כ"ב ניסן התשפ"ד
30.04.2024

מה עושים עם חשבונית פיקטיבית? • טור ייעוץ

מקפידים על קלה כבחמורה בעסק שלכם? זה עדיין לא מבטיח שלא תתמודדו עם חשבונית פיקטיבית • כיצד תתמודדו במקרה כזה?

צילום: יעקב נחומי
צילום: יעקב נחומי



אתם מנהלים את העסק שלכם ומקפידים על קלה כחמורה. רושמים את כל שנדרש במערכת הספרים שלכם, מגישים כל דיווח ותשלום בזמן וישנים מצוין בלילה. האם למרות כל זאת אתם עלולים למצוא את עצמכם במצב בעייתי מול רשויות המס שיעלו טענות כנגדכם על שימוש בחשבוניות פיקטיביות? התשובה המפתיעה היא - כן! בשורות הבאות תלמדו איך זה יכול לקרות ומה ניתן לעשות.

כל אחד מאיתנו יכול למצוא את עצמו מתמודד עם חשבוניות פיקטיביות שנמסרו לו במהלך הפעילות העסקית שלו. לא מדובר בחשבוניות פיקטיביות "קלאסיות" שאין מאחוריהן עסקה אמיתית. הוצאת חשבונית כזו הינה עבירה פלילית חמורה שהעונש בגינה הוא מאסר בפועל. המדובר הוא בחשבונית שניתנה לך במסגרת עסקה אמיתית שבוצעה, אולם מוסר החשבונית לא היה מורשה לעשות כן. לדוגמא: בעל העסק אינו רשום כעוסק מורשה במע"מ, השירות ניתן על ידי גורם אחר ולא זה שפרטיו רשומים על גבי החשבונית וכו'.

המשמעות הכלכלית

המשמעות הכלכלית היא שלא יתאפשר לך לקזז את המע"מ בגין אותה חשבונית. למרות שהדבר נשמע מרגיז ומקומם, חשוב לזכור שקיזוז מע"מ מחשבונית פיקטיבית הנמצאת ברשותך מזכה אותך בסכום המע"מ שהצד השני לא דיווח ו/או לא העביר לרשויות המס. דבר זה גורם נזק ישיר לקופת המדינה ולכן נושא זה מטופל בחומרה רבה.

במספר פסקי דין קבעו בתי המשפט שעל כל אחד מאיתנו חלה החובה לברר את זהותו וכשרותו של מי שנמצא איתנו בקשר עסקי, משלמים לו ומקזזים את המע"מ מהחשבונית שמסר לנו. הבדיקה שלנו צריכה להיות "אובייקטיבית" (ולא "אני מכיר אותו מהשכונה אז סמכתי עליו...") ו"סבירה" בהתאם לכלים שנמצאים בידנו והם: בדיקת אותו עוסק במשרדי מע"מ או באתר האינטרנט של רשות המיסים.

אני עובד אתו כבר הרבה זמן אולם בכך לא די. אם יש לנו קשר מתמשך עם עוסק כלשהו עלינו לבדוק אותו שוב ושוב כדי לוודא שמצבו לא השתנה. לכן, יש להנהיג בדיקה תקופתית לגבי גורמים איתם אנחנו בקשר קבוע ולא להתעצל ולברר אודותיהם בכל פעם שמדובר בחשבונית בסכום חריג. רק כך, נוכל להבטיח שלא נחשב כמי ש"התרשלו" (כפי שהגדיר זאת בית המשפט) ושלא ניפגע בכיסנו על לא עוול בכפנו.

נכון, זה לא מרגיש נוח וצודק במיוחד כאשר רשות המיסים הופכת אותנו למעין כלבי שמירה שלה, אך ניתן להתנחם בעובדה שבדרך זו אנו עוזרים להילחם במעלימי מס ובהון השחור עליהם הוכרזה מלחמת חורמה בתקופה האחרונה.

קימבנתם חשבונית מס חד פעמית?

אם אתם נותני שירות שלא רשומים כעוסקים במע"מ ואין לכם חשבונית מס לספק. לפחות פעם אחת בקשו מכם חשבונית מס כתנאי לתשלום. ודאי תהיתם מה לעשות. אפשרות אחת הייתה לבקש טובה מחבר עצמאי שיוציא חשבונית במקומכם. אפשרות אחרת הייתה לפנות לאחת מעשרות חברות שקמו לתכלית זו בדיוק: הוצאת חשבונית מס תמורת תשלום עמלה. חברות אלה מכונות "חברות חשבונית".

לפני שאתם מתפתים לעשות זאת, דעו לכם שבכל אחד מהמקרים הללו אתם שותפים לעבירת מס של שימוש והפצת חשבוניות פיקטיביות. אם עד לפני שנים אחדות חשבוניות אלה כונו "חשבוניות זרות", הרי שכיום בתי המשפט רואים בהן חשבוניות פיקטיביות לכל דבר. נקבע שחייבת להיות זהות בין בעל החשבונית לבין נותן השירות. במילים אחרות, מי שנותן חשבונית מס של אדם אחר, מספק חשבונית פיקטיבית ועלול לספוג עונש חמור.

הלכה למעשה, הניסיון מלמד שאם רשות המסים מקבלת לידיה את המס הכרוך בחשבונית, היא על פי רוב עוצמת את עיניה מהתופעה הרווחת של כיסוי בחשבונית מס של אחר. ואולם אם המס לא יגיע לקופת המדינה, למשל בגלל קשיים מצד חברת החשבונית, עלולה הרשות לצאת כנגד כל המעורבים בשרשרת, כלומר, חברת החשבונית, מקבל החשבונית ואתם.

קיים פתרון חוקי לבעיה

אם אתם עושים חלטורה חד פעמית (הרצאה, הדרכה או שירות אחר) אתם יכולים לפנות למשרד המע"מ המקומי ולדווח על עסקת אקראי מזדמנת. פקיד המע"מ יספק לכם אישור בכתב שישמש את הצד המשלם כחשבונית מס לכל דבר, מבלי שתעברו על החוק.

תודה למומחי 'פרקטיקה בעסקים' [email protected]

עסקים פיקטיבי בדיקה כסף חוק

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד