י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024

חרדים וכשרות ב'מאסטר שף': "שדה מגנטי של אנושיות"

'בחדרי חרדים' בראיון וידאו בלעדי עם השפים אייל שני וחיים כהן, שופטי התוכנית הפופולארית 'מאסטר שף' • שני: "מעולם לא בישלתי חזיר, אני לא מערב בשר בחלב" • כהן: "גדלתי בבית מסורתי, אמא שלי אמרה לי: תיפתח" • שני: "למטבח כשר אין שום מגבלה" • המתמודד החרדי ג'וש: "בישלתי רק צ'ולנט לפני התוכנית" • צפו

חרדים וכשרות ב'מאסטר שף': "שדה מגנטי של אנושיות"
יעקב כהן

אמירה חכמה שמעתי מהאי גברא רבא על הפסוק 'את ה' אלקיך תירא', בקריצה אידישאית: 'עס אבער ה' אלקיך תירא' - תאכל אבל עם יראת שמים. כלומר לאכול באופן מתורבת זו אינה מילה גסה, אבל 'תרבות אוכל' הוא לבטח לא מושג יהודי.

יש לנו ספרי הלכה עבי כרס העוסקים בעולם האוכל וכשרותו, גם רשימת מנהגים הקשורים באוכל כמו סימנים בראש השנה, זרעונים בפורים ואי אכילת קטניות בפסח. במחוזות שונים ישנן גם מסורות, חצרות בהן לא אוכלים מאכלי שבת באמצע השבוע או הכנת מאכלי שבת במהלך סעודת השבת, אבל אוכל אינו חלק מהתרבות היהודית בשום מקרה.

אלו לא היו השאלות היחידות שעלו בראשי כשנקרה בפני ההזדמנות לראיין מתמודד בתוכנית ריאליטי העוסקת באוכל - 'מאסטר שף'. שאלה מהותית בהחלט ראיתי דווקא בדף הפייסבוק של מנכ"ל תחנת רדיו אזורי, יהודי דתי שהוא ואשתו מכירים מקרוב מאד את עולם ההפקות הטלויזיוניות, שכתב מיד לאחר שדור פרק הבכורה של העונה כי בביתו לא יצפו הילדים בתוכנית המהללת מנות טריפה ומאכלות אסורות.

ההקלה היחידה שלי היתה העובדה שאני יכול ללכת לראות להתרשם ולחזור ללא הכנת כתבה. ללכת כדי לשאול את השאלות, לראות מיהו ה'חרדי' שבחר להתמודד בה ואף מצליח לעת עתה בצורה מרשימה.

קצת קשה להבין בתחילה על איזו 'סמיכה' מדבר ג'וש כשהוא מדבר על מסכת ספציפית או חלקים במשנה ברורה. הוא אמנם בעל תשובה אנגלי עם רקע מסורתי, אבל כמותו ישנם רבים בנוף שומרי המצוות בכלל וגם בציבור החרדי. מאד שמחתי גם שהיה חשוב לו להזכיר בפני שאם יש מי שזקוק לו והוא יכול לעזור במשהו לשמח לב יהודי - שאודיע לו. הוא משתמש בסלולארי 'כשר' ולא מוותר על מסגרת לימודיו התורניים.

אבל מעל הכל שמחתי לשמוע את מה שהיה לשפים שופטי התחרויות במסגרת התוכנית לספר, ניסיתי להציק להם, להזכיר שגם בתוכנית שלהם - מתמודדים שהקפידו על כשרות זכו וגברו על מתמודדים שהוכיחו מיומנויות ויכולת. להפתעתי, השופטים גילו על עצמם דברים שלא תשמעו בתקשורת האחרת, בטח לא בזו שמפיקה את התוכנית עצמה.

גם שף שמבשל בשבת ובכך מטריף את כליו מבלי שיבין זאת, דואג להצהיר כי הוא מבשל כשר 'מה שיכול להיות לא כשר אצלי - שבמנות אחרונות אגיש למי שביקש מנה חלבית', 'חזיר לא בישלתי מעולם ולא אבשל לעולם'. השף האחר נאלץ לעזוב אותנו כי אשתו ילדה בלילה לפני שנפגשנו, אבל חבריו דואגים לציין את המסעדה הכשרה שפתח, ומהשף השלישי ביקשנו לשמוע האם לבן עדות המזרח הנחשבים יותר שומרי מסורת לא קשה לראות ולטעום את המאכלים שאינם כשרים - אותי התגובות שלהם ריגשו. ומה אתכם?

כשרות מאסטר שף בשר בחלב חזיר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 14 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד