כ"ו ניסן התשפ"ד
04.05.2024

מרכז השלטון המקומי - בחירות או לא להיות

מדוע חשובות הבחירות הקרובות למרכז השלטון המקומי, בהן ייבחר אחד משלושה - חיים ביבס, שלמה בוחבוט או יעקב פרץ - עבור הציבור החרדי? • כיצד מתבטאות ההשלכות בתכנון ערים דוגמת מודיעין? • ומי הוא מועמדו של ראש הממשלה? • הפרשן החרדי אברהם פרסטר מזהיר משאננות, באמצעות שיעור היסטוריה קצר

מרכז השלטון המקומי - בחירות או לא להיות

הרחק מהרדאר החרדי וכמעט בלי כל קשר אליו - אך עם קשר הדוק אליו, יתקיימו ביום חמישי הקרוב הבחירות לתפקיד יו"ר מרכז השלטון המקומי בישראל. 3 מתמודדים על התפקיד, ובעלי זכות הצבעה - 209 במספר - יכריעו בסיבוב בחירה אחד בלבד את זהותו של היו"ר הבא. מי מהשלישייה המתמודדת שיקטוף את מירב הקולות - ייכנס ללשכה המפוארת, גם אם לא ישיג 40% מקולות הבוחרים, בניגוד לחוקי כל מערכת בחירות אחרת המתקיימת בישראל.

לפניכם שיעור היסטוריה קצר - בנושא עקיף - להבנת הקשר ההדוק בין מערכת בחירות זו למגזר החרדי.

בשנת 1990 אושרה בוועדה הארצית לתכנון ובנייה ההחלטה להקמת העיר 'מודיעין' על שטח של 30,000 דונמים, כשהכל נלקח בחשבון בתכנון העיר החדשה. המיקום הגיאוגרפי המיוחד (בין תל אביב לירושלים), הרחובות הרחבים, הקמתם של מרכזי הקניות באזורים שקטים או בפאתי העיר, הקמת מגרשי חנייה לאורך ולרוחב כל העיר, תחנת רכבת מפוארת, היכלי תרבות, מרכזי פנאי, בריכת שחייה ברמה גבוהה מאוד, מרכז משלט לגופי החירום וההצלה, פארק נחל ענבה, פארק אקסטרים הגדול בישראל, בקיצור - ממש ממש הכל. אבל דבר אחד לא נלקח בחשבון, או נכון יותר לומר: נלקח שלא יהיה בחשבון. אין צורך בכישרון ניחוש מתקדם על מנת לגלות מה הוא אותו 'דבר אחד', מדובר בדבר הכי שנוא בישראל הנאורה והמתקדמת 'חרדים'!

אף אחד לא הכריז מעולם כי מודיעין תהיה נקייה מחרדים, אך שפת הגוף של כל הגורמים הרלוונטיים וקווי המתאר המרכיבים את גרמושקות תכנון העיר, יותר מאשר צווחו 'מודיעין - אין כניסה לחרדים'!

החרדים שתכננו מגורים בעיר החדשה המתכוננת, על נתיביה הרחבים וכבישיה המצוחצחים מצאו עצמם נזרקים מעבר לקו הירוק, לגבעות 'קריית ספר' ו'אחוזת ברכפלד', ולמען הרגעת הזועמים והפגועים החליטו הגורמים הרלוונטיים כי אותן גבעות יזכו לשם הפופולארי 'מודיעין עילית'. כלומר: 'מודיעין' תהיה "כביכול" העיר התחתית של העיר ה"עילית". כך באקט של יחסי ציבור מבוסס פופוליזם זול וציני הרגיעו את החרדים, ועוד יותר הרגיעו את הנאורים בדרכם לרכישת נכס במרכז הארץ המובטחת כי תהיה 'נקייה' מחרדים.

לא הרבה שנים חלפו, העיר הנאורה הוקמה גם הוקמה, אך כגובה הציפיות כך גודל האכזבות. 'מודיעין' מוכרת היום בציבור הישראלי כ'פרבר שינה' בלבד, רוב תושבי העיר עוזבים אותה מידי בוקר ושבים אליה לקראת ערב, המרכזים המסחריים דלים משאון, עסקים מחליפים בעלות בפרק זמן קצר יחסית ואחד המרכזים המסחריים הבולטים בעיר אף זכה במהלך התקופה ל'צו כינוס נכסים'.

לעומתה, העיר התחתית הנקראת 'מודיעין עילית' זוכה לאהבת התושבים שרובם המכריע עובדים או לומדים בתוך העיר, עסקים פורחים ומלבלבים, גופים גדולים במשק משקיעים בעיר הן במרכזי העסקה והן בהקמת סניפי שיווק ושירות, חן המקום על יושביו והביקוש לרכישת נכסים בעיר הולך ומתעצם מיום ליום ומשעה לשעה. ההבדל הוא שאת עתיד מודיעין תקבע הממשלה הישראלית ואת עתיד מודיעין עילית יקבעו מחמוד עבאס, ג'ון קרי או מי שיגיעו אחריהם למשחקי השלום והמחוות.

מקורבו של נתניהו - חיים ביבס, הוא הראשון שהצליח להיבחר לתפקיד ראש עיריית מודיעין יותר מפעם אחת. הקודמים לו סיימו את תפקידם לאחר קדנציה אחת בלבד, כאשר הצד השווה שבהם, כי כולם הצליחו לשמור על העיר 'נקייה'.

עד כאן שיעור ההיסטוריה הקצר על העיר מודיעין ומקבילתה החרדית.

מחרתיים (חמישי) יחליטו 209 בעלי זכות הבחירה האם חיים ביבס יהיה האיש שייבחר לתפקיד יו"ר מרכז השלטון המקומי בישראל. ביבס מתמודד מול היו"ר הנוכחי שלמה בוחבוט ומול רא"ע קריית אתא יעקב פרץ. בוחבוט ופרץ ידידים קרובים מאוד, ככלל - רבים אינם מצליח להבין מה פשר התמודדותו של פרץ מול ידידו הטוב בוחבוט המכהן כבר בתפקיד, בפרט לאור העובדה כי לאורך כל מערכת הבחירות נזהרו בוחבוט ופרץ לשמור על כללי כבוד הדדי ביניהם בצורה מעוררת השתאות.

חיים ביבס הוא הסיפור האמיתי של הבחירות לתפקיד יו"ר מרכז השלטון המקומי. ביבס נגד בוחבוט ופרץ, בוחבוט ופרץ נגד ביבס, אמירות, ביקורת, הטחת האשמות, ראיונות תוססי אמוציות ומה לא... הסיפור האמיתי הוא שמאחורי ביבס עומד ראש הממשלה נתניהו הפועל ללא לאות להבטחת עתיד ידידו חיים ביבס בלשכת יו"ר מרכז השלטון המקומי, כך לפחות על פי עדות ביבס המכנה עצמו 'מועמדו של נתניהו'.

מחד, ביבס מקיים מערכת יחסים אוהדת מאוד עם ה'חרדי הרשמי הראשון' - תושב מודיעין - הרב דוד לאו הרב הראשי לישראל ויו"ר מועצת הרבנות הראשית, שכזכור נבחר לתפקידו אך ורק בשל היותו חרדי ובתמיכה חרדית גורפת. מאידך, הציבור החרדי לא הצליח לדחוף אפילו סיכה אחת לעיר מודיעין שבראשות ביבס - זו הקדנציה השניה.

אין ספק, כי בימים בהם נשמעות קריאות לפיצול ערים ושבירתם ל'עיר חילונית-דתית' ו'עיר חרדית' כמו בית שמש כדוגמא, היבחרו של ביבס לתפקיד יו"ר מרכז השלטון המקומי כמו גם קירבתו הרבה לנתניהו, יכולה להשליך רבות על ההתיישבות החרדית בערי הארץ.

אולם כתמיד - בשם השם נעשה ונצליח.
בחירות מודיעין פרץ בוחבוט ביבס

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד