י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024

פסק ההלכה למד"א התגלה כ'חסר שיניים'

הגרל"י הלפרין, ראש המכון המדעי הטכנולוגי, שלח מכתב הבהרה למנכ"ל מד"א, ממנו עולה: הביפרים עדיפים מבחינה הלכתית על מכשירי המירס שהותר להשתמש בהם רק באמצעות השיניים

כונני מד"א בפעולה
כונני מד"א בפעולה

פסק הלכה למד"א: "המירס יופעל בעזרת השיניים"

מתנדבי מד"א שומרי השבת - אל תמהרו לצחצח שיניים, לקראת הכנסתם לשימוש של מכשירי ה'מירס' בשבתות. הבהרה שפירסם היום (ג) הגאון רבי לוי יצחק הלפרין, העומד בראש המכון המדעי הטכנולוגי להלכה, מסייגת מאוד את הפתרון ההלכתי שניתן בעניין זה וזכה לחשיפה רבה, ערב הכנס שארגנו ארגוני ההצלה החרדיים נגד ארגון מד"א, ביום חמישי שעבר.

מההבהרה ניתן להבין, כי ההיתר שהוצא הוא 'בדיעבד', ואינו עומד בשום יחס הלכתי לכל ההסדרים הקיימים להפעלת מכשירי קריאה למתנדבי 'הצלה' בשבת, שגובשו על-ידי גדולי מורי ההוראה בישראל.

ביום חמישי האחרון הגיעו נציגי מד"א בדחיפות אל הרב הלפרין וביקשו לקבל אישור הלכתי להפעלת מכשירי 'מירס' חדשים, המצוידים בטכנולוגית GPS לאיתור מתנדבים ולאזעקתם בשבת.

הפגישה עם הרב הלפרין התקיימה מספר שעות לפני קיומו של הכנס המרשים של מתנדבי ארגוני ה'הצלה' החרדים שנערך בפתח-תקווה, בהשתתפות גדולי ישראל. ההתכנסות נועדה, בין השאר, להעביר מסר ברור של נחישות לעומדים מאחורי ההתנכלויות של מד"א למתנדבי ארגוני ההצלה החרדים.

משלחת מד"א שהגיעה אל הגרל"י הלפרין ביקשה לקבל את חוות הדעת ההלכתית לאלתר, ונימקה את הדחיפות בצורך להכניס את המכשירים לשימוש מידי כבר בשבת הקרובה, כדי שהמתנדבים לא יחללו שבת.

בהודעת דובר מד"א, ירוחם מנדולה, שיצאה גם היא במהירות, כאילו היתה חלק מאירוע הזקוק ל'טיפול נמרץ', נאמר כי הרב הלפרין אישר את נשיאת המכשיר על-ידי הכוננים החרדיים, והתנה את השימוש בו גם בשבתות וחגים, בסדרת תנאים יצירתית: המכשירים יהיו פתוחים בכל העת ויונחו בנרתיק מיוחד, אשר לא יאפשר את סגירתם. בשבתות וחגים יענו הכוננים לקריאות המוקד בעזרת תכשיט מאורך, אשר יניחו בין שיניהם וילחצו באמצעותו, כדי להגיב לקריאה ולהודיע כי הם יוצאים לזירה.

אתר 'בחדרי חרדים' היה ראשון לפרסם את הידיעה וממנו היא התגלגלה לכלי התקשורת האחרים. בעתונות החילונית הידיעה הזו לא הותירה מקום לפרסום על הכנס הגדול של ארגוני ה'הצלה', ואלה נאלצו לחרוק שיניים.


היום באה ההבהרה מצדו של הרב לוי יצחק הלפרין ומוציאה את האוויר מהבלון הפרסומי של מד"א.

ההבהרה מוענה אל מנכ"ל מד"א, אלי בין, ונאמר בה כי האישור ניתן רק לאור הנתונים שהוצגו במקום על-ידי נציגי מד"א, ולאחר בדיקת המכשירים הספציפים נקבעו התנאים ההלכתיים לשימוש בהם. "לא היתה בכוונתנו כלל לחוות את דעתנו בנוגע לאפשרויות של שימוש בשבת באמצעים אחרים להזנקת מתנדבים או בדרכים שהיו נהוגים עד כה".

דובר 'איחוד הצלה': "הנהלת מד"א לא הפנתה שאלה על עדיפות בשבת במירס או בביפר או במכשיר אחר, אלא קבעו עובדה, שרק זה המכשיר ומה ההיתר להשתמש בזה. אך גם לדברי הרב הלפרין זה פתרון של בדיעבד וודאי שעדיף מאוד להשתמש בביפר".

לאור זאת דורשים ארגוני ההצלה החרדים להמשיך ולהזניק את המתנדבים בשבתות רק באמצעות הביפרים.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד