כ"ז ניסן התשפ"ד
05.05.2024

תחבורה ציבורית בעולם, וחוסר יעילותה בישראל

שמואל אבואב, מנכ"ל 'אור ירוק', סוקר את ההבדל בין מצבה של התחבורה הציבורית בארץ לזו שבחו"ל

תחבורה ציבורית בעולם, וחוסר יעילותה בישראל



איזה מסר שולחת המדינה, מערכת הסעת המונים שאינה רק יקרה מאד, אלא גם כושלת, מסורבלת, אטית ושאינה עונה על הצרכים? הרגלי הנסיעה בתחבורה הציבורית בישראל, שגם ככה משוועים לשינוי, סופגים מכה אחר מכה, ואין להתפלא אם גם מעט הישראלים שעוד חשו שמשתלם להם לנסוע בתחבורה ציבורית עד היקור האחרון בינואר 2014, ישקלו את העדפותיהם מחדש.

איזו חלמאות: מעל לכל במה קורא משרד האוצר לעריכת שינוי מקיף ביחס המדינה לתחבורה הציבורית, על מנת להופכה למזמינה, יעילה וכדאית יותר עבור האזרחים. על פי תחשיביו, תשפיע ההשקעה בתוכנית פיתוח התחבורה הציבורית בישראל על התמ"ג בכ 25-40 מיליארד שקלים בטווח הרחוק. לטענת אנשי האוצר, כל הטיה של אחוז אחד מהנסועה בישראל אל התחבורה הציבורית במטרופולינים, תישא תועלת כלכלית של כ-650 מיליון ₪ בשנה. את התועלת השנתית שבהקמת רשת מתע"ן (מערכת תחבורה עתירת נוסעים), אומדים אנשי האוצר ב 10-13 מיליארד שקלים בשנה, ומסקנתם החד משמעית מהאצת התוכנית לקידום התחבורה הציבורית בישראל, היא שברמת המיקרו תכוסה עלותה בתועלתה, וברמת המקרו היא כדאית מאד מבחינה כלכלית. במקרה של חוסר פעולה לטובת התחבורה הציבורית, יסתמו עורקי התחבורה, העמוסים גם ככה פי שניים מהממוצע במדינות המתקדמות, מעומסי תנועה שייצרו המוני המכוניות.

מערכת יעילה ומזמינה של תחבורה ציבורית, תפחית מאד את השימוש במכוניות פרטיות, תשחרר עומסי תנועה, תקטין את פליטת גזי החממה, תמנע תאונות, תחסוך זמן יקר ותעניק לציבור שפע זמן פנוי לניצול. היטיבו להבין זאת אומות כדנמרק, בה מהירותה הממוצעת של התחבורה הציבורית בבירה קופנהאגן עומדת על 36 קמ"ש, בוואריה, שבבירתה מינכן מובילה התחבורה הציבורית את הנוסעים במהירות 34 קמ"ש, או שוויץ, שבעיר הגדולה בה, ציריך, מגיעים נוסעי התחבורה הציבורית ליעדם במהירות ממוצעת של 32 קמ"ש.

פחות היטיבה להבין זאת ישראל, בה עומדת מהירות הנסיעה הממוצעת של התחבורה הציבורית בתל אביב על 16 קמ"ש. בחינת איכות התחבורה הציבורית בערים גדולות בעולם, מיקמה את תל אביב, העיר שבה אחד מריכוזי המחקר והפיתוח הטכנולוגי החזקים בתבל, אחת לפני הסוף, שניה בחולשתה רק לריו דה ז'נרו שבברזיל. אין פלא שרק 3.4% בלבד מהציבור הישראלי משתמש בה, פי ארבעה ויותר פחות מבאירופה, וברמה נמוכה מאד של שביעות הרצון אזרחית מאיכותה.

האומדנים מצביעים על שיתוק תחבורתי כמעט מוחלט בשעות הבוקר בתוך שנים ספורות. מנתונים שאספה עמותת "אור ירוק", עולה כי עד 2030 צפוי כל נוסע ברכב לבזבז מידי יום שעה נוספת בכבישים בשל הגודש. בסך הכול יבוזבזו 850 מיליון שעות אדם בפקקים, ואומדן התוצר בגין הפסד זה יעמוד על 25 מיליארד שקלים בשנה.

סקרים שערכה עמותת אור ירוק מעלים בבירור שהציבור הישראלי משתוקק לעבור להשתמש בתחבורה הציבורית, אם רק תוצע לו מערכת יעילה ואמינה. רק הממשלה יכולה לשנות את סדרי העדיפויות של הנוסעים ולסגור את הפער המוזר והמביך הזה בין הצלחותינו הרבות בבניית הארץ הזו, לבין כישלוננו המחפיר בבניית מערכת הסעת המונים,

*הכותב מכהן כמנכ"ל עמותת אור ירוק
אבואב תחבורה ציבורית ישראל חו''ל טור

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד