י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024

שר האוצר ושרת הבריאות פוגעים ברפואה הציבורית

תמונת מצב מדאיגה במיוחד במערכת הבריאות: מדדים לא מעודכנים ושרים הזורים חול בעיניים • טור אישי

יעקב מרגי. צילום: פלאש 90
יעקב מרגי. צילום: פלאש 90

מנתוני דוח מדינות ה-"O.E.C.D" - ארגון לשיתוף ופיתוח כלכלי של המדינות המפותחות, עולה תמונת מצב מדאיגה: מאז חקיקת חוק בריאות ממלכתית ממשלת ישראל בעבר ובהווה מייבשות את מערכת הבריאות הממלכתית הציבורית. ומאז, לא עודכנו המדדים הקובעים את שיעור המימון הממשלתי לבריאות.

כמו כן, לא עודכן המדד הדמוגרפי. לטובת הקורא אציין מספר נתונים כדי להסביר מהו המדד הדמוגרפי: בכל שנה גדלה ומזדקנת אוכלוסיית מדינת ישראל בשיעור 2.4 אחוז כך שבפועל יש יותר מטופלים והם יותר מבוגרים ביחס של 2.4 אחוז לשנה זו מול שנה שעברה. ולמרות זאת המדינה תגדיל את המדד הדמוגרפי רק ב-1.5 אחוז. וכתוצאה מכך נגרם לקופות החולים גירעון מובנה של 0.9 אחוז

רק בשנה אחת נוצר גירעון של כ-350 מיליון שקל שזה אומר: שמשרד הבריאות באי עדכון המדדים באופן מלא, יוצר קיצוץ ישיר של 350 מיליון שקל לשנה. ואם נתרגם זאת יוצא שמאז שחוקק חוק הבריאות, המדינה קיצצה את ההשקעה שלה בבריאות ב-7 מיליארד ש״ח.

ועוד מדד שלא מעודכן באופן מלא, הוא מדד יוקר הבריאות. ידוע שמחיר יום האשפוז הינו ההוצאה הכבדה ביותר של קופות החולים. התשלומים של קופות החולים על הוצאות האישפוז מהווים כ-42 אחוז מהוצאותיהן של הקופות.

בדרך זו בגלל שהמדינה לא עדכנה כלל את מחיר יום האשפוז לקופות החולים נוצר מצב נוסף שבו קוצצה מערכת הבריאות בנוסף ל-7 המיליארד ש״ח בשל המדד הדמוגרפי קיצוץ נוסף של 3.6 מיליארד ש״ח נוספים סה"כ כ- 11 מיליארד ש״ח. במצב שכזה, מערכת הבריאות שלנו הולכת ומתדרדרת לרמות של מדינות שאיננו רוצים להיות שם.

אנו עדים לחולים רבים שסובלים ואיכות חייהם נפגעת, ממתינים לבדיקות רפואיות ולניתוחים חשובים זמן רב מעבר לסביר. איכות הטיפול והשירות הינה נמוכה ומצומצמת, מומחים רבים בתחום הרפואה יכולים לומר בביטחון מלא שמצב זה פוגע בחולים ואף מקצר את חייהם בצורה משמעותית.

בימים אלו, אנו חברי הכנסת מקיימים דיונים רבים ומפעילים לחץ רב על שר האוצר ושרת הבריאות. ובעקבות לחץ זה קיימו שר האוצר ושרת הבריאות מסיבת עיתונאים, שבה הם התרברבו על הגדלת תקציב הבריאות בחצי מליארד ₪, מסיבת עיתונאים זו הינה זריית חול בעיני הציבור ואחיזת עיניים.

בזמן שקופות החולים מתבוססות בביצת גרעון של 3 מליארד ₪ והעדכון הנדרש ברמה של כ-11 מליארד ₪ - חצי מיליארד זה לעג לרש, ולא דיברנו על הצורך בשיפור הרפואה הציבורית והבאתה לרמת מדינות ה-O.E.C.D שהאוצר כל כך "סוגד להם" ושואף להגיע לרמות אלו של מדינות ה- O.E.C.D.
בריאות רפואה תקציב לפיד גירעון

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד