א' אייר התשפ"ד
09.05.2024

אנשי הרדיו, יום ליום והמחנה החרדי

פרויקט 'העיתונאים נחשפים' בפרק רביעי של פרופילים אישיים • לאחר שסקרנו את מרבית תקשורת הפרינט, הכירו את אנשי הרדיו: מוטי לביא, אבי מימרן ומשה גלסנר • עוד בתפריט: עורכי 'המחנה החרדי' ו'יום ליום' - העיתונאים מרדכי בריסק ויצחק קקון • מי התחיל ברדיו פיראטי ומי עסק בזיהוי גופות? • ומי הוא חנן קריסטל החרדי?

אנשי הרדיו, יום ליום והמחנה החרדי

פתח דבר: בכל תחום, קשה לבחור רשימת אנשים מצומצמת ולכתוב אודותיה אוסף פרופילים מדויקים, קשה הדבר שבעתיים כאשר מדובר בעיתונאים ואנשי עט, הן משום היותם קולגות, והן משום הבנתם הדקה בניסוח וכתיבה, וידיעתם את משמעותו והשלכותיו של כל משפט.

למרות זאת, החליטה מערכת 'בחדרי חרדים' להרים את הכפפה ולעשות את הבלתי אפשרי. הכתב משה ויסברג, שידיו רב לו בפרויקטים מסוג זה, נשלח למלאכה, וחזר - כתמיד - ומוצר מוגמר בידיו.

במסגרת זו, נסקור בכל יום 5-6 עיתונאים בכירים במיוחד, בדגש על עורכים ופרשנים פוליטיים, לפי חלוקה לעיתונים. יודגש כי לא נכללו ברשימה זו אנשים העוסקים בתקשורת אך אינם עיתונאים מטבעם, כגון מגישי תוכניות ברדיו, בנוסף, הרשימה אינה עוסקת בכתבים חרדים העובדים בתקשורת הכללית, והיא מתמקדת בתקשורת החרדית נטו.

השתדלנו לגעת בפן האישי של כל אחד ואחד, קשריו ופעלו מחוץ לתחום העיתונות, התפתחות קריירת הכתיבה שלו, מאפיינים בולטים בטקסטים שהוא מייצר ונושאים בהם קנה את פרסומו.

בפרקים א'-ג' של הסדרה סקרנו את 'יתד נאמן', 'המודיע', 'בקהילה', 'קו עיתונות', 'שעה טובה', 'המבשר', 'כפר חב"ד', 'משפחה' ו'מרכז העניינים'. בפרק זה נסקור את 'קול ברמה' ו'קול חי', 'יום ליום' ו'המחנה החרדי'.

קריאה מהנה!


ממציא המהדורה המרכזית החרדית
מרדכי (מוטי) לביא

עורך ראשי ומו"ל: 'כיכר השבת' ושדרן 'קול ברמה'.
גיל: 36.
נולד ב: ירושלים.
למד ב: פני שמואל.
מגורים: רמות, ירושלים

אם בעבר היו אלו מבני הציבור החרדי הרגילים לפתוח את יומם תוך האזנה לרדיו נצמדים לרזי ברקאי, הרי שכיום רובם ככולם מאזינים אדוקים של מוטי לביא, האיש שפוליטיקאים ושדרנים חוששים לעורם למשמע 'בוקר טוב' מפיו - בשידור.

תחילת הקריירה הרדיופונית של לביא הייתה דווקא בתחנת הרדיו הפיראטית 'כל האמת', בה שידר תוכנית מוזיקה לנוער הדתי והחרדי. משם עבר לרדיו 10 הפיראטי, בו הגיש את תוכנית האקטואליה המרכזית - שהייתה בעצם המהדורה המרכזית של הציבור החרדי כולו.

בהמשך החל לכהן כמגיש המהדורה המרכזית של רדיו 'קול חי', אותה הוביל לשיאי האזנה במגזר, כשיצר שעתיים של אחוזי רייטינג נדירים. במסגרת זו יצר עיתונות לא-מפלגתית, שגם ספגה לא אחת ביקורת על עיסוק בנושאים רגישים, ואף כאלה שעד היום העיתונות החרדית המודפסת נמנעת מלגעת בהם, אך עם הזמן הסגנון החדש חדר בקרב צרכני התקשורת החרדים.

במקביל, כתב לביא טור פרשנות שבועי ברשת המקומונים 'קו עיתונות'.

לביא משמש כפרשן של הציבור החרדי בכלי תקשורת שונים, ובמקביל הוא עוסק בהייטק וטכנולוגיה. בעבר נבחר לאחד ממאה המשפיעים במגזר החרדי במגזין של משרד הפרסום 'בולטון פוטנציאל'. העיתון לאנשים חושבים - הארץ כינה אותו בכתבה "כוכב האקטואליה הבלתי מעורער של הרדיו החרדי"‏.

לפני למעלה משלש שנים פרש לביא מרדיו קול חי. והצטרף לתחנת הרדיו המובילה 'קול ברמה', שם הוא מגיש את תוכנית האקטואליה בבוקר '8 עד 10'.

בנוסף משמש לביא כאחד מבעלי אתר האינטרנט החדשותי 'כיכר השבת', כאשר במקביל אליו הוא יסד גם את האתר לציבור הדתי לאומי 'סרוגים'.

צילום: אלי קוביןצילום: צילום: אלי קובין
צילום: אלי קובין

נסיך התקשורת החרדית
אברהם (אבי) מימרן

שדרן ומנהל התכניות: 'קול ברמה'
גיל: 34
נולד ב: ירושלים.
למד ב: חברון כנסת הגדולה.
מגורים: רמות, ירושלים.

בכל ערב בשעה 19:00 נצמדים עמך בית ישראל למקלט הרדיו ברכב או בבית, כדי להאזין ל'מהדורה המרכזית', לשמוע את קול הבס הרדיופוני של הכוכב הצעיר שנסק בשמי התקשורת החרדית - מגיש המהדורה המרכזית ברמה הגבוהה ביותר אבי מימרן.

את הקריירה הרדיופונית שלו החל מימרן לאחר נישואיו, במסגרת שידורי תחנת הרדיו הפיראטית 'קול הנשמה', בה שידר בין היתר תוכניות שבועיות, ואף היה מנהל התוכניות של התחנה במשך שנים אחדות.

מימרן שירת גם בצבא החל משנת 2005, שם היה ברבנות הצבאית ביחידת זיהוי החללים (יק"פ), במלחמת לבנון השנייה ובמבצע עופרת יצוקה גוייס במסגרת שירות מילואים. מימרן סיים בהצלחה קורס קצינים.

עם סגירת התחנות הפיראטיות בישראל, הקים מימרן חברה להפקת סרטי תדמית לחברות וארגונים במגזר החרדי. אך בהמשך, עם הקמת רדיו 'קול ברמה', הצטרף לצוות התחנה, בה הוא מכהן כסמנכ"ל התוכן, במקביל להגשת 'המהדורה המרכזית'.

כמנהל תוכניות מתאים מימרן את התכניות בתחנה לגילאים מסוימים, לשעות מסוימות כאשר כל דבר נלקח בחשבון, תוך שיקול דעת ואחריות גדולה מאוד. כפי שהרחיב בעבר בראיון מגזיני ל'בחדרי חרדים', בו פרש גם את משנתו בסוגיית 'הדרת נשים' בשידור בתחנת רדיו חרדית, ואף הביע את הצורך בתחנת רדיו שתשדר מוזיקה חרדית.

גם בהיותו שדרן הוא מוביל ומנווט את השידור כדי למנוע תקלות, באם המרואיין אינו מקפיד על שפה ראויה, או חלילה משמיע דברי כפירה או זלזול בגדולי ישראל - מימרן קוטע את השידור באופן מיידי.

בנוסף מעביר אבי מימרן הרצאות ברחבי הארץ בתחום התקשורת וההסברה החרדית, מנחה אירועים וכנסים רבים ואף עוסק בייעוץ לזוגות בנושאי שלום בית. מכריו מציינים כי זהו אך עניין של זמן עד שכוכבו ידרוך גם בשמי התקשורת הכללית.

בעבר נבחר מימרן על ידי מגזין 'פירמה' כאחד ממאה המשפיעים בתקשורת, ועל ידי 'דה מרקר' כאחד מ-40 הצעירים המבטיחים.

צילום: מנדי אור צילום: צילום: מנדי אור
צילום: מנדי אור

חנן קריסטל החרדי
משה גלסנר

פרשן פוליטי: רדיו קול חי
גיל: 38
נולד ב: חיפה.
למד ב: עטרת ישראל
מקום מגורים: אלעד.

דומה כי לא ניתן לעבור אירוע פוליטי במגזר החרדי, בחירות, הפגנה, או סתם כינוס מועצת גדולי התורה, מבלי להאזין למשה גלסנר, היושב באולפן רדיו 'קול חי', ורבבות חרדים קשובים לפרשנות ולהסברים שהוא מנפק. גלסנר מצוטט בפי כל ומוזכר כבר סמכא. רהיטותו ושליטתו בפרטים, הפוליטיים והחוקיים, הפכו אותו לאחד מעמודי התווך של התקשורת החרדית. הציניות המחודדת בה ניחן, הינה סימן ההיכר הבולט שלו.

את צעדיו הראשונים בשנים שאחרי הכולל, עשה גלסנר דווקא בניהול מוסדות חינוך, ישיבה ותלמוד תורה. משם פנה - לאחר כמה שנים – אל עולם התקשורת. תחילה כדובר זמני של עיריית אלעד, ולאחר מכן הצטרף לרשת 'קו עיתונות', שם שימש כעורך ברשת במשך כחמש שנים, כשלעיתים אף כתב טור פוליטי שנון.

פרק משמעותי נוסף בדרכו התקשורתית, היה כאשר הצטרף לצוות ההקמה של האתר החרדי 'כיכר השבת', ואף היה מעורכיו בשנים הראשונות לפעילותו, כשללא ספק הוא מאלו החתומים על הצלחתו וצמיחתו המהירה יחסית של האתר.

גלסנר נחשב לדמות מוכרת לא רק במדיה החרדית, אלא גם בתקשורת הכללית ובערוצי הטלוויזיה, כמסבירן חרדי רהוט, המייצג בכבוד את העמדה החרדית, אינו נבהל מעימותים חריפים עם דמויות עוינות, תוך שהוא מנמק ברהיטות ובבקיאות את טענותיו, ומקפיד להביע עמדות מקוריות.

במהלך השנים האחרונות הגיש גלסנר תכניות אקטואליה שונות ברדיו קול חי, ביניהן לסירוגין המהדורה המרכזית של קול חי. התכנית הקבועה כיום בהגשתו הינה 'הקבינט' – פאנל של אורחים באולפן, העוסק בענייני אקטואליה, בקונספט דומה לתכנית 'פופוליטיקה' בטלוויזיה. התכנית משודרת בימי חמישי בערב, ובה מתארחים אישים בכירים – בהם חברי כנסת ושרים, והיא נחשבת לפופולארית במיוחד במגזר החרדי.

בין לבין, מעניק גלסנר גם ייעוץ תקשורתי, הוא נחשב למומחה ביחסי ציבור, מנחה פאנלים מקצועיים בנושאי תקשורת וחברה, ומומחה לתקשורת חרדית. גלסנר היה חתום על כמה מערכות בחירות משמעותיות במגזר החרדי, ובשנה האחרונה החל לשמש גם כיועץ התקשורת של עיריית ביתר עילית, תפקיד אותו הוא ממלא בהצלחה.

צילום: משה גולדשטייןצילום: צילום: משה גולדשטיין
צילום: משה גולדשטיין

המנכ"ל והעורך הבעלזאי
מרדכי בריסק

עורך: 'המחנה החרדי'
גיל: 47
נולד ב: נתניה.
למד ב: ישיבות בעלזא
מגורים: בני ברק.

מתיחת הפנים המרשימה שעבר לפני שנה בטאונה של חסידות בעלזא, 'המחנה החרדי', רשומה על שמו של מרדכי בריסק, המשמש כיו"ר קהל מחזיקי הדת בעלזא ומנכ"ל מערכת הכשרות של החסידות.

העיתון, שבעיקרו ממוען לחסידי בעלזא - אליהם הוא מגיע לאלפי מנויים בכל רחבי הארץ, אף נמכר בחנויות ובדוכנים כשאר העיתונים.

בריסק החל את דרכו בעסקנות וכיו"ר מחזיקי הדת לפני עשר שנים. לבקשת האדמו"ר מבעלזא הוא לקח על עצמו גם את עיתון הבית של החסידות לפני שבע שנים, לאחר שהאחרון נקלע לקשיים כלכליים. מאז משמש בריסק כמנכ"ל וכעורך העיתון.

בריסק מינף את העיתון בהצלחה גדולה, לצד היותו שותף גם במשרד הפרסום 'בולטון פוטנציאל' ביחד עם אחיו אברהם איסר בריסק.

בשליחותו הישירה של האדמו"ר הוא אחראי כיום על כל הנושאים הפוליטיים והציבוריים, כמו הבחירות האחרונות לעיריית ירושלים והרשויות המקומיות. בריסק שימש כאיש קשר בין הבית ברחוב דובר שלום לנושאים בהם נדרשת הכרעה.

לעזרתו של בריסק בעריכת העיתון משמש יהושע וינברגר, דוברה הבלתי נלאה של חסידות בעלזא, וכן כתבים העובדים גם בעיתונים נוספים וכותבים גם עבור 'המחנה החרדי'. בין השאר, הפרשן הפוליטי הותיק של עיתון 'המבשר', מאיר ברגר, משמש גם כעורך החדשות בביטאון הבעלזאי.

ככלל, דברים הנכתבים ב'המחנה החרדי', מבטאים את השקפותיו ודעותיו של האדמו"ר מבעלזא בעניינים ציבוריים.

באחרונה אף עלה העיתון לראש הכותרות, עם פרסום כותרת ראשית שהביעה את הרגשתו בעקבות הגזירות הקשות, ובה הועלתה האפשרות של ירידה מהארץ, מה שהפך תוך לילה לכותרת מרכזית בכל המדיות החרדיות ואף בתקשורת הכללית.

צילום: יעקב כהן צילום: צילום: יעקב כהן
צילום: יעקב כהן

כתיבה של תלמיד חכם
יצחק מנחם קקון

עורך: יום ליום.
גיל: 39.
נולד ב: אופקים.
למד ב: תפרח.
מגורים: שדרות.

קקון החל את דרכו העיתונאית בעת הקמת העיתון 'יום ליום' לפני למעלה משני עשורים - ככתב שטח בדרום. לאחר מכן התרחב לתחומים נוספים, בתקופה בה העיתון היה יומי, במשך שלש שנים.

ברבות השנים מונה גם לשמש כדובר רשת מעיין החינוך התורני של ש"ס, ולאחר מכן מונה לתפקיד עורך החדשות ב'יום ליום'. במשך אחת עשרה השנים האחרונות מכהן קקון כעורך הראשי של העיתון על כל מוספיו.

קקון עושה את דרכו כל יום למשרדי העיתון בקרית אריה בפתח תקוה תוך שהוא גומע עשרות קילומטרים, משם הוא מנהל את העיתון ומתווה את דרך הכותבים, כאשר הכל נעשה על פי הוראת הוועדה הרוחנית.

קקון מייצג למעשה את מועצת חכמי התורה של התנועה בעיתון, היות וכל מה שעובר בש"ס עובר דרך העיתון. 'יום ליום' מהווה מעין 'יתד נאמן' של ש"ס, הוא מתווה את סדר היום של התנועה, ומעבירים דרכו מסרים. כך, בהקמת הקואליציה האחרונה, העביר העיתון מסר תקיף כל העת שהצביע על כך שהבית היהודי ולפיד משתפים פעולה.

מאמרים בעיתון נבדקים שבע פעמים, וגם החכי"ם של ש"ס נאבקים כדי להכניס ידיעות לעיתון.

הפרסום האחרון שהתווה 'יום ליום', הוא התואר מרן ראש הישיבה שהוענק לגר"ש כהן, ראש ישיבת 'פורת יוסף', כדי לבשר על הכתרת ה'מרן' הבא וראש מועצת חכמי התורה.

חברי מערכת 'יום ליום' זכו לצוואה האחרונה אצל הגר"ע יוסף זצ"ל, חצי שנה לפני פטירתו - לרגל עשרים שנה לעיתון, הם קיבלו הדרכה איך העיתון צריך להיראות. הגר"ע זצ"ל אף שיבח את קקון, באומרו "הכתיבה שלך היא כמו של תלמיד חכם, אני נהנה מזה".
רדיו קול ברמה המבשר הפלס

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 28 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד