מנחם.

קו 21 - בשני הכיוונים, נוסע דרך רחוב גולומב וכביש בגין (לא עובר בשדרות הרצל).

קו 22 - בשני כיווני הנסיעה, ללא כניסה לרחובות ברל לוקר וקצנלסון.

קו 25 - בשני הכיוונים. בכיוון הנסיעה לנווה יעקב לא עובר ברחובות ישעיהו ויחזקאל.

קו 27 - פועל מהדסה עין כרם לתחנה הרכבת הקלה בהר הרצל (חזר לפעול על פי המסלול המקורי – לא ממשיך לתחנה המרכזית).

קו 31 - בשני הכיוונים, עד שכונת גילה רחוב הגננת (נוסע דרך רחוב דב יוסף).

קו 32 - פועל משכונת רמות עד שכונת גילה רחוב הגננת (נוסע דרך רחוב דב יוסף).

קו 33 – בשני הכיוונים.

קו 35 - בשני כיווני הנסיעה. נוסע דרך הרחובות גולומב, טהון והנטקה (ללא כניסה לשכונת מנחת והרחובות בוליביה ואורוגוואי בשכונת קריית יובל).

קווים 38, 38א - קווים סיבוביים מהעיר העתיקה (הרובע היהודי) וחזרה.

קו 39 - בשני הכיוונים. ייצא מרחוב הרב פרנק (לא יתחיל/ יסיים את נסיעתו ברחוב זילברג)

קו 42 - בשני כיווני הנסיעה, ללא כניסה לרחובות אורוגוואי ובוליביה.

קו 43 - בשני כיווני הנסיעה.

קו 46 - בשני כיווני הנסיעה.

קו 48 - קו סיבובי.

קו 52 – בשני הכיוונים.

קו 55 - בשני כיווני הנסיעה.

קו 59 - מגשר המיתרים לנווה יעקב מזרח (קמיניץ), ללא כניסה לשכונות הצפון החרדיות, בשני כיווני הנסיעה.

קו 62 - בשני כיווני הנסיעה.

קו 64 - ממסוף הר נוף לרמות, בשני הכיוונים (בכיוון הנסיעה לשכונת רמות בלבד: ללא כניסה לגבעת שאול ורחוב נג'ארה).

קו 67 - ממסוף הר נוף לרמת שלמה, בשני הכיוונים, (בכיוון הנסיעה לשכונת רמת שלמה בלבד: ללא כניסה לגבעת שאול ורחוב נג'ארה).

קו 68 - מגבעת רם להר הצופים, בשני הכיוונים.

קו 71 - בשני הכיוונים, מרמות עד גילה (מגיע לרחוב הגננת בלבד, מבצעים פרסה וחוזר לכיוון רמות).

קו 72 - בשני הכיוונים, מרמות עד גילה (מגיע לרחוב הגננת בלבד, מבצעים פרסה וחוזר לכיוון רמות).

קו 74 - פועל משכונת חומת שמואל (הר חומה) למסוף הר נוף, ללא פיזורים/ אסופים בשכונת הר נוף.

קו 75 - בשני הכיוונים, מחומת שמואל (הר חומה) למסוף הר נוף (בכיוון הנסיעה להר חומה בלבד: ללא גבעת שאול).
חירום כבישים מדרכות שלג סיון רהב מאיר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד