כ"ה אייר התשפ"ד
02.06.2024

הדס מלכות מציגים: מושגי יסוד בשוק ההון ומכשירים פיננסים (2)

השבוע נסקור אפיק מרכזי בשוק ההון: נתמקד בנושא אגרות החוב המהווה כלי מרכזי בבניית תיקי השקעות וננסה להבין מה ההבדל בין אגרות החוב השונות

הדס מלכות מציגים: מושגי יסוד בשוק ההון ומכשירים פיננסים (2)



איגרת חוב מה היא?

איגרת חוב (אג"ח Bond) היא נייר ערך המהווה תעודת התחייבות לתשלום חוב. בעזרת מכשיר זה, חברות עסקיות, רשויות מקומיות ומדינות, לוות כספים מהציבור.

מנפיק איגרת החוב (הלווה) מתחייב להחזיר למלווים את קרן ההלוואה בתוספת ריבית (ידועה גם בשם תלוש או קופון) ולעיתים גם בתוספת הצמדה מסוימת, כשהחזרי הקרן והריבית מתבצעים במועדים ובתנאים הנקבעים מראש בתשקיף. להבדיל מהנפקת מניות בה המשקיעים מקבלים חלק ושליטה בחברה, הרי שבעלי איגרות החוב הינם נושים שאינם שותפים בחברה, אולם בעת פירוק החברה ניתנת להם זכות קדימה בנכסי החברה על פני בעלי המניות.

העיקרון של איגרות החוב דומה מאוד להלוואה בנקאית רגילה. רק שבמקום לעמוד בתור בהמתנה לפקיד האשראי בבנק, החברות או הממשלה מציעות הלוואות לציבור בתמורה להתחייבות על תשלום הקרן בתוספת ריבית והצמדה, בתנאים הנקבעים בתשקיף בעת ההנפקה כאמור.

הסוג השכיח ביותר של איגרת חוב הוא 'שטר המשכנתא' בו הלקוח לווה כספים מהבנק בדרך כלל, ומשלם את חובו לשיעורין בתוספת ריבית, כשהוא ממשכן רכוש כעירבון לתשלום החוב (לרוב, הנכס שבגינו ניטלה ההלוואה).



איגרות חוב ממשלתיות

איגרות חוב ממשלתיות הינן איגרות שהנפיקה ממשלת ישראל לשם גיוס כספים מהציבור הרחב. הכסף המגויס מאיגרות החוב משמש כתוספת מימון לתקציב המדינה השוטף מעבר להכנסות המדינה ממיסים, או כצעד ממשלתי במטרה למנוע העלאת מיסים צפויה. לעיתים, יונפקו האיגרות אף לצורך מחזור איגרות חוב ותיקות שהגיעו לפדיון.









בעיני משקיעים ישראלים השקעה באגרות חוב שהונפקו ע"י ממשלת ישראל אינה טומנת בחובה סיכון אשראי או חשש כלשהו, כיון שאין סיכון סביר שהמדינה לא תעמוד בהתחייבויותיה כלפי רוכשי האג"ח, ואין חשש שתגיע להליך פשיטת רגל. משום כך, נקודת המוצא של המשקיעים השונים היא שאיגרות החוב תהיינה בדרוג הגבוה ביותר ( AAA ) והתשואה שתגולם בהשקעה באגרות אלה תהיה נמוכה באופן יחסי לאיגרות אחרות (ראה להלן), משום רמת הסיכון הנמוכה שלהן.






איגרות חוב קונצרניות

חברות רבות בוחרות לגייס הון למימון פעילותן באמצעות הנפקת אג"ח בשוק ההון. רוב איגרות החוב נמכרות למשקיעים תמורת התחייבות לתשלום עתידי של קרן ההלוואה, לצד תשלומי ריבית קבועים ותקופתיים המצוינים בתשקיף החברה המנפיקה.

איגרות החוב נסחרות בבורסה לניירות ערך ומחירם משתנה ע"פ תמכור הסיכון הגלום בחברה המנפיקה, בשימת דגש על חוסנה הפיננסי של החברה ועל הביטחונות שהעמידה כנגד הנפקת האג"ח. בארץ קיימות 2 חברות דירוג ("מעלות" ו"מידרוג") הבוחנות תמורת תשלום את מצבה של החברה המנפיקה ואת הביטחונות שהעמידה כנגד הנפקת האג"ח, ומפרסמות דירוג המעיד על יכולתה של החברה לעמוד בהחזרי החוב לבעלי האיגרות. ככל שהדירוג גבוה יותר כך נחשבת האיגרת להשקעה בטוחה יותר ותעיד על יכולת המנפיק לשלם את החוב במלואו ובמועדו. המשקיעים יהיו מוכנים לרכוש איגרות חוב בדירוג נמוך ובתנאי שהתשואה שתגולם בהשקעה תהיה גבוהה, מאשר איגרת בדירוג נמוך יותר.

תנאים אלה, יחד עם מחיר האג"ח בבורסה ופרמטרים כלכליים נוספים, כמו גובה הריבית במשק, תחזיות אינפלציה וכדומה, קובעים את כדאיות ההשקעה.



אג"ח זבל

אג"ח זבל הינו אג"ח המבטיחה תשואה גבוהה מאוד מעל 15% לשנה. ככל שהסיכון גדל כך גם יגדלו אחוזי התשואה שיבקשו המשקיעים בהשקעה באג"ח אלו. הסיכון הגדול ביותר שרואים המשקיעים לנגד עיניהם, הוא הסיכון של אי יכולת פירעון האיגרות ע"י המנפיק.






מוגש כשירות ע"י בית ההשקעות "הדס מלכות"

"הדס מלכות" הינה חברת בת של בית ההשקעות "הדס ארזים" שבשליטת MIDDLEGATE SECURITIES שהוקמה במיוחד עבור המשקיע החרדי וצרכיו הפיננסיים, תוך היצמדות לכל כללי ההלכה. בית ההשקעות "הדס מלכות" מציע מגוון רחב של שירותים פיננסיים, הכוללים: שירות ניהול תיקים, קרנות נאמנות, מבחר מסלולי השקעה בקופות גמל, קרנות השתלמות ופנסיה, ועוד. כמנכ"ל בית ההשקעות מכהן הבנקאי הוותיק שלום סעדון, בית ההשקעות מתנהל תחת פיקוח "הועד ההלכתי להשקעות ופיננסים" שע"י בד"צ העדה החרדית ירושלים.

קישורים:
למידע נוסף מהדס מלכות לחץ כאן
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד