כ"ו ניסן התשפ"ד
04.05.2024

מלחמת בית שמש: "כל גורם אנטי חרדי חבר למערכה"

משה אבוטבול, חבר המועצה הוותיק ביותר בבית שמש וראש העיר המכהן, נאלץ להתמודד עם גל שנאה אנטי חרדית • בראיון ל'בחדרי חרדים' הוא מסביר מה מחזיק אותו, מספר כיצד החל את דרכו הפוליטית ומצהיר מה יעשה אם חלילה יפסיד • "בבית שמש נחשף פרצופם האמיתי של שונאי דת מהזן הנחות ביותר"

אבוטבול. צילום: פלאש 90
אבוטבול. צילום: פלאש 90



האטמוספירה החרדית בפרט וזו הישראלית בכלל רעשה וגעשה בשבועות האחרונים מהדרמה שהתחוללה בעיר בית שמש, שתחילתה עוד קודם הבחירות המוניציפאליות. למרות שלרגעים נדמה היה שהיא מגיעה לסיומה, הגיעו המציאות והבג"ץ יחדיו והוכיחו שכל עוד מדובר בחרדים - אין גבול לאפשרויות, ואפילו 36 תעודות זהות יוצרות חשד סביר לזיוף של יותר מאלף קולות, כי הרי 'יש כאן דפוס פעולה' של הקהילה החרדית.

מאידך גיסא, יתכן שהחרדים בכלל צריכים להודות לבג"ץ, שבזכותו זורמים כעת פעילים מכל רחבי הארץ באחדות מופלאה למען הקרב החוזר בבית שמש. תתארו לעצמכם לרגע, לו הבג"ץ היה קובע שייערכו בחירות חוזרות בכל הערים החרדיות [דפוס פעולה, כבר אמרנו], לכו תדעו מה היה קורה בערים בהן להטו הרוחות הפנים חרדיות, למרבה המזל נתפס הבג"ץ לבית שמש לבדה, וגרם לאיחוד השורות.

אם נתעלם לרגע מהבג"ץ ומפסיקותיו, ונתעלם מכל הדרמה הזו המתחוללת לה במיקרו קוסמוס הישראלי בבית שמש, נוכל למקד את הפוקוס באיש העומד במרכזה של הסערה. חבריו קוראים לו מוישה, השלטים קוראים לו אבוטבול, ואילו המון העם קורא לו ראש העיר הרב משה אבוטבול. והדבר הראשון שנתקלים בו בשיחה עם האיש - זו הנעימות. מדובר באיש נעים, כזה שהייתם רוצים כשכן בדלת ממול, או אפילו רק בכסא הסמוך באוטובוס, איש מהסוג שישמח לענות לכם מה השעה.

והשיחה עם מוישה קשה, לא קל לשמוע מאדם סיפור אישי על מסע תקשורתי אינטרסנטי המתנהל כנגדו - על לא עוול בכפו. כל המשא הארגוני והטכני של מערכת הבחירות בבית שמש, ובעיקר המשא התקשורתי של המלחמה הקשה הזו - מוטל על כתפיו. והוא בעצם מייצג את כלל הציבור החרדי הנאבק בהסתה תקשורתית קשה, הנתמכת באופן ישיר וגלוי על ידי גורמים מהפוליטיקה הארצית, שלא מסתירים את הרווח והאינטרס האישי שלהם מליבוי האש.

אבוטבול ודרעי. צילום:יעקב לדרמןצילום: אבוטבול ודרעי. צילום:יעקב לדרמן
אבוטבול ודרעי. צילום:יעקב לדרמן


חבר המועצה הוותיק ביותר

• הרב משה אבוטבול, אחד הנושאים שחזרו על עצמם שוב ושוב במערכת הבחירות היא השאלה 'מי זה באמת בית שמש', החילונים טוענים שהם בית שמש והחרדים 'השתלטו' עליה. האם תרצה לספר לנו מהו הקשר שלך לעיר באופן אישי?

"הגעתי לעיר לפני 25 שנה. היינו קהילה של כמאה משפחות חרדיות, ולמדתי כאן בכולל בראשות הרב מרדכי כהן. לאחר מכן התבקשתי על ידי ראש ישיבת אור החיים, הרב ראובן אלבז, להקים תלמוד תורה עבור ילדי העיר. צריך לזכור איזו עיירה היתה בית שמש באותו הזמן. היה נהוג לומר בבדיחות כי 'בבית שמש זורקים עגבניות על שמעון פרס'. ואכן, פתחנו עבורם את התלמוד תורה, ובהמשך הקמנו את אגודת 'ממזרח שמש'. קבלנו המלצות מכל גדולי הרבנים, ובהם הגאון רבי יהודה צדקה, הגרב"צ אבא שאול, מרן הרב עובדיה, הגרח"פ שיינברג ויבדלח"א הגר"נ קרליץ.

"הבאנו לעיר עוד כמאתיים חמישים אברכים ופתחנו בית מדרש במקלט ברחוב הנרקיס בעיר. חשוב לציין כי קרן רייכמן תמכה בנו והעניקה הלוואה לכל אברך שעבר לעיר בסך 10000$, לשם השוואה, דירה בעיר עלתה אז 18000$. במשך כל תקופת הפעילות הזו, הקמנו ארגוני חסד בכדי לסייע לתושבים המקומיים, וסייענו ברישום ובהקמת מוסדות נוספים לרווחת הקהילה המקומית. ואף היינו פעילים מאוד בקרב התושבים המקומיים. כך הפכתי לדמות מוכרת בעיר, והייתי בקשר טוב עם תושבים רבים מכל המגזרים והקהילות בה".

• כיצד החלה הקריירה הציבורית שלך?

"התפקיד הראשון שמילאתי בבית שמש היה חבר מועצת הפועלים. זה היה בעצם גוף שממלא את תפקידה של ההסתדרות היום. לאחר מכן נכנסתי כחבר מועצה מטעם ש"ס - כבר מהקדנציה הראשונה שסיעת ש"ס התמודדה למועצת העיר, ולאורך השנים מילאתי תפקידים שונים בכל המחלקות השונות בעירייה. חשוב לי להדגיש שבכדי לשמש כראש עיר צריך להכיר את המערכת העירונית על בוריה, אי אפשר להגיע מבחוץ ולנחות היישר לתפקיד ראש העיר, כיון שהעירייה היא גוף גדול שיש בו מחלקות רבות, וצריך לצמוח מהשטח ולהכיר את אופן ההתנהלות של כולן.

"אני משמש כחבר המועצה הוותיק ביותר בעיר, וככזה יש לי את הוותק את הגדול ביותר במערכת העירונית. שמשתי גם כחבר הוועדה המחוזית, יש לי נסיון בכל המערכות שראש עיר נדרש להכיר בכדי למלא את תפקידו בצורה המושלמת".



ההשפעה הכלכלית של החרדים על העיר

"ההשפעה של הקהילה החרדית וה'רמות' החרדיות על העיר הישנה - היא בלתי ניתנת לתיאור. התמריץ הכלכלי שהם העניקו לעיר הוא בסדר גודל של כמה דרגות מעל איפה שהיא הייתה קודם לכן. אם קודם שהגענו לעיר היו בה עשר מוניות בלבד, הרי שהיום יש בה מאות מוניות, זהו מצב שונה לחלוטין", מתאר אבוטבול.

"מלבד החלק הכלכלי, חשוב לי להדגיש כי אני וכל הפעילים שהגיעו בעקבותי לעיר, מעורים ומכירים היטב את כל התושבים בעיר הוותיקה. צריך להבין, מנסים להציג כאילו יש כאן מלחמת דת בין חרדים לחילונים, אבל האמת היא שבשטח יש חיבור חזק מאוד ביני לבין כל התושבים. מדובר פה בעיר על תושבים כמוני, כולנו מרקע ספרדי, בעלי לב חם ורגש יהודי חזק. אני משתתף בכל האירועים שלהם, שמחות, חתונות, בר מצוות ולהבדיל בלווית רח"ל.

"עזרתי במשך השנים לעשרות תושבים שידם לא השיגה כדי לשלם שכירות ושנאלצו לעזוב את בתיהם. סייעתי בידיהם להשיג דירות עמידר. מלבד העובדה שהעמותה שלנו מחלקת סלי מזון מידי שבוע כבר למעלה מ-20 שנה. כל תושב בעיר שהיה צריך עזרה בהכנסת ילדיו למוסדות - ידע כי יש לו כתובת לפנות אליה. המכלול של הפעילות הזו יצר ביני לבין כלל התושבים עבותות של ידידות ואהבה, וראיתי את זה גם בתוצאות בקלפיות באזורים החילונים המובהקים".

• אם כבר נגענו בחלק הזה, מסקרן מאוד לשאול, הרי מתחוללת מערכה לא פשוטה על שמך, ולעומת זאת אתה זוכה לאהדה רבה בעיר. האם אתה מרגיש שישנם תושבים שהתעמולה משפיעה עליהם, ולמרות הקשר החם שהיה ביניכם בעבר פניהם אליך אינם כתמול שלשום?

אבוטבול זוקף את ראשו בנחרצות. "חוץ מפוליטיקאים לא אבדתי ידיד אחד", הוא מצהיר ברגש. הוא נתקף בסערה, ניכר שהשאלה נגעה בנימים כואבים. "ניצלו את 36 התעודות זהות המזויפות שלא היו קשורות אלי כלל - בכדי להכפיש את שמי. הניסיון לא צלח, ובעזרת השם יוכח בקרוב עד כמה. במשך חמש שנים השמיצו אותי בכל מדור בעיתונות המקומית, עד שהיו שאמרו שהמדור היחיד בו שמי אינו מוזכר הוא מדור פרשת שבוע, והסיבה לכך היא שלא זכיתי לחיות בתקופת התנ"ך. כי אילו שמי היה מוזכר בתנ"ך, הרי שבכל שבוע היו משמיצים אותי גם במדור הזה.

"אך התושבים הוותיקים יודעים לעשות את ההבחנה בין מי שבאמת דאג להם במסירות במשך כל השנים, לבין מי שמחפש לעשות הון פוליטי על גבם. מנסים ללבות את אש השנאה נגדי בכדי לקבל לעצמם תפקידים בעיריה", מסיים אבוטבול בכאב.

"כל גורם אנטי חרדי התגייס למערכה"

• אילו גורמים בעצם מתמודדים מולך?

"הרשימה ארוכה", נאנח אבוטבול, "אבל ההגיון שלה הוא די פשוט. כל גורם ארצי שיש לו אינטרס אנטי חרדי - מעורב במערכה בבית שמש. כל מרכיבי הקואליציה היושבים היום בממשלה חברו למערכה מולי. ליכוד, הבית היהודי, יש עתיד ומפלגות שמאל שונות. בבחירות הקודמות אפילו ראש הממשלה פרסם בעיתון המקומי מכתב הקורא לתושבים שלא לתמוך בי. חלקם יושבים היום בקואליציה, מציגים פני תם ומצהירים על כך שלו הייתה בידם האפשרות הם היו מכניסים את החרדים לקואליציה. אך פה בבית שמש נחשף פרצופם האמיתי. הם שונאי דת מהזן הנחות ביותר. הציבור החרדי לא ישכח להם את ההתגייסות הזו נגדו".

• אם הציבור החרדי אכן יצליח במערכה, האם תזמין את יריבך לקואליציה למרות המשקעים?

"ביום שאחרי, בעזרת השם", זוקף אבוטבול את עיניו בתקווה, "אנחנו באים לעבוד. לא לערוך חשבונות. העיר זקוקה לראש עיר חזק שיעמוד בראשה וינהל אותה. אזמין כל אחד שירצה לבא ולעזור - להצטרף אלי ולהיות שותף בעשיה. מעבר לכך, אינני מאמין שבצד השני יחפצו בכלל להצטרף לקואליציה, לדעתי חלק מהאנשים שם יפרשו לחלוטין מהמועצה אם יתברר שהם לא זכו בבחירות, והג'ובים שהם חלמו עליהם לא יגיעו אליהם".

• ואילו יריבך אלי כהן יזכה בראשות העיר, כיצד תנהג במצב שכזה?

"בכל סיטואציה חדשה שתיווצר איוועץ בגדולי ישראל ואעשה ככל שיורו לי. אינני מכריע בשאלות כאלה לבדי. אני באופן אישי סבור שכל איש ציבור צריך לשאוף ככל יכלתו להיות שותף בקואליציה בכדי שיהיה בידו כח להוביל ולעזור. אך כפי שאמרתי, השאלה תהיה מונחת לפתחם של גדולי הדור והרבנים".

• לסיום, כיצד התחושה האישית שלך בתקופה זו?

"במאה שערים היתה בדיחה ידועה שאמרה כי קירות הבתים היו מתמוטטים כבר מזמן מרוב שהם ישנים ובלתי עמידים, אך מה שמחזיק אותם הן שכבות הפשקווילים שנתלו עליהם מבחוץ במשך שנים רבות. התחושה שלי היא דומה. מצד אחד, קשה מאוד להתמודד עם קמפיין הדה לגטימציה שהם מנהלים נגדי. הם מגיעים עד למשרד הפנים - בו הם מנסים להצר את צעדי בדרכים שונות, קשה לפעול כך כראש עיר.

"אך מצד שני, החיזוק שאני מקבל מכל כיוון אפשרי - מחזיק אותי מבחוץ כנגד כל השנאה המופנית אלי. ברכותיהם של גדולי ישראל, שלא מפסיקים לשלוח אלי מסרים של חיזוק ותמיכה, מכתבי תמיכה מתושבים, אני מקבל אי-מיילים מיהודים בכל רחבי העולם", חושף אבוטבול. הוא מפתיע אותנו, פותח את מחשבו האישי ומציג את האי-מיילים שנשלחים אליו מיהודים חרדים בכל רחבי העולם, לונדון, ניו יורק ועוד.

"ואכן, חשוב לי מאוד להודות לכל התומכים בי, ובפרט לאותם שמתפללים עבורי - להצלחת משה בן וורדה - כפי שמספרים לי על כך ששמי מוזכר לברכה בהיכלי הישיבות ותלמודי התורה בפי תינוקות של בית רבן. ובנוסף, לכל האנשים שמרגע היוודע החלטת בג"ץ לקחו על עצמם את ניהול המערכה, ובראשם יו"ר הסיעה הרב אריה דרעי, שמגיע אל העיר בכל יום, יחד עם עסקנים מכל רחבי הארץ שהתגייסו לטובת המערכה".
בית שמש בחירות עיר אבוטבול

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 15 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד