י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024

הישג לכשרות הרב לנדא: מחיר הקרפיון הוזל

בעקבות ההוזלה ימכרו בעיר דגי קרפיון במחיר שלא יעלה על 31 ש"ח • הצרכנים נקראים שלא לשלם יותר מהמחיר המומלץ

צילום: עוזי ברק
צילום: עוזי ברק



חרף המחסור החמור הקיים בדגי קרפיון, ואשר גרם למחירי הדגים לנסוק בצורה חדה כלפי מעלה, ישלמו השנה תושבי בני ברק מחיר מוזל יותר – יחסית – על דגי הקרפיון. ההישג נזקף לזכות מערכת הכשרות הידועה של רב העיר, הגר"מ לנדא, שם עשו בימים האחרונים מאמצי-על להורדת מחירי הדגים, מאמצים שאכן נשאו פירות והם הביאו להוזלה משמעותית.

כזכור, נסקו השנה מחירי דגי הקרפיון בצורה חדה כלפי מעלה, והדגים שבשנה שעברה נמכרו לצרכן במחירים של כ-25-27 שקלים, נמכרו בחודש האחרון במחירים של 35-37 שקלים לק"ג. עבור ציבור שומרי הכשרות המקפידים לרכוש בפסח דגים חיים בלבד - מדובר היה בפגיעה של ממש.

בחברות המשווקות הסבירו את עליית המחירים התמוהה בכך שהשנה קיים מחסור חמור בדגי קרפיון, מה שהביא להגברת הביקוש. עם זאת, בחברות הבהירו שגם המחירים הנוכחיים אינם סוף פסוק וכי בכוונתן להעלות את המחירים לפני חג הפסח, כך שהמחירים שאותם היה אמור הצרכן לשלם בסופו של דבר היו נושקים ל-40 ש"ח לק"ג.

בעקבות הייקור פורסם כזכור פסק הלכה בידי רב מערב ב"ב, הגאון רבי שמואל אליעזר שטרן, שגילה דעתו כי במצב זה של 'יוקר השער' יש לפעול כנאמר בשו"ע ולהורות השנה על איסור לרכישת דגי קרפיון לפסח, וזאת על אף שרבים נהגו לרכוש דווקא אותם בשל 'ואל תטוש'. פסק ההלכה עשה הד רב בקרב הציבור, אולם בחברות לא גילו סימני ריכוך ושם הבהירו כי המחירים ישארו בעינם ויתכן שאף יעלו.

לתמונה נכנסו מערכות הכשרות, שהפעילו את השפעתן על משווקי ומגדלי הדגים. ואכן, אתמול נודע כי בזכות מאמציהם של אנשי מערכת הכשרות של הגר"מ לנדא, ישלמו השנה תושבי ב"ב מחיר נמוך יותר מאשר בכל רחבי הארץ (נכון לעכשיו). ההוזלה הושגה לאחר שבחברה המשווקת נעתרו לבקשות וללחצים שהופעלו בידי מערכת הכשרות והחנויות – הרוכשות בימים אלו כמויות שיא של דגים - יקבלו את הדגים במחירים סיטונאים מוזלים יותר.

אם לא די בכך, מבהירים במערכת הכשרות של הרב לנדא כי "על מנת למנוע מצב שבו ההוזלה תגיע לחנויות אך לא תורגש אצל הצרכן, מפרסמת מערכת הכשרות בצעד חריג את המחיר המומלץ לצרכן כאשר יש להדגיש שהמחיר המומלץ הוא המחיר המירבי, וניתן גם לשלם פחות". המחיר המומלץ לצרכן (המגלם את העלויות כולל הרווחים של בעלי החנויות) עומד על 31 ש"ח לק"ג, כולל מע"מ.

ל'בחדרי חדרים' נודע כי ישנן חנויות בב"ב שניצלו את הודעת מערכת הכשרות, ושם מכרו היום את הדגים אמנם במחירים של 31 ₪ לק"ג, אך מדובר בדגים גולמיים, שלא עברו תהליך של פריסה, ניקוי מעצמות וכו'. במערכת הכשרות מתרעמים על כך מאד, ואומרים כי "המחיר של 31 שקלים לקח בחשבון את עלויות בעל החנות כאשר הוא מוכר לצרכן דג פרוס ונקי. לא יתכן מצב שבו בעלי חנויות מנצלים את ההוזלה שהשיגה עבורם מערכת הכשרות והם מנצלים עובדה זו לייקור מחירים".

חשוב לציין כי ברשתות המזון הגדולות יתכן ואפשר למצוא מחירים זולים יותר. כמו כן, יש לדעת כי השבוע נרשמה הוזלה של 4 שקלים במחירי דגי הסלמון, כך שמחירי דגי הסלמון עשויים לרדת אף הם. במקביל, נמשכים עדיין המאמצים בידי אנשי מערכת הכשרות של ה'עדה החרדית' הפועלים אף הם באינטנסיביות רבה להוזיל את מחירי הדגים, וכאשר מאמצים אלו יבשילו לכדי פתרון נשמח כמובן לדווח על כך.
קרפיון מחיר דגים יבואן כשרות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 14 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד