כ"ב ניסן התשפ"ד
30.04.2024

חידת גוטרמן: בגידה, תככים והאזנות סתר

דגל התורה סוערת: יעקב גוטרמן, ראש עיריית מודיעין עילית, הסתכסך לאחרונה עם צמרת הסיעה • ב'דגל' מאשימים: "גוטרמן תוקע סכין לאנשים שעבדו עבורו" • גפני מבטיח: "יש עוד חלקים שייחשפו" • חשבתם שמודיעין עילית תעבור לידיהם של אנשי 'זך'? הבוקר זוכה גוטרמן למקלחת קרה גם בעיתון 'הפלס'

גוטרמן. צילום: מתתיהו גולדברג
גוטרמן. צילום: מתתיהו גולדברג

כפי שנרמז בשבועות האחרונים כמה וכמה פעמים במדור הרכילות של 'בחדרי חרדים' - לייבל'ה - מתפתחת מאז הבחירות לרשויות המקומיות מתיחות קשה בין ראש העיר מודיעין עילית, יעקב גוטרמן, ובין צמרת המפלגה, חברי המפלגה בעיר ומנהיגיה הרוחניים.

שאלת השאלות היא להיכן מועדות פניו הפוליטיות של גוטרמן, האם הוא רואה את המשך דרכו בתוך סיעת הבית - דגל התורה, או שהוא מכין לעצמו סירת מילוט לעבר חוף מבטחים, בו ממתינים לו ידידיו משכבר הימים - אנשי תנועת בני תורה.

גורמים שונים בשני הצדדים מצביעים על כיוונים שונים. אך על עובדה אחת אין חולק, הפרשה הזו מעסיקה ותמשיך להעסיק את הסיעה הליטאית בתקופה הקרובה, והשלכותיה עשויות לחרוג מתחומיה של העיר החרדית הקטנה.

בכדי לרדת לשורש הסכסוך - עלינו לחזור לאחור, עמוק לתוך שלהי הקדנציה הקודמת, אשר גם בה כיהן גוטרמן כראש עיר. מי שנשף בעורפו של גוטרמן בתקופה ההיא היה ראש המחלקה המוניציפאלית בדגל - מנחם שפירא, שעשה קפיצת מדרגה משמעותיה מאז, ומכהן כיום כסגן ראש עיריית בני ברק. כבר אז, עבר חתול שחור בין גוטרמן לשפירא, כשבאוויר ריחפה כל העת שאלת נאמנותו של גוטרמן לזרם המרכזי בדגל.

המתח ששרר בשלהי הקדנציה, הגיע לשיאו לקראת הבחירות, כאשר משלחת מאנשי דגל התורה ונאמניו של שפירא בעיריה, עלו לביתו של הגראי"ל שטיינמו בכדי להציג בפניו את העובדות, ולשאול האם לאור ההוכחות החותכות באשר לדרכו של גוטרמן - הוא אכן המועמד הראוי לראשות העיר. למרות הכל, ההחלטה שהתקבלה בבית בחזו"א 5 הייתה להשאיר את גוטרמן. קשה לדעת מה היו הנימוקים שהובילו להחלטה הזו, עם זאת קל לשער כי העובדה שמעבר לגדר ניצבו אנשי 'בני תורה' שרצו בנפרד ואף הריצו מועמד נגדי לראשות העיר - סייעה להחלטה להימנע מפילוגים נוספים בתוך התנועה, שעלולים לחזק את האויבים מבחוץ.

"אילולי אנשי זך", אומר לנו אחד האנשים שהיו מעורבים במהלכים מאחורי הקלעים, "כלל לא בטוח שגוטרמן היה ראש עיר במודיעין עילית היום. הפוליטיקאים המשופשפים מבית הפלס רשמו בעצם ניצחון כפול, כאשר איש המזוהה עימם נשאר בתפקיד בכיר, מתוך מטרה למנוע מהם צבירת כוח באמצעותו".

משה גפני, צילום: פלאש90צילום: משה גפני, צילום: פלאש90
משה גפני, צילום: פלאש90

המאבק על הסגן
למרות המתחים הפנימיים שרחשו מתחת לפני השטח, בשורה התחתונה עברו הבחירות בשקט יחסי בגיזרת גוטרמן, כאשר צמרת המפלגה התגייסה בכל כוחה והטילה את כובד משקלה למערכה שהתנהלה בעיר כנגד סיעת בני תורה. אולם המאמצים הרבים שהושקעו בהצלחתו של גוטרמן, רק הפכו את הבעיטה שהגיעה מכיוונו ביום שאחרי - לכואבת עוד יותר. "אחרי כל המאמצים שהושקעו פה בעיר, ובין השאר בהבאת גדולי ישראל הגראי"ל שטיינמן והגר"ח קנייבסקי במיוחד באישון ליל לעיר, ניתן לומר שגוטרמן תוקע סכין לאנשים שעבדו עבורו", אומר אחד מאנשי 'דגל'.

החריקה הראשונה בהתנהלות הפנימית התגלתה כבר בשאלת מינוי הסגן. גוטרמן התעלם מהחלוקה ההוגנת והמקובלת שהועידה לאיש דגל - מרדכי גולדברג - את התפקיד, והועיד אותו למקורבו טוביה פריינד - איש אגודת ישראל. בהקשר זה ראוי לציין כי פריינד, חסיד קרלין, נחשב למקורבו של ח"כ ליצמן. לא צריך לעבור קורס מתקדם בהבנת נבכי הפוליטיקה החרדית, כדי להבין את עומק תקיעת האצבע בעינו של ח"כ משה גפני, למשל.

לאחר מלחמה עיקשת שניהל מבני ברק מנחם שפירא, התמנה גולדברג לתפקיד בשכר, אולם בכך לא תמה הסאגה, והיא ממשיכה להתנהל בימים אלו בתביעה שהוגשה על ידי פריינד לבית הדין. השבוע אף השיב ח"כ גפני לבית הדין במכתב חריף, והסביר כי הסיעה פועלת על פי הוראותיו של הגראי"ל. בהמשך דבריו תקף גפני בחריפות את התנהלותו ותככיו של גוטרמן באופן אישי, תוך שהוא מסביר את דרכי פעולתו ומבטיח כי בבוא העת ייחשפו גם החלקים הנסתרים בסיפור.

הפתעה מבית 'הפלס'
אולם המתח לא הסתכם בשאלת הסגנות בלבד, גם נאמניו האחרים של שפירא, המכהנים בתפקידים שונים בעירייה, 'זוכים' לספוג אש. הדברים הגיעו לשיא כאשר התקבלה החלטה 'לקחת' את הרכב הצמוד מטעם העירייה - לו היה זכאי ראש מחלקת איכות הסביבה צביקי לוי, הנחשב לנאמנו של שפירא. בסביבתו של לוי מספרים גם על הטרדות ומעקבים שהתנהלו נגדו, כולל שימוש בחוקרים פרטיים, בהאזנות סתר ועוד.

דוגמה נוספת ניתן לראות במינויו של יהודה שם טוב, נציגה של סיעת זך [בני תורה] במועצה, לתפקיד ניהולי בכיר בחברה הכלכלית, זאת חרף השתייכותו של שם טוב ל'פלג'. בבית בחזון איש הביעו מורת רוח קשה מהמינוי, והדבר אף בא לידי ביטוי בביקורו של גוטרמן אצל הגראי"ל בחג הפסח האחרון.

משיחה עם גורמים בעירייה, ניתן לקבל את הרושם כי גוטרמן מנסה ליצור מצג של קרע קשה בצמרת דגל התורה. בהקשר זה ראוי לציין כי בסמיכות תמוהה למועד פרסום מכתבו של גפני כנגד גוטרמן השבוע, התפרסם גם מכתבו של נציג זך בעיר אבי ברגר למנהל תחום נבחרים ברשויות המקומיות, ובו הוא עותר כנגד מינוי הסגן ככלל. בנימוק שאינו ממלא תפקיד מעשי ומשכך אינו יכול ליהנות משכר מלא.

ב'דגל' נוטים להניח כי גוטרמן סולל את דרכו הפוליטית היישר לחיקם של ידידיו האישיים משכבר הימים - אנשי הפלס, זאת מתוך הבנה שב'דגל' לא יחפצו לתת לו קדנציה נוספת בראשות העיר ובוודאי שלא יזכה לקידום מיוחל לכנסת.

אותם גורמים, ולפחות אלה מביניהם המקפידים לעבור על עיתון 'הפלס', לבטח משפשפים את עיניהם בתדהמה הבוקר (ד) לגלות בעיתון התקפה קשה כנגד גוטרמן ועיריית מודיעין עילית, על כך שהיה בכוונתו לקיים אירוע לקראת יום העצמאות אשר בו עתידים היו להשתתף [רח"ל] בכירים מיחידות שונות בצבא. על פי הפלס, האירוע בוטל לאחר פעילותם הברוכה של נציגי סיעת זך "שהבהירו לקברניטי העיר כי המוני אברכים ימנעו בגופם מהרכבים הצבאיים להיכנס לעיר".

משעשע לדמיין את המוני אברכי החמד חוסמים את 'הרכבים הצבאיים' שתכננו להופיע בשערי עיר התורה. פחות משעשע לנסות ולהבין את המשמעות העומדת מאחורי פרסום הידיעה, לכאורה דווקא בימים בהם גוטרמן פוזל לכיוון 'הפלג', ומצפה לקבל 'אתרוג' בעיתון הבית.

צביקי לוי. צילום: בועז בן אריצילום: צביקי לוי. צילום: בועז בן ארי
צביקי לוי. צילום: בועז בן ארי

מקהלה מנוסה או שורה של חריקות
לסיכום, ניתן למתוח את הספקולציות לכל כיוון אפשרי כמעט.

האם גוטרמן אכן מתקדם בצעדי ענק לזרועותיהם של 'בני תורה', והמתקפה עליו בעיתון 'הפלס' נועדה בסך הכל לספק לו מסך עשן? או שמא היא מהווה דווקא איתות מצידם של האחרונים, על כך שהם מוותרים על עריקתו? לחילופין, האם גוטרמן משטה באנשי 'הפלס' ומשתמש בהם ככלי לנגח את יריביו בסיעת דגל התורה?

גם בהנחה שגוטרמן מתכוון לחצות את הקווים, האם יקרה משהו דרמטי כבר בקדנציה הנוכחית, או שמא רק כאשר יושלך כצפוי לקראת הקדנציה הבאה מסיעת 'דגל התורה', ימצא את מקומו בין שורות זך?

אל לנו לשכוח כי בקדרה בוחש גם טוביה פריינד, שמן הסתם לא הצטער לרגע לקרוא על "הקרע המתרחב בדגל התורה". האם מדובר כחלק מברית האינטרסים הישנה בין חסידות גור לחצרו של הגר"ש אויערבך, כאשר כל צד מנסה לגרוף את המירב לטובתו?

בדבר אחד אין ספק, מדובר במקהלה פוליטית של נגנים וותיקים ומנוסים. קשה לזהות האם הצרמוניה המשותפת שהם משמיעים היא יצירת אמנות מתוכננת להפליא, הכוללת חלקים לא מעטים של דיס אינפורמציה, או שמא מדובר בחריקה מול המקהלה המנוסה לא פחות של צמרת דגל התורה.

ימים יגידו.
קרית ספר דגל הפלס כתבה גוטרמן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 46 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד