כ"ה ניסן התשפ"ד
03.05.2024

איך להפוך את התבשילים לבריאים ומרזים יותר?

לכל אחד בבית יש את התבשילים האהובים על בני הבית: כיצד נצליח לקבל את אותו תבשיל רק בריא יותר ומשמין פחות? להלן מספר כללים שיעזרו לנו מאת ליז רובין דיאטנית קלינית MSC

צילום: מורן כהן
צילום: מורן כהן

שומנים:

1. כדי לקבל מזון המכיל שומן בריא דהיינו שומן בלתי רווי במקום שומן רווי יש להשתמש בשמן במקום במרגרינה. אפשר גם להחליף את המרגרינה במזולה או בויקול. מרגרינה מכילה שומן רווי בעיקר מסוג טרנס הגורם לשקיעת שומן בכלי הדם ולסתימתם.

2.כדי לקבל מזון המכיל פחות קלוריות כדאי להפחית את כמות השומן בתבשיל ובמקומו להוסיף נוזלים אחרים המתאימים לתבשיל כגון: חלב, מים, מיץ תפוזים וכו' לדוגמא אם בתבשיל יש 1 כוס מים בשלב ראשון נשים 3/4 כוס מים ו1/4 כוס נוזל אחר. בפעם השניה נפחיתל1/2 כוס שמן ו1/2 כוס מים. עד שנגיע לכמות המינימלית הדרושה לשמירת טעמו של התבשיל.

בנוסף כדי לקבל פחות קלוריות, במקום מרגרינה נשים מזולה לייט או ויקול המכילים פחות קלוריות בנוסף ליתרונם בהרכב טוב יותר של שומן בלתי רווי.

מיונז:

במקום מיונז רגיל כדאי להשתמש במיונז 5% המכיל פחות שומנים ואף דל בקלוריות.
ובנוסף לטיבול סלטים מומלץ להשתמש ברטבים לייט בטעמים שונים.

פיצוחים:

יש לזכור שפיצוחים עשירים בקלוריות ולכן כאשר אנו מתבלים סלט בגרעיני חמניות, צנוברים שומשום אגוזים וכדומה אנו מכפילים את ערכו הקלורי. לכן כדאי להמעיט בכמות המוספת לסלטים או להעדיף תיבול המבוסס על חומץ, לימון, חרדל הדלים בקלוריות.

פחמימות:

סוכרים: כדי לקבל תבשיל ללא סוכר,המתאים גם לחולי סכרת וגם לירידה במשקל, יש להחליף את הסוכר בממתיק מלאכותי המתאים לבישול ולאפיה וכך נקבל תבשיל ללא סוכר ודל קלוריות.

קמח: ניתן להחליף את הקמח בפשטידות, בקציצות, במרקים ועוד ( פרט לעוגות) בסובין חיטה טחון או בדייסיבית. תחליפים אלו מקטינים את ערכן הקלורי של התבשיל ומוסיפים סיבים המגבירים את תחושת השובע.

כמו כן ניתן להמיר את הקמח הלבן בקמח מלא דבר שיוסיף סיבים תזונתיים לתבשיל אך לא יקטין את ערכו הקלורי.

חלבונים:

ביצים: על מנת לקבל תבשיל דל בכולסטרול כדאי להפחית את כמות החלמון בתבשיל . לדוגמא: אם אני צריכה להוסיף 5 ביצים במקום כדאי להוסיף 7 חלבונים ו- 3 חלמונים וכדומה.

מוצרי חלב: כדי להפחית את כמות הכולסטרול והקלוריות בתבשיל יש להעדיף מוצרי חלב דלי שומן וכיום יש שפע עצום של תחליפים.

לסיכום אל תחששו לנסות להכין את התבשילים בדרך אחרת תופתעו לגלות שטעמם נשאר משובח.

מחלה בריאות בישול תבשילים שומנים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד