ט"ו ניסן התשפ"ד
23.04.2024

האם פעילי 'אתרא קדישא' בזזו מערת קבורה עתיקה?

ביום העצמאות בזזו אלמונים מערת קבורה מתקופת בית שני בבית שמש • הבעיה: חצי מהעצמות נותרו במקום וכבור המת נפגע

האם פעילי 'אתרא קדישא' בזזו מערת קבורה עתיקה?

דומה כי כל עוד תימשך תנופת הבניה בבית שמש, יקשר גורלה עם עצמות ומתים...

השבוע התגלתה מערת קבורה מתקופת בית שני, במהלך עבודות החישוף לפרוייקט ווילות חדש בשכונת 'המשקפיים' שברמת בית שמש א'. המכרזים הסתיימו זה מכבר וכעת עובדים על פיתוח השטח והתשתיות. העבודות מלוות כמובן על ידי משרד השיכון ורשות העתיקות.

לפני ימים אחדים, התגלתה מערת קבורה, שעל פי מאפייניה היא מזמן הבית השני. פקח משרד הדתות ר' שלום פריד שהוזעק למקום, הורה לרשות העתיקות לעצור את העבודות ולא להמשיך בהן עד לבירור הנושא.

אלא שביום שני השבוע, גילו אנשי רשות העתיקות במהלך עבודות החישוף עצמות אדם בחצר המערה, במיקום של שלשה מטרים בלבד מפתחה. רשות העתיקות לא נגעה בעצמות וידעה את פעילי אגודת 'ארץ החיים' בממצאים.

ראב"ד 'העדה החרדית' הגר"מ שטרנבוך, ונשיא 'ארץ החיים' והמומחה הנודע הרב זלמן קורן שהובאו בסוד העניין, התלבטו כיצד יש לנהוג במקרה הפרטני הזה. שכן אם מדובר בקבר יהודי בודד, (כגון של אדם שהזדמן למקום, נפטר ונטמן בשטח) מותר לפנותו לצורך הבניה. אולם יתכן והקבר הוא רק סנונית מתוך שכונת קבורה יהודית גדולה, ואז אין לגעת בקברים ויש למצוא פתרון הלכתי הנדסי, כדי לבנות ללא פינוי המקום חלילה.

היזם ובעל הקרקע, שהינו יהודי חרדי, הודיע על הסכמתו להשהות את העבודות, וכי כל פסיקה בנידון מקובלת עליו ותיושם בשטח, גם אם תהיה כרוכה בשינוי פרדיגמות הבניה.

ביום העצמאות, כאשר הפועלים היו בחופש והשטח היה רדום, ניצלו מספר פעילים - ככל הנראה מקרב הסיקריקים - את ההזדמנות, והם הגיעו ונטלו עמם חלק מהעצמות ליעד בלתי ידוע.

ביום רביעי למחרת, כאשר הגיעו הפועלים ואנשי רשות העתיקות, הם נדהמו לגלות כי העצמות נבזזו. למרבה הפליאה, הפעילים השאירו בזירה חלק מהעצמות, כמו את הגולגולת, הצלעות ועוד. להערכת אנשי רשות העתיקות, אפשר כי השוד נעשה דווקא בלילה, ואי לכך לא הבחינו הפוחזים, בכל העצמות שהיה מכונסות במקום והותירו את חלקן מאחור.

הרב קורן שנדרש למקרה, טען כי יש ליידע את הנהלת 'אתרא קדישא' בכך, שכן החשד נפל על הארגון, כמי שפעילים מטעמו או בשירותו עשו זאת. "אם הם רוצים לקבור את המת במקום אחר, בבקשה, אבל שייקחו גם את העצמות שנותרו. אין זה מכבוד המת, לקבור חצי גוף באתר אחד ומחציתו במקום אחר. או לחילופין, שיחזירו את העצמות שנלקחו ואז נקבור את הכל כאן במקום". הטעים הרב קורן.

ר' יענקי פלאי, יו"ר 'ארץ החיים', פנה להרב דוד שמידל יו"ר הארגון, ויידע אותו על כך. אך האחרון טען כי אינו מכיר את המקרה והציע לו לפנות לר' שמואל סולרש, אחד המפקחים ה'אחראי' על האזור מטעם 'אתרא קדישא'. פלאי הרים טלפון גם לסולרש, אך גם בתום השיחה, לא היה ברור לו האם אכן ישנה כוונה להחזיר את העצמות או לאו. "נוצר הרושם, שהוא מתחמק ממתן תשובה ישירה לכך", אומר פלאי.

כדי למנוע ביזה נוספת ומשום כבוד המת, למען לא יתגוללו עצמותיו כדומן על פני האדמה, כוסו העצמות הנותרות בעפר ובחול, בתקווה שגם העצמות הראשונות יושבו למקום מנוחתם הראשונה. בינתיים, לא הוחלט כיצד לנהוג בנושא המערה וההכרעה על כך תיפול ככל הנראה בימים הקרובים.

גורם המעורה באתרא קדישא אמר הערב בתגובה ל'בחדרי חרדים':, "האשמות מגוחכות ומיותר לומר שקריות, אתרא קדישא היא זאת שנלחמת עשרות שנים נגד חילול ובזיזת מערות קבורה, בניגוד לאחרים שרק לפני כמה חודשים הרסו בית קברות ברמת בית שמש".













אתרא קדישא בית שמש רשות העתיקות ארץ החיים מערת קבורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד