י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024

רגע אחרי הגמר: האחים הדוסים שכבשו את הטלוויזיה בראיון

הם ניפצו כל דעה קדומה והמריאו לפסגת הריאליטי המוזיקלי • האחים גת, שצמחו היישר מחופי אילת לסמטאות ירושלים ובית שמש, מספסלי מדרחוב בן יהודה ללב המיינסטרים הטלוויזיוני, בראיון בלעדי ל'בחדרי חרדים' • "היכל הנגינה הוא היכל התשובה" • מה יופיע בדיסק שהם מתכוונים להפיק? • וגם: ראיון עם שופט ומנחה בתוכנית

רגע אחרי הגמר: האחים הדוסים שכבשו את הטלוויזיה בראיון
מורן כהן



לפני שלושה חודשים נחשף הציבור בישראל לצמד האחים אריה וגיל גת. האחים, חרדים בני 46 ו-36, המתגוררים בירושלים ובבית שמש, הגיעו להשתתף בתוכנית 'ריאליטי' מוסיקאלית.

אלה מביניכם שכבר מכירים את הרקע ונחשפו לצמד המופלא - מכירים בוודאי את הרקע, עבור מי שטרם נחשף לתופעת המסך המרתקת ביותר בחודשים האחרונים, כמה מילות הסבר:

האחים הם בעלי תשובה שנולדו בהפרש של עשור בעיר אילת למשפחה ישראלית ממוצעת, גם לאחר שעשו את דרכם לעולמה של תורה (לא רק הם, גם האח הנוסף והפחות מוכר, בני, עשה את הדרך לעולמה של יהדות) ליבם המשיך לדבר בצלילים אותם הכיר, מוסיקת רוק משנות השבעים של מאה הקודמת. הדיבור התעדן, השפה התמתנה, המראה השתנה - אבל הצליל נותר בעינו.

הצמד הגיע לתחרות כשהוא מציג משנה אישית סדורה, פשוטה, אמתית ועקבית - 'זו המוסיקה שלנו ושהיא תדבר'. במפגש הראשוני עם צוות השיפוט, שמנה ארבעה 'כוכבים' מוכרים: צביקה הדר, רני רהב, ריטה ואייל גולן - שהוחלף בהמשך בזמר 'מוקי', בחרו השופטים לקבל בזרועות פתוחות את האחים עטורי הזקנים והפאות ולבושי השחורים. כשלכל אחד מהשופטים היה נימוק משלו, האחד סבר שיש בהם 'יותר מגימיק' האחר טען שהם 'בסדר' - לפחות בשביל לנסות להתמודד, וגם עלה הטיעון 'רחוק לא תגיעו אבל אתם שרים טוב'.

הטיעון האחרון אגב, עלה לשופט שאמר אותו בלעיסת כובע עשוי בצק סוכר מעל במת השיפוט במופע הגמר. כאשר הציבור בישראל, בפעם האחרונה, הביע את דעתו הנלהבת אודות נועם צלילי האחים.

האחים דאגו לאורך התחרות כולה לשמור את אורח חייהם, הם יצאו מהאולפן בכל עת שעלתה אשה להתמודד ולשיר, והדבר בלט כשבשלבים מסויימים מבנה התוכנית דרש התמודדות שלהם מול אשה. הם כמובן דאגו ליידע שאין מדובר ב'הדרת נשים' כפי שהתרגלנו לשמוע מכל פינה בשנים האחרונות, אלא בהיצמדות להלכה היהודית.



"לשרת בצה"ל ולהיות חרדי"

כשביקשתי לשוחח עם השניים, הבנתי שההזדמנות הראשונה תהיה רק לאחר סיום התחרות. מתוך מחשבה שלאחר שלושה חודשי מאמץ על, יבקשו אריה וגיל לפוש קמעא, שמתי פעמי לאולפן בו התקיים שלב הגמר של התחרות - כשהקור חודר לעצמות וערימות שלג עדיין מפוזרות בסמוך לאולפנים.

לאורך התחרות היה מי שדאג להזכיר כל הזמן 'הם ההוכחה שאפשר לשרת בצה"ל ולהיות חרדי', הכותרות שמנפיקה לנו הפוליטיקה הישראלית בשנתיים האחרונות דבר יום ביומו הוסיפו נופך, והצמד - שהגיע למקום השני בהפרש מזערי של 2% מזכיה - הפכו למבוקשים במיוחד.

ניצלתי את ה'תור' ופניתי דווקא אל מי שכל הזמן הזכיר לנו שחרדים וצה"ל זה אפשרי, וביקשתי לשמוע ממנו איך ייתכן שיחד עם הקיטוב הנוראי שהתקשורת דואגת לשמר ולטפח - הציבור הביע אהדה כה גדולה דווקא לצמד האברכים.

תהייה נוספת הראויה לציון: בתחרויות מסוג זה שהתקיימו בשנים האחרונות, הזוכים לא זכו רק בשל שירתם וקולם. בשפה המקצועית מסבירים זאת ב'עטיפה' הכוללת 'נוכחות' על הבמה, בחירת להיטים וגם חזות התופסת את העין.

במקרה דנן, צמד האחים לא שימשו מושא הערצה לצעיר הישראלי המצוי - לא בשל חזותם וגם השירים אותם ביצעו על הבמה אינם להיטים מהסוג שהצעיר הישראלי הממוצע מכיר,'נוכחות' לבטח לא הייתה - חליפה 'שחורה' ארוכה, צמד פאות וזקן - ללא קפיצות וידיים מתלהבות.



דבר היחצ"ן: "הציבור הבין אותי ותמך בהם"

• רני רהב, אתה האמנת שהציבור הישראלי יציב במרכז הבמה הישראלית דווקא אדם חרדי?

היחצ"ן המפורסם, שאך בשבוע שעבר ערך סיור בבני ברק, שב על משנתו: "המכנה המשותף רחב יותר מנקודות המחלוקת, וזו ההוכחה לכך. מה גם שמוסיקה היא דבר שתמיד מקרב".

• אם כך, למה להזכיר לחילוני כל הזמן שהחרדי יכול ללכת לצבא? אולי זהו בעצם נסיון להציף את חילוקי הדעות.

רני לא נבהל, וטוען נגדי נמרצות כשהוא שוכח מהשעה והעייפות המשתלטת עליו. "הצבא חשוב לי ותמיד אזכיר את הצורך לשרת בו, אבל כל אימת שהזכרתי כי זו ההוכחה שיכול חרדי לשרת בצבא, הזכרתי גם שעלינו לדעת לקבל גם את מי שחושב אחרת", הוא מדגיש, ומיד מוסיף: "ואתה רואה שהציבור הבין אותי ותמך בהם לאורך כל התחרות".

• לפני שבוע ביקרת בבני ברק, לא 'קיבלו' אותך, למרות שאתה חושב אחרת?

כאן נדלקת ברני נורת ההתגוננות, והוא מספר על חבר ומשפחה, ומזכיר חוויה מהעבר כששיפץ בית כנסת לקיים בו טקס בר מצוה לבנו, אבל מודה לבסוף שאכן טרם נתקל בחרדי שסירב לקבל אותו בשל היותו חילוני.

התור לאחים גת עדיין ארוך, ורגע לפני שהוא מקבל 'שחרור' מההפקה, אני פונה דווקא למנחה התוכנית, אסי עזר. גם הוא ישראלי חילוני, שבתוכניות אותם הנחה נתקל בזוויות שונות מתוך הציבור הדתי והחרדי. הוא כמנחה לא 'שפט' את האחים, ומן הראוי לשמוע מה ישש לו לומר על השתתפות חרדים בתוכנית טלויזיה - אותה הם מדירים מחייהם?

את אותה שאלת פתיחה שהוצגה לרני הצגתי גם לאסי, והוא, שכבר משפשף את עיניו מעייפות, כמעט מתפרץ כלפי: "בטח, לא היה בי צל של ספק שזה לא ישפיע, בתחרות שכזו רק המוסיקה מדברת".

אסי מאמין שבכל רובד ופינה בציבוריות הישראלית יש מקום לייצוג חרדי, רק שהמתאימים דווקא נמנעים מלהגיע, ואלו שבוחרים להגיע - לא מתאימים למקום אליו הם פונים.



"היכל הנגינה הוא היכל התשובה"

אנחנו מחליפים עוד כמה מלים ואני מוצא עצמי מול צמד האחים הכי מדוברים בטלויזיה הישראלית - ששמעם יצא למרחוק גם מעבר לים, בסיקור מאסיבי שהחל בסוכנות הידיעות אי.פי. נמשך בכותרות ענק בכמה מהעיתונים הגדולים בתבל, והגיע עד לערוץ הטלויזיה הגדול ברוסיה.

גם כשאריה רוצה שגיל יצטרף לשיחה, גיל עומד בהכנעה לצד אחיו הבוגר ומעניק לו את זכות הדיבור.

הם דווקא לא פקפקו לרגע שהמוסיקה תחבר אליהם את הציבור הישראלי - ללא הבדלי שיוך מגזריים.

• כתוב שהיכל הנגינה עומד קרוב להיכל התשובה.

"והאדמו"ר ממודזיץ הוסיף: ואני אומר שהיכל הנגינה הוא היכל התשובה", מוסיף אריה.

• אז למה עברו כל כך הרבה שנים מאז שעברתם בהיכל התשובה עד שהגעתם להיכל הנגינה?

"ההיפך הוא הנכון, אנחנו לא הפסקנו לשיר ולשמח, כל הזמן הופענו. זכינו לשמח חתנים וכלות ביום שמחת ליבם, גם בארועים וסתם עמך ישראל, תמיד שרנו והשתדלנו לשמח ולהרקיד. רק שעד עתה לא ניתנה לנו האפשרות להגיע לקהל כל כך רחב".

• למה לא להשמיע לציבור עוד שירים דוגמת 'מי האיש'?

אריה מנסה לדחוק בגילי להשיב אבל לבסוף משלים את המלאכה: "הבחירה של השירים היא כמו ללכת על חבל דק, מאד מאד דק. דווקא הביצוע של 'שלום עליכם' בלחן המקורי שלנו - הוביל אותנו לגמר".

אני מספר לאחים שפגשתי את רני רהב לפני שבועיים והוא היה גאה לספר שאהב את שירו של ר' ברוך צ'ייט למרות שהתבלבל בשם השיר 'האיש הזה'...

לאחים חשוב לפרגן: "רני יהודי מופלא, העברנו איתו השבוע שעות של צילומים ביער (התבודדות? ש.ק.) וזו היתה חוויה מרתקת, אמרתי אחר כך שאילו בשביל אותן שעות באותה פגישה לבד הגענו ל'כוכב הבא' - דיינו".

• ושאלת השאלות: כעת כשכבר כמעט אין בית בישראל שלא מחכה לשמוע מיכם, נקבל מוסיקה חסידית או רוק מעודן משנות השישים?

"מוסיקת רוק מעודנת בניחוחות שנות השישים, אבל על מלים קדושות, על תוכן יהודי".

זה הזמן לספר שהאחים גת כבר שקועים עמוק בהפקת חומרים מוסיקאליים. קרוב מאד היום שבבליל הצלילים הצורמים של המוסיקה הישראלית - יישמעו 'שלום עליכם' ו'מי האיש'. זוהי לא שטיפת מח ולא מהפכת התשובה של הרב אמנון יצחק, אבל זהו מסע שיכניס גם קצת תוכן יהודי לבית הישראלי המצוי. את החלק הקשה והמפרך במסע הזה - עשו האחים גת, כל שנותר להם כעת הוא להגיש את המוצר הזה לפיות הפעורים לקבל כל שיכניסו פנימה האחים.



וידאו רני רהב האחים גת אסי עזר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 21 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד